Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trene opp "navne-hukommelsen"

Straydog

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem, som jeg vet andre også opplever fra tid til annen.

Hukommelsesproblemet oppstår i situasjoner hvor jeg skal presentere meg for nye mennesker (feks i sosiale lag, mm), hvor jeg da greier å glemme vedkommende sitt navn allerede i det han/hun presenterer seg for meg.

Vet ikke hva det skyldes, men det er vel antakelig pga at jeg er mer opptatt av å få presentert meg selv, slik at det motparten sier bare går meg hus forbi.

Dette gjelder spesielt dersom det er flere individer som jeg presenteres for (3-5 stk).

Lurer på om noen er/har vært i en lignende situasjon, men som har tilegnet seg en måte som gjør at man blir mer bevisst og oppmerksom på å få med seg hva motparten heter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som visstnok hjelper, er å assosiere navnet på en person med et bilde som man tenker seg.

Rasmus blir f.eks. til en rasende mus, om personen du møter har noen særtrekk, tenk på det og navnet.

Kanskje ikke så hjelpsomt om du glemmer navnet etter et par sekunder, men om du klarer å huske det gjennom hele samtalen, har du bedre sjanse når dere møtes neste gang.

Selv har jeg problemer med å huske, mer eller mindre, uvanlige navn.

Kaller en fyr som heter Bjarne for Kåre (No offense til de som heter det, men det funker godt som tullenavn.)

Lenke til kommentar
Hvis du sliter med det, er det lurt å bruke navn når du snakker til folk.

Eks:

Håkon, se her litt

Hva skal du i kveld, Nils?

5806434[/snapback]

Litt vanskelig å hukse navn når man ikke husker dem. ;)

5807344[/snapback]

Om man gjør det til en vane, blir det lettere å huske navn.

Navnene ble valgt tilfeldig :p

Lenke til kommentar
En ting som visstnok hjelper, er å assosiere navnet på en person med et bilde som man tenker seg.

Rasmus blir f.eks. til en rasende mus, om personen du møter har noen særtrekk, tenk på det og navnet.

Kanskje ikke så hjelpsomt om du glemmer navnet etter et par sekunder, men om du klarer å huske det gjennom hele samtalen, har du bedre sjanse når dere møtes neste gang.

5807461[/snapback]

Det er et fint tips, jeg bruker det selv. Substantiver er det vi er flinkest til å huske. Plassèr navnet et sted, lag deg et bilde.
Lenke til kommentar
Jeg har et problem, som jeg vet andre også opplever fra tid til annen.

Hukommelsesproblemet oppstår i situasjoner hvor jeg skal presentere meg for nye mennesker (feks i sosiale lag, mm), hvor jeg da greier å glemme vedkommende sitt navn allerede i det han/hun presenterer seg for meg.

Vet ikke hva det skyldes, men det er vel antakelig pga at jeg er mer opptatt av å få presentert meg selv, slik at det motparten sier bare går meg hus forbi.

Dette gjelder spesielt dersom det er flere individer som jeg presenteres for (3-5 stk).

Lurer på om noen er/har vært i en lignende situasjon, men som har tilegnet seg en måte som gjør at man blir mer bevisst og oppmerksom på å få med seg hva motparten heter.

5806245[/snapback]

Har litt problemer med dette her på fester :hmm: men heldigvis har de fleste jeg har hilst på hilst på så mange at de kommer tilbake og hilser på nytt, og da husker jeg..... som regel :roll:

Lenke til kommentar
en god måte er å hilse på personen med navn rett etter, f.eks:

nils: hei, jeg heter nils.

per: hei nils, jeg heter per, hyggelig å møte deg nils.

5810871[/snapback]

Jeg hadde trodd du var gal hvis du hadde snakket til meg sånn.. :wee: Prøv å si dette høyt. Høres ikke ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...