Gå til innhold

Dilemma: Ny PC vs Bil

Audun B

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fylte 18 for ei god uke sia. Samt jeg greide å kjøre opp.

Jeg har ca 32-35 000 på bok. Og når står spørsmålet mellom bil og en ny pc (med skjerm type 30" Dell LCD)

Mine arrgumenter for bil:

Bil er kult! Har alltid hatt lyst på egen bil, det gir frihet og masse morro. Jeg bor stygglangt unna andre folk, ca 30km. En bil vil gi meg yttligere kontakt med omverdenen. Jeg får låne bilen til mamma ca så mye jeg vil, eller hele tiden hun ikke bruker den. Det er en stygg Opel Astra stasjonsvogn fra 1994. Ikke særlig festelig å kjøre rundt i, mindre festelig å bli sett i. Og enda mindre festelig å ha med venner i. Med en egen bil kan jeg fikse litt på den, slenge inn et anlegg og nyte rånetiden. Kan også leke meg litt mer med bilen, siden det bare går utover meg om det blir en bulk eller to.

Mine arrgumenter mot bil (de fleste arrgumenter hentet fra pappa):

Bil er en langvarig kostnad fra dagen man kjøper den til man selger/vraker den.

Forsikring, avgifter, bensin, selve bilkjøpet, div reprasjoner/slitedeler etc.

Siden jeg har en veldig liten fastinntekt, den er vel mellom 2-3k i måneden. Dette kan føre til at jeg kommer til å bruke alle pengene mine på bil i måneden. Altså mindre penger til: cola, kino, dama (ikke i form av utbetaling av penger, men middag ute etc :p), snowboardkjøring (heiskort) osv. Og ikke minst fyll!

Flytter nok på hybel i Tr.heim om 1-2 år uansett, og da har jeg iallfall ikke råd til å ha bil.

Jeg sliter allerede med å få pengene til å strekke til. Noe skyldes et colabudsjett på minst 500kr i måneden :blush:.

Mine arrgumenter for PC-kjøp nå:

Trenger virkelig en ny PC og skjerm. Den jeg har no fyller snart 3 år. Den har gjennomgått det meste fra fall til sprengt PSU under spiling. Skjermen jeg har synger også på siste verset. Får sånne blåaktige skygger etter ikonene osv. Men når jeg rister litt på kabelen blir de borte, inntil videre. Og når man først har litt peng så er en 30" LCD fra Dell til 18k obligatorisk. En 15" sub fra Cerwin Vega hadde heller ikke vært å forakte. PCen min begynner å slite med de nyeste spillene. Den slet allerede når Doom 3 kom. Den bråker og er lite pen. Windows Vista kommer til våren, pcen min kommer til å slite med å kjøre windows i seg selv.

Nytt tastatur og mus m/musematte kunne også vært kjekt.

Mine arrgumenter mot PC-kjøp nå:

Planen var å kjøpe ny PC etter jeg har jobbet meg i hjel i sommerferien. Da kommer jeg neppe til å ha 35k, heller nærmere 25k. Da kan jeg egentlig glemme 30" fra Dell. Men da kan jeg kjøpe meg bil nå! Og PCen min kan nok klare seg til slutten av sommerferien, om jeg er snill mot den.

*Specs for PCen jeg har nå:

2x 512MB DDR RAM (Dual)

AMD XP 2800+

440 GB fordelt på 3 IDE disker.

nVidia GeForce FX 5800 128MB

SB Live 7:1 Audigy 2 ZS (bruker bare en utgang og mic :S)

-----------------------

Så prøv å sett dere i min situasjon, og si deres meninger om saken. Ville du ha kjøpt bil, eller ny PC?

Kom med subjektive og objektive meninger!

Vær så snill og hjelp meg med å bestemme. Jeg står å vipper midt i mellom.

Mvh

Audun B

*Om det er masse skrivefeil eller orddelingsfeil eller andre gramatiskefeil. Just leave it! Så lenge du forstår hva som står.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp PC og lån bilen til mora di. Den er kanskje ikke så kul å kjøre rundt i, men tenk så mye penger du sparer på det! På den andre siden har en PC et voldsomt verditap. En gammel bil til rundt den verdien du antyder, vil ikke synke så mye i pris. Men bil er dyrt å ha! Det er ikke bare en engangskostnad - viktig å ha med i vurderingen. Det blir nok en prioritering om hva som er viktigst, men så lenge du kan kjøre med den Opelen, så har du vel egentlig dekket mye av bil-behovet. Så som sagt, kjøp PC :)

Lenke til kommentar

Forstår jeg deg rett, så har du ikke noe veldig god grunn til å ha bil (som f.eks. å kjøre 20km til jobb hver dag e.l.), og du har heller ikke så mye penger (som du sier, koster det å ha bil).

Du får også kjøre mammen din sin bil nesten så ofte du vil.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg brukt pengene på en PC, og heller venta med bil til du virkelig trenger en og har penger nok til det.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at jeg synes det er sykt å bruke 18.000 på en skjerm! Hvis du absolutt må ha så voldsomt stor bilde så kjøp heller en prosjektor til halve prisen. Ellers så er jo 19" CRT "drittbillig" nå, da. Selv har jeg 17" og vil ikke ha noe større. Men det er jo min personlige mening.

