erot71 Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Hei. Sikkert vært tatt opp mange ganger, men finner ingen god løsning(enkel!). Program: Dreamweaver Ønske: en side med: 1 "row" på toppen, 3 kolonner under og tilslutt 1 "row" under. "Top row", venstre kolonne + høyre kolonne og "under row" skal være samme på alle sidene. Altså: kun innholdet i center kolonne skal varieres ut fra hvilken link en trykker på i høyre og venstre kolonne. Noe enkle løsning på dette? Vil helst jobbe i vanlig HTML, hvis mulig. Så da håper jeg bare noen forstår hva jeg mener Takker så mye for all hjelp! Lenke til kommentar
Even. Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Å gjøre dette i vanlig html er ikke mulig nei. Løsningen på problemet ditt er php. Til ditt bruk trenger du ikke å kunne php, siden det er snakk o mnoen få linjer med kode. lim inn denne i midtkolonen og lagre filen som index.php <?php /*** KONFIGURASJON ***/ $default = "hovedsiden"; // fila som skal inkluderes hvis variabelen er tom. $directory = "include"; // mappa filene dine ligger i. $extension = "php"; // filendingen på filene dine. /*** SCRIPTET STARTER HER ***************************************************/ /*** (ikke gjør endringer med mindre du vet hva du gjør! =) *****************/ $page = $_GET['page']; // for å hindre at det inkluderes fra uønskede plasser (stopper hackerne) if (preg_match('/(http:\/\/|^\/|\.+?\/)/', $page)) echo "I'll h4x yuo!!1"; elseif (!empty($page)) // sjekke at variabelen ikke er tom. { if (file_exists("$directory/$page.$extension")) // sjekke om fila eksisterer. include("$directory/$page.$extension"); // inkluder fila. else // hvis ikke, echo "<h1>Error 404</h1>\n<p>Finner ikke siden!</p>\n"; // skriv en feilmelding. } else // eller, include("$directory/$default.$extension"); // inkluder fila som definert som $default. ?> Så lagrer du filene med innholdet i en mappe kalt include. Disse skal ikke inneholde rammen, men kun tekst og bilder Selv om filene heter .php bruker du fortsatt vanlig html-koding. Da blir adressene til sidene ?page=linker ?page=hovedsiden osv. Altså +page= [navnet på filen (uten .php endelsen)] To bilder sier mer enn to tusen ord: Rammen med kolonner osv. Legg merke til at jeg har lagt inn php-scriptet der jeg vil at sidene skal komme. Her har jeg lagt teksten i en egen .php fil kalt worklog_subwoofer.php i mappen include dette blir: http://eventob.frac.dk/?page=worklog_subwoofer worklog_subwoofer.php blir da inkludert inn i index.php _______________________ Kan kanskje virke avansert, men det er egetnlig kun copy/paste. Kan ikke php jeg heller. Endret 24. mars 2006 av EvoZ Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Hei. Takker så mye. Skal prøve dette senere i kveld. Håper det er OK at jeg evt kommer tilbake med noe spørsmål. Ha en fin lørdag, og takk igjen! Lenke til kommentar
Even. Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Det er bare å spørre Selv skal jeg ut i kveld...så jeg kommer ikke hjem før i 3 tiden i natt. Men der er mange andre flinke folk her inne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå