Gå til innhold

Kamera og telelinser


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg digitalt speilreflekskamera Nikon D50 og er meget fersk i fotofaget.

 

Vurderer å kjøpe en telelinse for litt naturfotografering osv.

 

La oss si at jeg vil fotografere ett objekt som er 20 meter unna. Med denne linsen:

70-300mm F4-5.6 MACRO til ca 1800-2000,- kroner.

Hvor nært kommer da objektet meg når jeg zoomer maks med denne.

 

Hva betyr 70mm og 300mm osv...

 

Tilsvarer det som om jeg står 3 meter unna objektet, 2 meter, 4 meter eller hva?

 

Har ikke funnet noe godt svar på dette noen plass.

 

Håper noen kan gi meg et par enkle svar på dette.

Endret av tbartnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Brennvidden er et fysisk mål på linsa som forteller deg noe om hvilken bildevinkel du vil få (selv om dette til syvende og sist avhenger av opptaksformat), her kan du se noen brennvidder sammenliknet:

http://opd.usa.canon.com/html/eflenses/len...ngth/index.html

 

Hvis en dobler brennvidden, dobles størrelsen til motivet i søkeren. Det er vanskelig å si noe enkelt om "hvor nært du kommer" uten at du har forestillinger om hvilken billedvinkel en 50mm eller en 28mm gir. Kanskje det kan være lettere å gi deg et teoretisk bilde av hva du kan forvente hvis du skriver hvilket fotoutstyr har du erfaring med?

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ja, jeg kan se det, så for fotografering av f.eks fugler på fuglebrett, kornband el. lignende så bør man ikke være lenger unna enn ca 4-5 meter eller mindre med en 300mm linse for å få et skikkelig nærbilde av fuglen.

 

Ser ut til at det vil lønne seg å spare til en kraftigere linse!

 

mvh,

Trond

Lenke til kommentar
Hei!

 

Ja, jeg kan se det, så for fotografering av f.eks fugler på fuglebrett, kornband el. lignende så bør man ikke være lenger unna enn ca 4-5 meter eller mindre med en 300mm linse for å få et skikkelig nærbilde av fuglen.

 

Ser ut til at det vil lønne seg å spare til en kraftigere linse!

 

mvh,

Trond

5807723[/snapback]

Mens du sparer, vil jeg anbefale "folkezoomen", Sigma 70-300 4-5.6 APO Macro til ca 2200 kr. Du får gjort ganske mye med den, og det går fint å lage utsnitt. Problemet med langteler er pris/kvalitet - de virkelig hendige objektivene koster masse, og det er ikke lett å finne ut hva en trenger uten å prøve.. Flere fuglefotografer, f.eks på foto.no, bruker 300mm mye. (Men da gjerne 300/2.8, som koster "litt".) Bruktmarkedet kan absolutt være et sted å sjekke ut. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har nettopp kjøpt meg digitalt speilreflekskamera Nikon D50 og er meget fersk i fotofaget.

 

Vurderer å kjøpe en telelinse for litt naturfotografering osv.

 

La oss si at jeg vil fotografere ett objekt som er 20 meter unna. Med denne linsen:

70-300mm F4-5.6 MACRO til ca 1800-2000,- kroner.

Hvor nært kommer da objektet meg når jeg zoomer maks med denne.

 

Hva betyr 70mm og 300mm osv...

 

Tilsvarer det som om jeg står 3 meter unna objektet, 2 meter, 4 meter eller hva?

 

Har ikke funnet noe godt svar på dette noen plass.

 

Håper noen kan gi meg et par enkle svar på dette.

5806170[/snapback]

Jeg ser at du allerede har fått hjelp.

La meg føye til at brennvidder lenger enn ca 200mm ofte krever et stødig stativ.

 

Uten et godt stativ vil du få problemer med bevegelsesuskarphet så lenge du ikke bruker kort lukkertid. Ved 50mm vil du måtte bruke 1/50 eller kortere, ved la oss si 200mm bør du bruke 1/250 eller høyere osv. Den enkle tommelfingereregelen er at brennvidde ikke bør overstige lukkertiden. Problemet er et når brennvidden nærmer seg 400mm blir i tillegg objektivet stort og tungt. Da blir det enda vanskeligere å holde stødig. Da er det stativ ofte kommer inn. Og for å finne et stativ som egner seg til fuglefoto svir du fort et par tusen kroner, kanskje helst mer.

 

Så det kan nok være fornuftig å følge carpicorny's råd om å begynne med en vanlig langzoom før du gyver løs på de mer ekstreme brennviddene. Til fuglebrettfotografering gjenom vindu holder nok 300mm i de fleste tilfeller. Husk foresten på å bruke solbriller hvis du velger å åpne vinduet. Fuglene reagerer på å bli sett direkte på, da stikker de ofte av.

Skal du ut i skog og mark kan du og ha mye moro. Nøkkelen er da tolmodighet, og å lage seg en eller annen form for skulested der hvor fuglene holder til. Hvis du gjemmer deg godt nok, så vil de etter en stund gjennoppta sine vanlige aktiviteter. Da kan du oppnå mye med 300mm.

Greier du å få skarpe bilder med lav ISO verdi, altså med lite støy, kan du og beskjære bildet en del, hvis du ikke stiller ekstreme krav til kvalitet.

 

Jeg er selv på begynnerstadiet i dette "faget". Har nettopp begynt med fuglefoto og strever med å "temme" en 500mm tele samtidig som jeg forsøker å komme nærmere fuglene. Jeg har startet et prosjekt for å dokumentere fuglelivet i et område som er reguleringstruet. Prosjektet har arbeidstittelen Fuglefjæra på Nordfjordeid, foreløpig er det bare de første famlende skritt. Problemet mitt er at det å komme nær begrenser seg veldig. Beveger jeg meg nærmere, så blir både jeg og kamera våte.

Men nå er jeg i ferd med å bevege meg langt vekk fra temaet for tråden.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...