Gå til innhold

Det perfekte media-PC-kortet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angående lydkort: De fleste spiller vel spill, hører på mp3 eller nettradio over PCen. Eller kanskje ser film på en datamonitor med fem sånne plastikkfantastic satelitthøyttalere til 999,- kr på ICA. De med gode HIFI-anlegg kobler digitalt (punktum) og da spiller lydkortets kvalitet liten rolle, såfremt det ikke er AC97-basert.

 

Hvorfor spiller det plutselig en rolle om det er AC97-basert?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at minijack er ut, men defintivt ikke RCA eller XLR da, disse funker jo meget bra for musikk da. Men for all del digital utgang er bra det da, men kanskje best egnet for film da... Kanskje litt mindre egnet for musikk...[\quote]

 

Hvorfor skulle ikke digital brukes til musikk? det gjør ingen verdens forskjell.

 

SACD krever gjerne at du kjører analogt, dvs RCA, hvis du ikke utstyr med ILink/DenonLink firewire basert system for digital overføring. At man bare behøver digital overføring er vel tullball synes jeg da...

5805386[/snapback]

 

signalet må uansett igjennom en dac et eller annet sted, så det spiller liten rolle bruker man godt skjermede kabler.

 

Jeg ville i alle fall ikke funnet på å benytte analog overføring fra PC til et kostbart HIFI-anlegg. Med forsterkeren jordet gjennom kabel-anleggets radio/tv-inngang og PC-en jordet gjennom standard jord så er det en oppskrift på ekle pipe-/bromlelyder. I tillegg har gjerne billige lydkort en lei tendens til å gi ut spenninger langt over det som er tillatt ved oppstart av PC-en, noe som i verste fall kan føre til at en brenner flere kretser i forsterkeren.

 

edit: Vil legge til at med coaxiell overføring av digitallyd så har du selvsagt samme scenario som beskrevet over...

5805420[/snapback]

 

jeg er forsåvidt enig med deg. har vært borty mye nasty med billige lydkort.

pipe og bromme lyder har ikke merket før med tnake på jording, igjen vil jeg anbefale godt skjermede kabler. kabel annleggets radio\tv inngang? utdyp er du snill :)

 

-marius

Lenke til kommentar
jeg er forsåvidt enig med deg. har vært borty mye nasty med billige lydkort.

pipe og bromme lyder har ikke merket før med tnake på jording, igjen vil jeg anbefale godt skjermede kabler. kabel annleggets radio\tv inngang? utdyp er du snill

5807718[/snapback]

Billige lydkort med begredelige signal/støy forhold og generell knitring, samt store spenningsforskjeller under oppstart er en ting, og dette kan løses ved å kjøpe dyre (bedre) lydkort. Dette med jordingspotensialer oppstår dersom forsterker (evt. komponenter tilkoblet forsterker er tilkoblet en jord og PC er tilkoblet en annen. Kabel-tv nettet er et eksempel på jording. Hos meg skapes det kraftige pipelyder fra høyttalerne straks jeg kobler sammen PC med forsterkeren min med "analoge" kabler. Forsterkeren er da tilkoblet med RCA-kabler til en radio, som igjen er tilkoblet kabelanlegget. Andre igjen kan f.eks. opplever at subben står og durer i 50 Hz hele tiden...

Lenke til kommentar
Hvorfor spiller det plutselig en rolle om det er AC97-basert?

5807244[/snapback]

AC97-standarden tilsier at alle signaler skal konverteres internt til 48 Hz for så å konverteres tilbake til 44,1 Hz igjen før overføring over S/PDIF. Lydkort som benytter andre standarder har ikke med dette problemet. Problemet gjelder CD-avspilling (PCM) og ikke DD eller DTS.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvorfor ble denne tråden kuppet av en stk AMD-"messenger".. og en gjeng lydfreaker? :D

 

Nuvel..sistnevnte kategori har jo ett poeng i og med at hk'et er tenkt brukt i ett HTPC-system (hvor surround-anlegg av en gitt kvalitet er en naturlig del av løsningen)

Lenke til kommentar
Hvorfor spiller det plutselig en rolle om det er AC97-basert?

5807244[/snapback]

AC97-standarden tilsier at alle signaler skal konverteres internt til 48 Hz for så å konverteres tilbake til 44,1 Hz igjen før overføring over S/PDIF. Lydkort som benytter andre standarder har ikke med dette problemet. Problemet gjelder CD-avspilling (PCM) og ikke DD eller DTS.

5807773[/snapback]

 

Men denne upsamplingen gjelder vel ganske mange lydkort? Også creative sine om jeg ikke husker feil?

 

AtW

Lenke til kommentar

VR-Zone ble ganske skuffet over Asus N4L-VM DH når de testet det her:

http://www.vr-zone.com/?i=3478

Nothing about the board really impresses me. Functionality as a Home Theatre PC, the lack of DVI output makes it far from ideal. The onboard graphics is fine at playing videos but not much more can be expected from it especially when it comes to gaming.

Ikke akkurat perfekt med andre ord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke glem at det er oc-guru Shamino som har skrevet artikkelen... :)

Forøvrig er jeg enig i konklusjonen, men så er jeg heller ikke interessert i utstyr som ikke kan klokkes.

Langt fra perfekt nei.. .bortsett fra at prisen er "lav" i forhold til f.eks. Aopen nye toppkort i975xa-ydg (S479).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

 

Noen som har fått testet dette nå?

 

Jeg lurer litt på å kjøpe dette og sette det i en HTPC. Ettersom min htpc kommer til å bli brukt til tv opptak, se divere film formart og sufre på nettet så må jo dette være veldig kurrant? også billig det addon skjermkortet som gir deg dvi utgang.

 

flott om noen kan komme med noe erfaringer, tips...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...