Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til wireless nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har en 3com OfficeConnect ADSL Wireless 11g router/adsl modem og en Toshiba Satellite M70-144 bærbar PC som jeg fikk i dag. Jeg har koblet routern opp og mine stasjonære virker fint mot internett. Min bærbare derimot :cry:

Jeg kjører med ukryptert nettverk og alikevel "finner" ikke den bærbare nettverket. Har plagdes i et par timer nå, og har en stor nedur nå. Skulle kose meg i kveld med den fine pc'n min men istede skal man plages så inni i satan!

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg gjør jo sikkert noe galt.

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg ovarlater talerstolen til de mer kvalifiserte kan jeg gi et par grunnleggende råd:

-Pass på at det trådløse kortet i maskinen er aktivert, kan vanligvis skrus av og på med en knapp.

-høyreklikk på trådløs ikonet nederst til høyre på skjermen å velg "reparer".

Lenke til kommentar
Før jeg ovarlater talerstolen til de mer kvalifiserte kan jeg gi et par grunnleggende råd:

-Pass på at det trådløse kortet i maskinen er aktivert, kan vanligvis skrus av og på med en knapp.

-høyreklikk på trådløs ikonet nederst til høyre på skjermen å velg "reparer".

5807443[/snapback]

Hei.

Kortet er aktivert, og jeg har prøvd "reparer" uten at det virket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Prøv det. Se også om det trådløse kortet er stillt inn på 'infrastructure-mode'. Kanskje du har det på 'peer to peer', noe som kan føre til at du ikke får nettverket inn.

Lenke til kommentar
Prøv det. Se også om det trådløse kortet er stillt inn på 'infrastructure-mode'. Kanskje du har det på 'peer to peer', noe som kan føre til at du ikke får nettverket inn.

5808504[/snapback]

OK, er på jobb nå men skal prøve når jeg kommer hjem.

Andre forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Trenger jeg legge inn MAC adressen til den bærbare pc'n i routern?

Var noen på jobb som sa det, men jeg syntes det hørtes rart ut...

5808165[/snapback]

Det er kun om du har mac filtrering i routeren du trenger å legge inn mac adressen i routeren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Om du ikke er helt sikker på hvordan ruteren din er satt opp i begynnelsen, så kan det være hensiktsmessig å resette den og sette den opp på nytt.

I stedet for å tro at sikkerheten er som du selv ønsker, får du dermed verifisert det..

Lenke til kommentar
Om du ikke er helt sikker på hvordan ruteren din er satt opp i begynnelsen, så kan det være hensiktsmessig å resette den og sette den opp på nytt.

I stedet for å tro at sikkerheten er som du selv ønsker, får du dermed verifisert det..

5808727[/snapback]

Resette den er absolutt et alternativ. Skal gjøre et nytt forsøk senere i dag. Er på jobb nå. Gå på saken med nytt mot, kanskje det hjelper!

Dersom det kun er en bærbar som skal bruke dette nettet, vil det være enklest og sikrest å ta i bruk MAC filtering?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Joda, MAC filtrering er en rask sikkerhet.

Kan selvsagt knekkes, men det skal mye til.

Du bør skjule SSID, hvilket gjør det mer vrient å finne nettverket.

Og uansett hva som skjer, så er det jo helg!

Lenke til kommentar
Joda, MAC filtrering er en rask sikkerhet.

Nei.

MAC-filtrering gir så godt som ingen sikkerhet.

Kan selvsagt knekkes, men det skal mye til.

Nei.

Kvar einaste pakke som går over trådlausnettet ditt inneheld MAC-adressa i klartekst. Det er nok å sniffa ei -1- pakke for å finna MAC-adressa di. Å finna program som gjer det krev heller ikkje så mykje kunnskap.

Du bør skjule SSID, hvilket gjør det mer vrient å finne nettverket.

Men husk at så snart det går trafikk så er nettet synlig...

Og uansett hva som skjer, så er det jo helg!

5809041[/snapback]

Det har du heldigvis rett i!

