Lemkin Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg må bare le... En terrorist kan gjøre så mangt. Bla opp i leksikon og sjekk formuleringen... Det virker som du prøver å snu på saken... Jeg har ikke sagt at vi skal respektere terrorister. Vi skal vise null toleranse ovenfor vold og sjikane. Men for å ta et eksempel: Var muhammed kariakaturene å vise toleranse? 5805894[/snapback] Muhammedkariakaturene var nok ikke å vise toleranse, respekt eller noe annet. Det var ren kritikk, uthening og en ren ytring. Islam er dog en religion, sammen med kristendomen, jødedommen, hinduismen etc, som fortjener å bli hengt ut. All form for religion forfekter vitenskapen og rasjonalismen. Dette har kun negative virkninger. En terrorist er en som driver med terror. Respekt er forresten ikke noe en skal få automagisk, respekt er noe en skal være verdig til å få. Ingen religiøs person vil ha min respekt kun på det grunnlaget av at de har en tro. Dette burde gjelde for alle! Det samme gjelder med toleranse. Du skal gjerne se på en sak fra begge sider, men du må fortsatt velge en side du vil holde på, den du mener er den rette. Jeg har som sagt ikke noen problemer med mennesker som ikke forgriper seg på den private eiendomsrett. Så lenge de ikke gjør det kan de gjøre hva de vil for min del. Jeg har dog et moralsk ansvar for å sørge for at det ikke skjer. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Bare tøv, gnuen blir ALLTID eid av løver/geparder i dokumentarer om Afrikas dyr. Og ikke bare litt eid heller. En normal måte er å matche farta deres, og så rive opp den myke magen mens de er i fart. Så innvollene bare henger ut, og gnuen faller om. De dør også i tusenvis hver gang de skal krysse en elv, fordi de tramper på hverandre og får panikk. Dominant dyr my ass. 5805923[/snapback] Hva om løvene/geparter forsvinner før Gnuene ? Lenke til kommentar
BLOMST AFC Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg må bare le... En terrorist kan gjøre så mangt. Bla opp i leksikon og sjekk formuleringen... Det virker som du prøver å snu på saken... Jeg har ikke sagt at vi skal respektere terrorister. Vi skal vise null toleranse ovenfor vold og sjikane. Men for å ta et eksempel: Var muhammed kariakaturene å vise toleranse? 5805894[/snapback] Muhammedkariakaturene var nok ikke å vise toleranse, respekt eller noe annet. Det var ren kritikk, uthening og en ren ytring. Islam er dog en religion, sammen med kristendomen, jødedommen, hinduismen etc, som fortjener å bli hengt ut. All form for religion forfekter vitenskapen og rasjonalismen. Dette har kun negative virkninger. En terrorist er en som driver med terror. Respekt er forresten ikke noe en skal få automagisk, respekt er noe en skal være verdig til å få. Ingen religiøs person vil ha min respekt kun på det grunnlaget av at de har en tro. Dette burde gjelde for alle! Det samme gjelder med toleranse. Du skal gjerne se på en sak fra begge sider, men du må fortsatt velge en side du vil holde på, den du mener er den rette. Jeg har som sagt ikke noen problemer med mennesker som ikke forgriper seg på den private eiendomsrett. Så lenge de ikke gjør det kan de gjøre hva de vil for min del. Jeg har dog et moralsk ansvar for å sørge for at det ikke skjer. 5805936[/snapback] Jeg er ening at åpenhet er viktig, men det er heller ikke viktig hva du eller jeg synes om dette, men om de store massene(samfunnene, religionene). Flere undersøkelser er gjort om at informasjon og kunnskap er viktig å vite om andre kulturer og samfunn. Å ta vekk religionsundervisning fra skolen ville være galskap og skape fordomer! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg er ening at åpenhet er viktig, men det er heller ikke viktig hva du eller jeg synes om dette, men om de store massene(samfunnene, religionene). Flere undersøkelser er gjort om at informasjon og kunnskap er viktig å vite om andre kulturer og samfunn. Å ta vekk religionsundervisning fra skolen ville være galskap og skape fordomer! 5805976[/snapback] Det nettopp hva jeg syns, eller du syns, eller hva han tilfeldig du spurte på gata syns som teller! Det er vi som utgjør denne massen du snakker om (aner jeg hint til totalitær tekning? ). Individer utgjør massen, og alle individer er forskjellige. Vi har alle egne meninger og egne tanker, alt basert ut i fra den kunnskapen vi har. 2 personer som har akuratt den samme kunnskapen om et tema vil også mene det samme om et tema. Åpenhet og diskusjon er 2 viktige temaer. Vitenskaplig fakta er den faktaen som kan bevises utifra alle spørsmål andre kommer med. Kun da er det fakta. Hvis en teori ikke klarer å svare på et, eller flere spørsmål, vil den forsatt kun være en teori. Klarere den å svare på alle spørsmålene som kommer vil den bli kunne regnet som fakta. Jeg mener at dagens religionsundervisning er subjektivt og kun forteller en side av saken. Det var ikke først i år, altså VK2, i religionstimen for almenne fag at noen av oss har lært noe om f.eks. sharia innenfor islam! Det er ganske skremmende. Skal vi fjerne fordommer må vi ha mer kunnskap. Fordommer er kun tanker gjort om temaer vi ikke vet noe om. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Og hva i huleste helvete har alt dette med gnuen å gjøre? INGENTING! Makan til off-topic posting. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 For ikke å snakke om brudd på treordsregelen. Lenke til kommentar
