soccet Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Hva er dette programmet?? Hvor finner jeg det på maskinen?? har instalert det!! bruker suse 10.0 Lenke til kommentar
soccet Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 hvordan får jeg lastet ned MPlayer med apt?? Takker Lenke til kommentar
dabear Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Det finnes ikke bare ett program som heter apt. Du har apt-get, apt-cache osv. Alle disse brukes til å installere/sjekke et debianbasert system (debian,ubuntu.knoppix, mephis osv). Suse baserer se derimot på rpm (redhat package manager) og du skal normalt ikke trenge å bruke dette programmet. Se heller på Yast, som er et grafisk frontend for å vedlikeholde (oppdatere, installere nye) pakker. Likevell, noen foretrekker apt-get, og derfor finnes det versjoner av dette programmet for Suse og andre rpm baserte distroer. Dette programmet er ikke grafisk, så det betyr at du må kjøre det gjennom en terminal. I ubuntu finner jeg terminalen under Applications, Accessories, men dette kan jeg ikke garentere er rett plass i Suse. Når du så har kommet inn i Terminalen, og du ønsker fks å installere programmet x, skriver du inn følgende og trykker enter: su - apt-get install x (der x er programmet du vil installere). Ta heller å se på Yast du, mye lettere for en nybegynner. Du skulle ikke trenge bruke kommandolinja i det heletatt til dette Endret 25. mars 2006 av dabear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå