Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tarjei Vesaas, Mini-stil,Trenger deres mening

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått i oppgave å skrive en liten stil.(LES: Stil ---> Fremføring)

Den kan handle om Tarjei Vesaas, Torborg Nedreaas eller Johan Borgen,

mitt valg endte på Tarjei Vesaas.

Felles for alle tre, er at de alle var/er noen av Norges fremste forfattere.

Det jeg leter etter fra dere, er meninger om teksten, evt. endringer, kort og godt; Respons.

Denne stilen vil ha mye å si for min Norsk muntlig karakter, da den skal fremføres, og da er det viktig at den er godt formulert.

Tarjei Vesaas

Tarjei Vesaas ble født 20 august 1897 i Vinje, som ligger i Telemark.

Tarjei var en av Norges beste forfattere, og hadde stor betydning, både for Norge og for internasjonal sammenheng.

Han hadde ikke en lett oppvekst, og det ble vanskligere når han fikk skyldfølelse, for å ikke ville overta farsgården, han gikk rundt med selvmordstanker grunnet alt det.

Dette kom til å prege hans diktning videre.

Forfatterskapet strekker seg fra 1920-1970, alså rundt 50år.

Nesten alle romanene, diktene og novellene handler om enkeltmennesker, som er ensomme og som står utenfor samfunnet,

de har det ofte veldig vanskelig, de må stå imot og overvinne frykt, angst og andre onde krefter som ødelegger mennesker.

Men, de handler også ofte om kjærlighet til dyr og mennesker, og hvordan du skal forholde deg til livet, både når du har det vondt, og godt.

Terjei Vesaas skrev i 1919 "Ein bok om Finn", denne ble raskt avslått allerede året etter.

Hans offisielle debut var i 1923, da han ga ut fortellingen "Menneskebonn".

Etter dette skrev han hele 22 Romaner, seks novellesamlinger, og seks diktsamlinger,

Det mest kjente han har skrevet, er nok "Kimen"(1940), "Fuglane"(1957), "Is-slottet"(1963) og "Vindane", sistnevnte fikk han Venezia-prisen for beste bok i Europa i 1953 for.

Terjei Vesaas` siste bok het "Liv ved straumen", før han døde 15 mars, 1970.

Takk for dere som tar dere tid til å hjelpe meg :).

-Patrick

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Ser ikke ut som jeg får noen svar men slenger ut enda en jeg, denne handler om arbeiderbevegelsen generelt, alså den som skjedde i norge på sent 1800tallet og 1900tallet.

ArbeiderBevegelsen

Folketallet i Norge økte sterkt på 1800-tallet.

Ute på landet var det ikke lenger jobb å få, folk flyttet inn til byene, for å jobbe i fabrikkene.

Fabrikkene var livsfarlige, det lå stoff og andre ting overalt, tannhjul og drivremmer var ikke skjermet, så fabrikkene var reneste dødfellene, folk kunne snuble når som helst, og skade seg kraftig som følge av drivremmer o.l .

Fabrikkene var også kalde og fuktige, og arbeidsdagene var så lange som 12timer eller mer,ingen hadde fri om lørdagen, og ferie fikk folk heller ikke.

Folk tjente lite, Menn fikk mest, fordi dem ble sett på som familieforsørgere, kvinner fikk halvparten av hva menn fikk, og barn fikk enda mindre.

Hus- og bofeltene rundt fabrikkene var av dårlig standard, store familier på 6-10 kunne oppleve å kun ha ett enkelt rom for seg selv, og husene var forurenset.

Fordi folk bodde så tett, og det var forurensing, ble mange rammet av epedimier, og sykdom.

Etter hvert begynnte arbeiderene å kreve bedre boforhold, kortere arbeidstid og høyere lønn.

Arbeiderene lagde fagforeninger, som var spredt rundt i landet,

de første fagforeningene dukket opp i 1870-årene i Oslo, men først ved slutten av århundret, fikk fagforeningene mer makt, og lagt mer merke til.

Når arbeiderene sto sammen, kunne de kjempe for bedre forhold.

I 1887 ble Det Norske Arbeiderparti stiftet i Arendal.

Arbeiderene ville få bedre forhold gjennom politisk makt, for å endre samfunnet, og loven.

Arbeiderbevegelsen ble større og større, for hvert år som gikk, i 1899 dannet fagforeningene LO, Landsorginasjonen i Norge.

Arbeidsgiverne dannet Norsk Arbeidsgiverforening i 1900 for å kjempe mot LO.

I 1903, 16år etter at Arbeiderpartiet ble dannet, fikk Arbeiderpartiet sine første reprensentanter inn på Stortinget, dette var veldig viktig for arbeiderbevegelsen, for at de skulle få rettferdige arbeids, bo og lønnsforhold.

Arbeiderpartiet dannet sin første statlige regjering i 1927.

Den gikk under allerede 14 dager etter at den ble dannet.

I 1935, når de fikk bygd seg opp igjen, har Arbeiderpartiet siden den tid vært et av landets ledende parti.

Arbeiderne fikk det som de ville på 1900tallet, de fikk bedre boforhold, redusert arbeidstid, høyere lønn, bedre boliger, ja til og med ferier fikk dem.

De fikk også mange trygder og forsikringer om lønn og hjelp når de var arbeidsledige, syke eller pensjonert.

Akkuratt som i dag.

Denne skal også fremføres, men, dette er alså i samfunnsfag.

Takk for deres meninger og vurdering på de to tekstene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...