Edit: Når det gjelder bil: Hvis du ikke regner med å ha så altfor mye bruk for bil går det jo selvfølgelig an å leie en hvis du får behov en gang. Det er jo naturligvis billigere å leien en bil 5-6 helger i året enn å eie en.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kjøp pc, så klart. Så lenge du får låne bilen til mamma, så er svaret enkelt. Og selvsagt skal du kjøpe skjerm som duger, selv hadde jeg valgt Apple fremfor Dell. Bruk de siste hundrelappene på å kjøpe deg et ratt til maskinen, så får du alle kjøregleden du trenger, hjemme i godstolen. Jeg kunne fått en bil til den verdien du kjøper, men sa nei med tanke på alle utgiftene. Selvsagt ville jeg ikke investert i et pengesug som en bil er. Nei, takke meg til mammas toyota.

Lenke til kommentar
Kjøp pc, så klart. Så lenge du får låne bilen til mamma, så er svaret enkelt. Og selvsagt skal du kjøpe skjerm som duger, selv hadde jeg valgt Apple fremfor Dell.

5806230[/snapback]

Den koster jo 23k da :p

Vet ikke om Apple har kommet med ny versjon av den 30", men Dellen har bedre refresh rate og kontrast. Ellers er de helt like.

Lenke til kommentar

Jeg er i en lignende situasjon som deg, har en pc som begynner å bli i dårligste laget for å spille de nyeste spillene, og kan låna pappa sin ikke fullt så kule stasjonsvogn så mye jeg gidder. Driver å spare peng nå, så snart jeg treffer 30K merket så blir det bil på meg. data'en får bare vente. Meg om det.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Skjermfetisj?

Du vet at du ikke må bruke opp alle pengene dine, du kan fint få råd til bil òg pc til den prisen!

5806414[/snapback]

Litt skjermfetisj kanskje.. Liker alt som er best på en måte. Men det er en annen diskusjon.

Det blir enten grei bil for alle penga ellers så blir det pimp pc for alle penga. Ikke beggedeler. Det har jeg iallfall bestemt meg for. Når man begynner å smyge seg nedover og kanskje under 20k for en bil så har den ofte gått veldig langt, ellers så er den litt rusten (ikke bare rust, men slitedeler er slitte osv), ellers er den gammel. Slike biler blir fort reprasjonsobjekter. Og det koster mer enn jeg klarer å tenke på.

Mer meninger plx!

Lenke til kommentar

Siden jeg er 15 år er min mening ikke så viktig, men uansett vil jeg si at jeg hadde vert veldig usikker på valget.

Det eneste som ville påvirket meg å kjøpe var om jeg hadde en av delene fra før.

Jeg har PC some er veldig grei nok til mitt bruk.

Om 2 år (fyller 16 i år) når jeg kansje får lappen spiller jeg sikkert ikke BF2 osv lengre, da trenger jeg altså ikke ny pc så hvorfor bruke pengene på det fremfor bil..

Lenke til kommentar
Kjøp pc, så klart. Så lenge du får låne bilen til mamma, så er svaret enkelt. Og selvsagt skal du kjøpe skjerm som duger, selv hadde jeg valgt Apple fremfor Dell.

5806230[/snapback]

Den koster jo 23k da :p

Vet ikke om Apple har kommet med ny versjon av den 30", men Dellen har bedre refresh rate og kontrast. Ellers er de helt like.

5806306[/snapback]

Tallene fabrikken oppgir på oppdateringshastighet og kontrast har null å si. Skulle trodd det bare satt en raring der inne og tippet. Det er så mange måter å måle på at skal du være sikker må du ta turen til et sted og teste dem side om side. Har selv testet QPvision sine plasmaer med 10 000:1 kontrast mot Hitachi sin pd7200 med 1000:1. Var kontrasten på QPvision ti ganger så bra...nei.

Har man 35 000 å kjøpe bil for kan man kanskje kjøpe en bil til 10-15 000. Man må ha forsikring, årsavgift, bompenge-brikke, bensin, dekk, service/reparasjon. For den prisen får man et gammelt vrak. Så lenge du får låne bilen til moren din hadde jeg ikke vurdert egen bil engang.

PC>bil

Selv kjøper jeg bil når jeg blir atten. Er nå seksten og ved utgangen av året har jeg spart ca. 60 000. Da får jeg en bil som ikke har gått så langt og som er i ok stand. Jeg har dog ikke samme mulighet til å låne bil som deg. Men, det kan jo være at jeg har blit fornuftig innen den tid og velger å spare pengene. Time will show.

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Kjøp deg en veteranbil (over 30 år), for eksempel en gammel Volvo. De trenger ikke koste allverden, de går evig, de er lette og billige å reparere på, og først og fremst: på en veteranbil betaler man nesten ikke veiavgift, og forsikringen er billig.

5806774[/snapback]

30 år gammel veteranbil til 30 000? Restaureringsprosjekt heter det :)

Lenke til kommentar

De fleste svar peker i rettning PC. Og jeg har bestemt meg at jeg skal bestemme meg om et par uker eller noe. Må snakke litt med fatter osv. Så gi fra dere deres mening i mellomtiden.

Har en følelse av at ny PC stiller i utgangspunktet litt sterkere her på HW. Snodig det der :D

Endret av Audun B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...