BLOMST AFC Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Og hva i huleste helvete har alt dette med gnuen å gjøre? INGENTING!Makan til off-topic posting. 5806186[/snapback] Noe som proveserer og gir en tankevekker er jo ikke galt. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Og hva i huleste helvete har alt dette med gnuen å gjøre? INGENTING!Makan til off-topic posting. 5806186[/snapback] Noe som proveserer og gir en tankevekker er jo ikke galt. 5808943[/snapback] At noe proveserer og gir en tankevekker har jeg ingen ting imot, men ga dette egentlig en tankevekker? Jeg skjønnte ikke stort av hva du ville fram til, kan være jeg er dum, eller bare ikke tenker på samme måte som deg. Jeg vet ikke, men jeg synes værken dette var veldig provoserende eller tankevekkende. Men, jeg tror at du hinter til at mennesket egentlig ikke er det domirende og smarteste dyret på jorden. Og du mener sikkert at mennesket ikke tar godt nok vare på våre meddyr, noe vi også ikke gjør, selvom vi har blitt bedre, dyrarter har blitt fredet og vi har fått kvoter på hvor mange dyr vi kan drepe og slikt. Og, viss mennesket ikke er det domirende dyret siden vi ikke tar så godt vare på andre, tar dyr så godt vare på oss? Endret 25. mars 2006 av warpig Lenke til kommentar
BLOMST AFC Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Og hva i huleste helvete har alt dette med gnuen å gjøre? INGENTING!Makan til off-topic posting. 5806186[/snapback] Noe som proveserer og gir en tankevekker er jo ikke galt. 5808943[/snapback] At noe proveserer og gir en tankevekker har jeg ingen ting imot, men ga dette egentlig en tankevekker? Jeg skjønnte ikke stort av hva du ville fram til, kan være jeg er dum, eller bare ikke tenker på samme måte som deg. Jeg vet ikke, men jeg synes værken dette var veldig provoserende eller tankevekkende. Men, jeg tror at du hinter til at mennesket egnetlig ikke er det domirende og smarteste dyret på jorden, noe jeg mener vi er. Og du mener sikkert at mennesket ikke tar godt nok vare på våre meddyr, noe vi også ikke gjør, selvom vi har blitt bedre, dyrarter har blitt fredet og vi har fått kvoter på hvor mange dyr vi kan drepe og slikt. Og, viss mennesket ikke er det domirende dyret siden vi ikke tar så godt vare på andre, tar dyr så godt vare på oss? 5809344[/snapback] Du er inne på det. Fortjener vi mennesker plassen på jorden? Tar vi godt vare på vår unike posisjon? Vil vi bli straffet? Ut i fra Darwins utviklingslære- stemmer den med dette? "survival of the fittest"hint Lenke til kommentar
warpig Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Du er inne på det. Fortjener vi mennesker plassen på jorden? Tar vi godt vare på vår unike posisjon? Vil vi bli straffet? Ut i fra Darwins utviklingslære- stemmer den med dette? "survival of the fittest"hint Fortjener noen og leve på jorden? Ingen har da vist at man kan leve i harmoni med hverandre, ikke en gang dyrene, de dreper og spiser hverandre, slik som oss. Og hva er det som tilsier at det er vi som "hersker" over jorden? Hvorfor har vi en unik posisjon? Om blir straffet kan man diskutere om, vi blir kanskje straffet allerede nå med at snø og is smelter rundt oss, med at alt blir varmere, kanskje det er straffen? Men, i dagens samfunn er det ingen som ikke overlever, allle mennesker blir "fittest", med at f.eks funksjonshemmede blir tatt vare på og gitt en jobb slik at de også kan føle seg tilhørende i samfunnet, folk med genfeil blir operert, vi gjør slik at alle blir kunstig "fittest". Om det er bra eller ei kan man diskutere. Endret 25. mars 2006 av warpig Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 For en tulletråd. Evolusjonsteori sier ikke noe om hva som er rett eller galt, hva man fortjener, ellertar standpunkt til andre subjektive og etiske temaer. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 dagens og fremtides dyr er hunder og katter. De er så søte. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Framtidens dyr er utvilsomt: Pit-puddelen! Lenke til kommentar
BLOMST AFC Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 For en tulletråd. Evolusjonsteori sier ikke noe om hva som er rett eller galt, hva man fortjener, ellertar standpunkt til andre subjektive og etiske temaer. 5811503[/snapback] Hvorfor kritisere andre for deres meninger? Visse medlemmer liker ikke måten du behandler dem på.... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Meningsutvksling er lov på et debattforum. Til og med å mene at en tråd er tullete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå