Gå til innhold

Lese navnene på partisjonene

Anbefalte innlegg

Kan Linux lese navnene jeg har på mine partisjoner? I Windows har jo en partisjon/disk et navn etterfulgt av stasjonsbokstaven:

Jeg har flere USB disker med forskjellige navn. Når jeg kobler dem til vil jeg at når de monteres skal de mappene få navnet på de ulike stasjonene.

Slik som det er nå er navnet som Linux kommer opp med vanskelig å huske og skille diskene fra hverandre... USB-############(husker ikke helt, men det er et langt og uforståelig navn)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for å si det sånn så monterer du disken i en mappe du lager i mnt mappen din.

Du mounter f.eks windows partisjonen din i en mappe kallt windows, mens paritsjonen egentlig er kallt hda0,1

Det er vel ikke helt riktig... Disken eller partisjonen kan du montere akkurat hvor du vil på systemet.

Dessuten så er diskene/partisjonene delt opp f. eks slik: hda1, hvor bokstaven "a" indikerer disken og tallet "1" står for partisjonen. hdb3 blir altså partisjon 3 på disk nr. 2.

Skyt meg hvis jeg tar feil :innocent:

Lenke til kommentar

Hmm? Når jeg stikker en usb-minneplugg inn i min fedora-installasjon, så får den automatisk navn (i /media-mappen) etter volumnavnet. Samme gjelder cd'r. Fom. fc5 dukker de ikke opp i fstab lenger.

For montering av harddisker så bruker den LABEL= i fstab i stedet for å spesifisere fysisk device, slik:

/dev/VolGroup00/LogVol00        /                       ext3    defaults        1 1
LABEL=/boot                     /boot                   ext3    defaults        1 2
devpts                          /dev/pts                devpts  gid=5,mode=620  0 0
tmpfs                           /dev/shm                tmpfs   defaults        0 0
proc                            /proc                   proc    defaults        0 0
sysfs                           /sys                    sysfs   defaults        0 0
/dev/VolGroup00/LogVol01        swap                    swap    defaults        0 0
kyrre:/home/kyrre               /mnt/nfs                nfs     noauto,user     0 0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...