Til trådstartar: Skal du sikra nettet ditt så er det WPA/WPA2 som er tingen. Av metodar som er for vanlige folk så er dette det einaste som er rekna som sikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Ggg har så absolutt rett, men det jeg sikter til er at det er veldig få julenisser som gidder å sniffe over etheren for å få tilgang til privatpersoners internettlinje.

MAC filtrering er en rask sikkerhet som gjør at ungene i gata velger en annens nettverk å hoppe på..

Om du er ute etter 100% sikkerhet er det ingen annen vei å gå enn fiberoptisk. Da kan du måle om noen tar av kappen.. Mindre sikkert er tradisjonelt trådparbasert kabel, og minst sikkert er trådløst. Det vil det alltid være. Er det noen som har laget en kryptering, kjenner de til algoritmene for dekryptering..

tranceman; du får jo vurdere hvor mye du vil gjøre på nettverket ditt, men jeg støtter Gggs WPA2, dersom ruteren din støtter dette.

Lenke til kommentar
Ggg har så absolutt rett, men det jeg sikter til er at det er veldig få julenisser som gidder å sniffe over etheren for å få tilgang til privatpersoners internettlinje.

MAC filtrering er en rask sikkerhet som gjør at ungene i gata velger en annens nettverk å hoppe på..

Om du er ute etter 100% sikkerhet er det ingen annen vei å gå enn fiberoptisk. Da kan du måle om noen tar av kappen.. Mindre sikkert er tradisjonelt trådparbasert kabel, og minst sikkert er trådløst. Det vil det alltid være. Er det noen som har laget en kryptering, kjenner de til algoritmene for dekryptering..

tranceman; du får jo vurdere hvor mye du vil gjøre på nettverket ditt, men jeg støtter Gggs WPA2, dersom ruteren din støtter dette.

5810358[/snapback]

Skal lese litt mer i bruksanvisningen før jeg begynner å sikre nettverket. Sannsynligvis går jeg for WPA-PSK.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Godt å høre (se..)

RTFM er nok noe vi herremenn må bite i oss uansett.. hehe..

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
Godt å høre (se..)

RTFM er nok noe vi herremenn må bite i oss uansett.. hehe..

5811882[/snapback]

Hehe, å ty til bruksanvisningen er et nederlag.

Vel, jeg tok en print av hele bruksanvisningen. Liker å ha det i papir istede for å lese det på en skjerm. Uansett, når jeg setter opp WPA får jeg ikke kontakt. Jeg gjør det etter bruksanvisningen :hmm:

Jeg har derfor satt opp MAC filtrering. Jeg skrev inn MAC adressen til trådløskortet så da betyr det at det er kun det nettverkoskortet som får tilgang? Er ikke slike adresser unik? Går det an å manipulere dem slik at en fremmet pc kan "se ut" som min, og dermed komme på nettet??

I bruksanvisningen står det også at nettverkskortet ikke må stå i Ad Hoc (peer to peer) modus da routern ikke er konfigurert til det. Den må stå i Infrastructure modus. Problemet er at når jeg går inn på egenskaper i kortet, så finner jeg ikke den modusen. Ad-Hoc er det...det er faktisk den den står i nå.

Finnes det andre begrep som betyr det samme som Infrastructure??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

MAC adresser er som Ggg påpekte synlig for alle som sniffer nettverket.

Kort fortalt så festes MAC adressene til all transmisjon som foregår, for at motparten vet hvem som var avsender.

Og det er ikke vanskelig å manipulere sin MAC adresse (klone). Og såfremt noen virkelig vil inn på nettverket ditt, så er det gjort på kort tid for de som har gjort dette før.

Du finner ikke Infrastructure Mode? Det er kun Ad-Hoc og Inf, så om du har andre alternativer er det høyst sannsynlig disse. Hva heter de forresten?

Lenke til kommentar
Du finner ikke Infrastructure Mode? Det er kun Ad-Hoc og Inf, så om du har andre alternativer er det høyst sannsynlig disse. Hva heter de forresten?

5815494[/snapback]

tror jeg var å rotet på feil sted. Hvor er det vanligvis man finner disse to alternativene??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...