JackT Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Er det mulig å ta en helt ordinær strømforsyning og så rive ut innholdet i denne, montere det i f.eks. en gammel cd-spiller uten problemer??? Tenker på oppvarming, overslag eller andre farer ved å gjøre dette. Er dette farlig? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 det er jo mange kjøleribber oppi dær... Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 viss du tar med kjøleribber/vifte så trur eg at det kan gå bra... bare pass på varmen dei første timane den står på. Kan virke uten vifte visst du ikkje belaster den for masse.. Hilsen Kim Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Kjøleribber?? Og hvordan skal de beskytte ham mot 20.000volt som kommer til å grille ham hvis han tukler for mye? Det er jo ikke varmen som er noen fare inni der, hvis du ikkenettopp har brukt den da, men ingen er vel så dumme at de åpner en PSU 5 sek etter man har brukt den? Er man forsiktig så overlever man, men tror man at d bare er å slå seg løs inni der, så kan man få seg en karamell. lykke til... Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Hei, Jeg er definitivt ingen ekspert på dette, men mitt råd er at du burde tenke deg om et par ganger eller fler.. :wink: Hørt om skjerming? Det kan jo være av betydning her. Kretskortene i strømforsyningene i vanlige PSU'er er også (som regel) jordet til kassen (dekslet) via skruene som kortene er festet med.. er må du kanskje til å lodde litt og sette på en ledning i stedet? Henning Lenke til kommentar
JackT Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Quote: Den 2002-09-25 16:25, skrev Zabre777:Hørt om skjerming? Det kan jo være av betydning her. Tenkte på det samme, den skal ligge ved siden av en dvd-spiller, men jeg tror det skal holde med plasten som lå inne i strømforsyningen. Håper hvertfall.. Quote: Kretskortene i strømforsyningene i vanlige PSU'er er også (som regel) jordet til kassen (dekslet) via skruene som kortene er festet med.. er må du kanskje til å lodde litt og sette på en ledning i stedet? Hmm, vel, de er ikke gjennom skruene i kretskortet som den er jordet. Det er gjennom en ledning som er med i 'kontakten' ut til den som går i veggen. Dårlig forklart men, men.. Denne er festet til 'kassa' som du kaller det. Denne tenkte jeg å feste til metall-chassiset med en skrue (slik det i praksis er nå..) Lenke til kommentar
JackT Skrevet 25. september 2002 Forfatter Del Skrevet 25. september 2002 Quote: Den 2002-09-25 16:08, skrev tunefish:Kjøleribber??Og hvordan skal de beskytte ham mot 20.000volt som kommer til å grille ham hvis han tukler for mye?Det er jo ikke varmen som er noen fare inni der, hvis du ikkenettopp har brukt den da, men ingen er vel så dumme at de åpner en PSU 5 sek etter man har brukt den?Er man forsiktig så overlever man, men tror man at d bare er å slå seg løs inni der, så kan man få seg en karamell.lykke til... Det er en splitter ny strømforsyning.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Det skal gå fint så lenge du får plass til alt sammen inni den gamle CD-spilleren. Sett på et par vifter som drar igjennom lufta. (Kabinettlufta må jo ut en plass) En jeg kjenner tok ut alle spennings-ragulatorene (De varme med kjøleribbe) og plasserte de på en stor kjøleribbe på yttersiden av kabinettet og fjernet PSU-vifta. Det gikk utrolig stillegående og fint uten vifte. Quote: Den 2002-09-25 16:08, skrev tunefish:Kjøleribber??Og hvordan skal de beskytte ham mot 20.000volt som kommer til å grille ham hvis han tukler for mye?Det er jo ikke varmen som er noen fare inni der, hvis du ikkenettopp har brukt den da, men ingen er vel så dumme at de åpner en PSU 5 sek etter man har brukt den?Er man forsiktig så overlever man, men tror man at d bare er å slå seg løs inni der, så kan man få seg en karamell. Hvordan i all verden skal du få i deg 20.000 volt fra en 230v strømforsyning? Den transformerer jo ikke opp spenningen. Man mekker jo heller ikke med strømmen på. Tror du er litt ute å kjører jeg. Du har vel heller aldri fått mer støt enn fra et 9v-batteri på tunga. Elektrikere får 230v i seg en drøss med ganger i løpet av et år (jobbet som elektriker en stund) Noen kamerater har fått 20-25.000v i seg en håndfull ganger. De lever da fint nå selv om da var litt skjelven og øm en halvtimes tid.. Det er kanskje dødelig om du tar med deg PSU'en i badekaret men normalt er det ikke mer enn ekkelt noen minutter. [ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-09-25 17:17 ] Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Støt fra PSU er ikke noe farlig. Jeg fikk det da jeg skulle kjenne etter om den ble varm. Det var etter at jeg hadde åpnet den og tatt ut vifta. Kjente godt at det var vekselstrøm og ble litt varm i fingeren, men egentlig ikke noe verre enn det. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Som tidligere nevnt kan skjermingen bli et problem. Støy fra svitsjingen vil påvirke andre komponenter, når den ikke står inni et metallbur. Er en grunn til at de plasserer kondensatorer mellom fase-fase-jord inni der, høye frekvenser blir sluppet igjennom og ledet til jord. Lenke til kommentar
