dot_ Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Hvilke innstillinger må jeg foreta for å kunne ta nærbilde av små gjenstander? Når jeg nå tar bilder med auto-instillinger blir alt veldig uklart og ufokusert. Har dette noe med ISO å gjøre? I tillegg lurer jeg på hvorfor bildene mine blir ca. 2 mb når jeg har stilt inn kameraet til å ta bilder på 5 mb? Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Hvilke innstillinger må jeg foreta for å kunne ta nærbilde av små gjenstander? Når jeg nå tar bilder med auto-instillinger blir alt veldig uklart og ufokusert. Har dette noe med ISO å gjøre? I tillegg lurer jeg på hvorfor bildene mine blir ca. 2 mb når jeg har stilt inn kameraet til å ta bilder på 5 mb? 5805065[/snapback] Du må sette på "Scene" og velge nærbilde. da får du den effekten du er ute etter :!: Lenke til kommentar
ChallengerV8 Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Hvilke innstillinger må jeg foreta for å kunne ta nærbilde av små gjenstander? Når jeg nå tar bilder med auto-instillinger blir alt veldig uklart og ufokusert. Har dette noe med ISO å gjøre? I tillegg lurer jeg på hvorfor bildene mine blir ca. 2 mb når jeg har stilt inn kameraet til å ta bilder på 5 mb? 5805065[/snapback] Du må velge macro-modus. På baksiden av kameraet har du en multivelger, hvor det er et symbol av en blomster (nedover på velgeren). Velg denne (vises i skjermen med et blomstersymbol når det er valgt). Da er nærgrensen til kameraet ca 4cm. Du kan fortsatt ha kameraet innstilt på auto. Når det gjelder størrelse på filen - så blander to to ulike ting. At kameraet er innstilt til å ta bilder i 5MP (ikke mb), så forteller dette antall punkter i bildet. Størrelsen på filen derimot er avhengig av komprimeringsgraden av bildet. Beste bildekvalitet får du hvis du velger bildekvalitet "Fin", og 5MPix. Har ikke P2 selv, så jeg kan ikke si hva størrelsen på filen blir, men den blir vesentlig mindre enn 5MB (trolig nærmere 1.5 eller 2MB som du skriver). Håper dette hjelper. Endret 24. mars 2006 av ChallengerV8 Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Dette var høyst oppklarende ChallengerV8; klarte selvfølgelig å blande Mpix med megabyte. Etter å ha lest ganske grundig i manulen fant jeg vel også ut følgende (kommenter gjerne): 1. Exposure; her bør det brukes positive verdier når bildeobjekt og bakgrunn er lyse/opplyst. Negative verdier bør anvendes når områdene er mørke o.l. Med tanke på lys kan jeg vel bruke A-WB Auto. Blitz bør vel slåes av når man bruker macro (tar nærbilder). ISO måler hvor sensitivt kameraet reagerer på lys; og bilder med lite lys bør krever høyere ISO-justeringer? Er det noe mer jeg bør ta hensyn til når det gjelder nærbilder? Endret 24. mars 2006 av kidstar Lenke til kommentar
ChallengerV8 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Dette var høyst oppklarende ChallengerV8; klarte selvfølgelig å blande Mpix med megabyte. Etter å ha lest ganske grundig i manulen fant jeg vel også ut følgende (kommenter gjerne): 1. Exposure; her bør det brukes positive verdier når bildeobjekt og bakgrunn er lyse/opplyst. Negative verdier bør anvendes når områdene er mørke o.l. Med tanke på lys kan jeg vel bruke A-WB Auto. Blitz bør vel slåes av når man bruker macro (tar nærbilder). ISO måler hvor sensitivt kameraet reagerer på lys; og bilder med lite lys bør krever høyere ISO-justeringer? Er det noe mer jeg bør ta hensyn til når det gjelder nærbilder? 5807173[/snapback] Et alternativ/supplement til +EV eller -EV, er å sette kameraet til spot-måling. Da er det bare lyset i punktet som det måles på som bestemmer lukkeråpning/eksponeringstid. Senterveid måling er også et valg, som gir høyest prioritet på det som finnes i sirkelen det måles i, men det som er "utenfor" sirkelen taes også hensyn til, men i mindre grad. Ulempen med spot og sentrumveid er at deler av bildet vil mest sannsynlig bli over- eller undereksponert. Hvitballanse - dagens kamera takler hvitballansemålinger ganske bra når det gjelder utendørs fotografering. Innendørs derimot er resultatene meget blandet. Spesielt ved blandet belysning eller belysning med lysstoffrør. Dette takler simpelthen de enklere kameraene ikke. Gjør det til en vane først som sist. Tenk hvitballanse, og still kameraet tilsvarende. Utendørs er det ikke så farlig, men har det blitt en vane, så er det kjapt å stille hvitballanse. Lite lys krever som du sier høyere iso. Lengre lukkertid er alternativet. Ofte fører lengre lukkertid til krav om stativ. På kompakt kamera som P2 ol. er lengre lukkertid og stativ et bedre alternativ enn høyere iso-verdier. Samme gjelder nærfotografering. Stativ er sterkt å anbefale. Viktig er også lys. Blits kan være problematisk med nærfotografering, da det ofte gir reflekser i bildet, samt masse skygger siden lyset kommer fra èn kant. Siden muligheten til å bruke ekstern blits ikke finnes på kompaktkamera er eneste mulig het å bruke annen ekstern belysning, som lyskastere (gjerne flere for å fjerne skygger). Og sist men ikke minst - trening, trening, trening. Bestem deg for hvordan du vil at bildet skal bli, og ikke gi deg før du får det til. Husk på digital fotografering koster det ingenting, bare tid. Kontroll på lyset er nøkkelen til flotte bilder. Lenke til kommentar
dot_ Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Finfine tips du kommer med ChallengerV8! Noterer ned underveis og tester fortløpende. Jeg finner dog ikke ut hvordan jeg endrer/stiller på lukkertiden? Lenke til kommentar
ChallengerV8 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Finfine tips du kommer med ChallengerV8! Noterer ned underveis og tester fortløpende. Jeg finner dog ikke ut hvordan jeg endrer/stiller på lukkertiden? 5809271[/snapback] Kjenner P2 for dårlig til å kunne hjelpe deg med det (det er heller ikke sikkert du kan styre det manuelt). Det du kan gjøre er å stille kameraet på laveste iso-verdi (ikke ha kameraet på auto som er standard innstilling). Da tvinger du kameraet til å bruke laveste iso verdi, og dermed må kameraet velge en lengre lukkertid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå