Gå til innhold

Støydemping til psu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PSU'n min har egen jordingsledning som skal skrus på hovedkortet. Nå får jo de komponentene i maskina som krever strøm både + og - fra hovedkortet, så i grunnen ville jeg ikke tro det var nødvendig. Er ikke som for eksempel en bil, hvor hele karoseriet er "jord". PSUen er vel jordet via strømnettet, men det var vel ikke det du tenkte på...

Lenke til kommentar

Et kabinett kalles vel jordet om minuspolen til det som gir strøm er koblet til det. Dvs at om du kun har en veldig kort ledning (1 leder) og trenger konstant 12V til for eksempel en vifte langt unna psu, trenger du bare å koble til nettop 12V mens den negative kontakten på vifta går rett i metallet på selve kabinettet. Ikke serlig realistisk i en pc, da det er metta av ledninger over alt, nyere hovedkort har mange vifte-uttak, og kontakter som trengs finnes i fleng.

...mener nå jeg da...

Lenke til kommentar

Greia med jord er at man bruker det som referanse. Man sier at jord er 0V. Så har man +5V, +12V osv. i forhold til jord. PSUen lager sin egen jord-referanse som brukes i PCen. Denne kobles også til evt. PE-leder i støpslet.

Alt man ser i PCen av svarte ledere er normalt jordledere. Det er ikke nødvendig å jorde kabinettet selv, ettersom man ikke bruker dette som leder. Uansett er det vel uansett et eller annet komponent i PCen som legger jord over i kabinettet uansett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...