Gå til innhold

For varm prossesor?

UggaH

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har en prossesor her som er kanskje litt for varm?

Det er en Pentium 4 Prescott 3.0Ghz 1mb cache

Og..den ligger på 80 grader.

Noe den gjorde for et halvt år siden. Men da byttet jeg fra boxed vifte til en Zalman vifte for ca 400 kr, ble anbefalt denne viften. For den var støyvennlig og ga OK kjøling..

Jeg aner ikke hvorfor det er så varmt, er det noen her med lignende erfaringer som kanskje har en god løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

80 grader er for varmt. Du bør ikke ha over 65 grader. Jeg tror det er feil på prosessoren.

Hilsen,

efikkan.

5807611[/snapback]

Hmm , okei. Så det kan ikke være hovedkortet? Ble veldig usikker nå..kjøpe hovedkort og cpu, eller bare cpu?

Lenke til kommentar
Hei!

80 grader er for varmt. Du bør ikke ha over 65 grader. Jeg tror det er feil på prosessoren.

Hilsen,

efikkan.

5807611[/snapback]

Hmm , okei. Så det kan ikke være hovedkortet? Ble veldig usikker nå..kjøpe hovedkort og cpu, eller bare cpu?

5808358[/snapback]

Om det er feil på cpuen så kan du sende den til bake og få en ny. Det er fem års reklamasjonsrett.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Hei!

Hilsen,

efikkan.

5807611[/snapback]

5808358[/snapback]

Om det er feil på cpuen så kan du sende den til bake og få en ny. Det er fem års reklamasjonsrett.

Hilsen,

efikkan.

5808372[/snapback]

Jepp, får gjøre det :) Glemte og si at det er en sånn squeaky pipelyd som kommer fra prosessoren også, så du har nok rett :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Kanskje du gjorde noe feil under installasjonen av vifta. Tok du på kjølepasta? Fjernet du den gamle grundig?

Lenke til kommentar
Kanskje du gjorde noe feil under installasjonen av vifta. Tok du på kjølepasta? Fjernet du den gamle grundig?

5808551[/snapback]

Kan hende, men jeg tok på kjølepasta på den nye prosessoren og alt.

Skal skru opp og se senere i dag

Lenke til kommentar

Ja, men om de andre programmene også måler den samme temperaturen så trenger ikke det bety at den er riktig. Det kan like så godt være BIOS som leser feil, og at programmene igjen leser fra BIOS. Det er derfor jeg lurer på hvilket hovedkort han har, slik at jeg kan sjekke eventuelle rettede bugs i eldre bioser på sidene til produsenten.

Lenke til kommentar
Ja, men om de andre programmene også måler den samme temperaturen så trenger ikke det bety at den er riktig. Det kan like så godt være BIOS som leser feil, og at programmene igjen leser fra BIOS. Det er derfor jeg lurer på hvilket hovedkort han har, slik at jeg kan sjekke eventuelle rettede bugs i eldre bioser på sidene til produsenten.

5812621[/snapback]

Vet ikke hvilket hovedkort det er, men det er til den prossesoren ja.

Har nå fått temperaturen ned til 72 grader, men synes fortsatt det er vel mye :/

Lenke til kommentar

Jeg mistenker et MSI hovedkort.. BIOS oppdatering :) Som tidligere sagt er disse prescott cpu'ene noen steinvarme j***er, men den temperaturen du beskriver er vanvittig. Hva viser BIOS på temp? Der har du VIRKELIG idle-temp.

Endret av KjellElvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...