JackT Skrevet 26. september 2002 Forfatter Del Skrevet 26. september 2002 Hmm. Hvilken støy snakker vi om her? Hva kan jeg gjøre for å dempe denne støyen? :smile: Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-25 15:58, skrev JallerTraller:Er det mulig å ta en helt ordinær strømforsyning og så rive ut innholdet i denne, montere det i f.eks. en gammel cd-spiller uten problemer??? Tenker på oppvarming, overslag eller andre farer ved å gjøre dette.Er dette farlig? Jada, det er fint mulig. Men jeg skjønner ikke vitsen. Den gamle CD-spilleren din, trenger vel bare en likerettet spenning (uvisst hvilken verdi). Og svært liten effektforbruk også. Toppen 20-30watt. Det må da være bedre å skaffe seg en annen strømforsyning, som er mer egnet til dette. Burde bli billigere også. Dette burde ikke være spesielt farlig... Om ikke du tabber deg ut med dårlige tilkoblinger o.l. Som en gang du minst aner det, starter en brann. Og hele huset skifter både farge og fasong. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Oki, det med 20.000v og grilling var egentlig bare mer et symbol på at man KAN være uheldig å få seg en trøkk. Bokstaveligheten i mitt utspill var minimal. :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Bisarre: Du missforstår nok litt. Det er snakk om å ha strømforsyningen til PC'n inni en 5,25" plass i stedet for en større boksen bak i kabinettet. Når det gjelder støy så er det slektronsik støy i form av elektromagnetisk stråling. Det skjermes med metall. Hvis du plasserer elektronikken i en metallboks (Gamelt CDrom chassi) så skal det ikke være noe problem. Det er ikke sikkert det ville blitt noe problem uten skjerming heller. Selv har jeg kun merket slik støy fra et gammelt modem som sto like inntil en dårlig skjermet lydkort og lagde små støylyder i høytalerene når modemet var i bruk. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 OK... Min feil. Skulle nok gå fint det... Hvis du får kretskortet til å passe, og OM du passer på å ha nok kjøling. Du vet, like mye varme og mindre plass. Lenke til kommentar
blaskjerm Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Quote: Den 2002-09-25 16:08, skrev tunefish:Kjøleribber??Og hvordan skal de beskytte ham mot 20.000volt som kommer til å grille ham hvis han tukler for mye?Det er jo ikke varmen som er noen fare inni der, hvis du ikkenettopp har brukt den da, men ingen er vel så dumme at de åpner en PSU 5 sek etter man har brukt den?Er man forsiktig så overlever man, men tror man at d bare er å slå seg løs inni der, så kan man få seg en karamell.lykke til... Bare for og provosere :smile: 20.000 volt??? det blir fortsatt ikke mer en 230 volt.. men strømmen er nok stor ja... nok til og frye hjernen hans.. Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Går helt fint å demontere psu'en. Unngå å berøre kontaktene på undersiden av kretskortet så slipper du en karamell og. Har demontert massevis av strømforsyninger for å tilpasse inn i egetmekket kabinett, og aldri skjedd noe galt. Tror heller ikke støy er noe generelt problem med nyere strømforsyninger. Og hvor i all verden skulle Elektro magnetisk støy komme fra i en sånn liten strømforsyning? Er da ikke akkurat noen elektromagneter eller lignendes inni der da :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Er høyfrekent elektomagnetisk stråling, akkurat som radiobølger..men her er det snakk om khz fra chopperen i psu. Disse kan påvirke delene i cd spilleren, dvs, man kan få støy/sus på utgangen.. så hjelper lite om det er en boks av metall rundt psu og cd spiller. Det beste er om man beholder skjermen på psu, skal man ha optimal lydkvalitet. Lenke til kommentar
Prof. Balle Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Hallo folkens! DET ER FAKTISK EN CA. 15-16000 VOLT OPPI DER!!!!!!!! PS til blandt annet pc er basert på switch mode teknologi. enkelt fortalt går det ut på at men tranformerer opp spenningen og "hakker" den opp slik at man får de rette spenningene. Det er ikke spenningen som dreper men strømmen! en ca 10-15mA er nok, dette er fult mulig og få dette iseg i PS vis man er uheldig. et annen problem som ble nevnt er elektronisk støy. switch mode PS'er støyer endel pga. de høy frekvensene. håper dette skremmer folk som ikke vet hva de driver med fra og prøve og bygge om PS. Til Moderator og andre som måtte være intresert: Jeg har fulgt diskusjonen ang. ulovelige emmner en stund og synes disse er lattelig firkantet, men det er min mening. Hva med temaer som er direkte livsfarlige? (som over) Mvh Henrik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Balle-professor: Switching i en strømforsyning er ikke en teknikk som innebærer å transformere opp spenningen. Det er heller ikke noe oppdeling av spenningen som settes sammen til passende spenning. Det er ren ned-transformering og så en hel del likeretting, switching, stabilisering osv. Blaskjerm skrev: Quote: Bare for og provosere 20.000 volt??? det blir fortsatt ikke mer en 230 volt.. men strømmen er nok stor ja... nok til og frye hjernen hans.. Strømmen er et resultat av spenningen. Dvs. at hvis du har høy motstand i kroppen (Dvs. tørr og tykk hud der du får strøm i deg), så vil strømmen bli veldig liten og knapt merkbar. En av de gammle lærerne på elektro (pensjonert nå) hadde kjempenever med tykk hud. Han syntes bare 230v var litt ekkelt, men ikke vondere enn at han kunne koble litt med strømmen på. Men er man gjennomvåt eller har veldig tynn hud så blir det fort farlig. 30mA blir regnet som dødelig dose dersom man ikke kommer seg løs fra det. Normalt vil man rive armen til seg om man får støt og da er det ikke farlig. Så jeg vil si at PSU-mekking er relativt trygt selv om man får noen karameller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå