Gå til innhold

Kun visse noen, og adde først.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet ikke om det går ann å ordne med PHP. Mulig man trenger DB, men spørsmåle er rettet mot å få svar på evt løsninger mot PHP, uten bruk av DB.

Jeg har et php script, som lagrer linjer i txt filer, som jeg henter inn igjen med Include.

- Lagrer en ny linje per ganger jeg legger til.

Men når jeg henter inn, så blir jo listen lengre og lengre. Så jeg lurer på om det er en måte å få begrenset at den visser kun de siste 50, linjene, og alt annet. Må jeg da trykke en link, som heter "se alle", som der jeg lister alle på vanlig måte. Den se alle, fikser jeg lett. Men hvordan begrense at PHP visser kun de siste 50 linjene fra .txt filen?

Videre, så lurer jeg på, når jeg legger til linjene. om det går ann å lagre de først, sånn at de vises først. Asså writer de inn i txt filen, med å skyve ned de som står der, 1 hak.

Litt kode som kan være relevant for å svare meg:

<?
if($time100) {
system("echo \"<li>$time100\" >> time100.txt");
}
?>

<form action="<? $PHP_SELF ?>" method="post">

Jeg vet dette er mye mye lettere, med så mye "system" som det skal være, å bruke mysql db f.eks.. Men litt av poenget mitt med dette lille greiene, er at alt skal være php, alene, i 1 enkel fil ( + .txt filene )

Håper noen kan gi meg noe hjelp her, og takk på forhånd.

Mvh ....

edit:

1 til, vil ikke lage ny post pga det...

Men i skjema mitt, når jeg skriver inn ting der, og adder det, kommer det fint i filene, og include filen henter det inn. Men, uten å skrive noe da, skule jeg komme borti refresh kanpp, skriver den det jeg hadde sist gang jeg addet, en gang til. :)

Noe ide hvordan få den til å skrive det, og glemme det, så den ikke skriver med vanlig refresh igjen :)

Endret av Fiji
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

For det første, hvorfor bruker du echo i command line for å lagre tekst til en fil når PHP har egne funksjoner for det?

Det du trenger for funksjonen din er et script som åpner filen (file()), reverserer arrayet file() genererer (array_reverse()), og som printer ut 50 av linjene (while($i <= 50)).

Nå burde du vel klare deg? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...