Gå til innhold

Hvordan takler XP bytte av hovedkort m.m.?

Anbefalte innlegg

Nå er tiden for oppgradering av PC'en kommet, og blant annet hovedkort, skjermkort og prosessor skal byttes ut.

Vil såklart unngå å installere Windows på nytt, siden det er svært mye jeg vil beholde av filer, innstillinger m.m.

Så, hvordan vil egentlig XP takle det om jeg bytter ut hovedkort, skjermkort og CPU?

Jeg regner med at jeg må avinstallere drivere først, men er det noe mer som skal til, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, formatering anbefales på det sterkeste. Men, dersom det ikke er et alternativ kan man gjøre følgende:

- Starte opp maskin med gammelt hovedkort.

- Endre driveren for IDE kontrolleren til "Standard .. xx" eller "Generic .. xx".

- Lagre, bruk og ok. Slå av maskinen.

- Bytt hovedkort.

- Etter oppstart med nytt hovedkort installerer du nye chipset drivere.

Lykke til... :)

Lenke til kommentar

Da takker jeg for alle tips, og tror at jeg går for Håreks løsning, samt at jeg fjerner drivere først for sikkerhets skyld.

Det er ikke lenge siden jeg formaterte forrige gang, og det er såpass mye styr med bl.a. trådløst kort, at jeg ikke "tør" prøve med mindre jeg må.

Lenke til kommentar

Så lenge hovedkortet ditt bruker samme HAL skal det ikke være no problem. Og om det skulle være forskjellig HAL går det an å injisere ny HAL.

På jobben har vi kun ETT image for all mulig slags type pcer. Funker det.

Hardware independed imaging.

Lenke til kommentar
Vil såklart unngå å installere Windows på nytt, siden det er svært mye jeg vil beholde av filer, innstillinger m.m.

Så, hvordan vil egentlig XP takle det om jeg bytter ut hovedkort, skjermkort og CPU?

5807435[/snapback]

Jeg tror ikke det går særlig bra - tenker spesielt på hovedkortet her, å bytte skjermkort/cpu på et eksisterende hovedkort går normalt veldig fint.

Jeg ville tatt en total reinstall ved bytte av hovedkort, jeg tror ikke du skal regne med at andre kort som sitter på hovedkortet (trådløst som du nevner f.eks.) eller funksjoner inkludert i hovedkortet fungerer uten videre.

Men det er jo bare å prøve; fungerer det feilfritt så er jo ingenting bedre enn det - bare ha i bakhodet hva som kan være en veldig sannsynlig feilkilde hvis maskinen din blir ustabil :)

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Jeg ville tatt en total reinstall ved bytte av hovedkort, jeg tror ikke du skal regne med at andre kort som sitter på hovedkortet (trådløst som du nevner f.eks.) eller funksjoner inkludert i hovedkortet fungerer uten videre.

Men det er jo bare å prøve; fungerer det feilfritt så er jo ingenting bedre enn det - bare ha i bakhodet hva som kan være en veldig sannsynlig feilkilde hvis maskinen din blir ustabil :)

Ingen grunn til at maskinen skal bli ustabil. På jobben skifter vi hardisker fra 15 forskjellige HP modeller, 5 forskjellige DELL'er, gamle compaq bærbare, gamle dell bærbare osv. Vi har maskiner som er nesten 10 år gamle og maskiner som egentlig ikke har kommet ut på markedet ennå. Vi bruker samme harddisk, vi bare injiserer riktig HAL. Har null feil i eventloggene og maskinene er så stabile selv om vi kjører Windows. hihi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...