Gå til innhold

Hvordan klarer kameraer seg i kulde?

Anbefalte innlegg

Om vinteren så er jeg ofte på fjellet. Det kan være skiturer til Hemsedal eller fjellvandring forskjellige steder med temperaturer som varier fra -10 til -25. Til nå så har det lille videokameraet jeg har alltid med klart seg dårlig i kulden.

Med fulladet batteri så svikter den med en gang jeg tar den ut i -20. Når jeg kommer til hytta den kvelden og den har fått litt varme i seg så fungerer den med en gang. Men prøver jeg ute igjen så blir den fort død.

Så jeg lurte på hvordan vil Canon EOS 350D klare seg i kaldt vær og kanskje enda kaldere ettersom jeg tenkte å låne den til en kompis som er grensevakt på den russiske grensen (-35 ofte).

Jeg har ikke mye erfaring med forskjellige typer utstyr, men vet at en del elekroniske duppeditter svikter om temperaturene er lave.

Har lest at redaktøren av akam.no skal til Himalaya. Har han noe beskyttelse rundt kamereane eller tar han dem bare rett ut som om det skulle være midt på sommeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tricket er helt klart batterierne varmt opbevaret.

mit 350D har ikke været ude i under -10 (jeg forsøgte ellers i lapland i januar, men der var det 0 grader og REGNVEJR :thumbdown: ) udover batteriet, så ville jeg slå skærmen fra - den har det ikke godt med kulde.

men derudover, så har jeg brugt mit knapt et år og taget over 13000 billeder i det fri uden problemer, og den eneste forholdsregel var et ekstra batterie i lommen.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Bare pass på kondens når du kommer inn. Ha kameraet i en bag eller plastpose, så vil du unngå størsteparten av kondensen. La det ligge en stund før du åpner. Elektronikk og fuktighet er ikke en like bra kombi som pølse med ketchup og sennep.

Lenke til kommentar

Tusen takk, nyttige og saklige svar her. Ja, det er "Batery Low" videokameraet mitt viser med en gang jeg skrur den på. Skal huske å ta ut bateriene og ha dem ett sted varmt. Må sikkert være litt kjapp med å knipse i den kulden for å gjemme vekk bateriene igjen for de blir fort nedkjølte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...