Gå til innhold

Harddisk vises ikke i Min datamaskin

Anbefalte innlegg

Glimrende bildekvalitet på det siste bildet til tross for bare 34 kB. ;)

Dette tipset skal jeg legge meg på minnet. Har vært borti problemet før og synes det er inn i granskaugen irriterende at Microsoft skal gjøre ting så vanskelige for folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Topp eksempel på hvor bra et forum kan være generelt, og hvor bra HW forumet er spesielt.

Dette er en problemstilling jeg ikke trodde skulle kunne løses direkte, så dette er imponerende.

Veldig bra jobb wiberos!

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For øvrig står AKKURAT dette på denne siden.

http://faq.arstechnica.com/link.php?i=1806

Men bra problemløsning (les: søking) wiberos, det skal du ha. :) Det er ikke mange som ville funnet ut dette på egen hånd.

For øvrig kan du finne omtrent alle svar ved hjelp av en søkemotor som google, det gjelder bare å finne problemKILDEN. Hvilket ikke alltid er like enkelt :no:

Endret av brazir
Lenke til kommentar
For øvrig står AKKURAT dette på denne siden.

http://faq.arstechnica.com/link.php?i=1806

Men bra problemløsning (les: søking) wiberos, det skal du ha. :) Det er ikke mange som ville funnet ut dette på egen hånd.

For øvrig kan du finne omtrent alle svar ved hjelp av en søkemotor som google, det gjelder bare å finne problemKILDEN. Hvilket ikke alltid er like enkelt  :no:

5956107[/snapback]

Takker for det brazir, men at det er ikke mange som ville funnet ut dette på egen hånd , er jeg sterk uenig i.

Windows har alle verktøy du trenger for å løse problemene som åpstår.

Det er her og her jeg finner mye underholdning. Chapter 17,21,29 er vakre skapninger.

For de som vil jobbe med MBR og ellers med file system så er det et must at de google meir i linkene til microsoft eller til andre enkelte halvferdige innslag. Der står det alt om hvordan MBR skives hva du kan forandre eller manipulere.

her er noe snap av hvor og hvordan fra mitt arbeid.post-90860-1145559290_thumb.jpgpost-90860-1145559309_thumb.jpg

post-90860-1145559323_thumb.jpgpost-90860-1145559341_thumb.jpg

Avslutte med at 1 Kilobyte =1024 bytes i Binary og =1,000 bytes i desimal numbering system.

Windows bruker binary. :)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Avslutte med at 1 Kilobyte =1024 bytes i Binary og =1,000 bytes i desimal numbering system. Windows bruker binary. :)

5957349[/snapback]

Windows bruker ikke det binære systemet (1'er og 0'er) til å vise kapasiteten. Det bruker det desimale tallsystemet (0-9). Du tenker sikkert på at windows bruker binære prefikser? Det gjør de heller ikke. Da hadde det stått KiB, MiB, GiB, TiB osv bak tallene. Men det snåle er at windows bruker vanlige desimale prefikser uten at tallene stemmer over ens med prefiksene.

Kort sagt:

- SI-standarden: 1000 Byte = 1,000 kByte (riktig bruk av desimale prefikser)

- IEC-standardens: 1024 Byte = 1,000 KiByte (riktig bruk av binære prefikser)

- Windows: 1024 Byte = 1,000 kByte (feil sammenblanding som ikke følger noen standarder og dermed bare er til forvirring.)

Lenke til kommentar

Jeg lurte på en ting anngånde det samme som emne starteren. Min disk står det Simple på, og ikke partision. hva er det?

*edit: må hele den nye disken formateres før jeg kan dele den opp i partisjoner eller?

Endret av Morten A
Lenke til kommentar
Avslutte med at 1 Kilobyte =1024 bytes i Binary og =1,000 bytes i desimal numbering system. Windows bruker binary. :)

5957349[/snapback]

Windows bruker ikke det binære systemet (1'er og 0'er) til å vise kapasiteten. Det bruker det desimale tallsystemet (0-9). Du tenker sikkert på at windows bruker binære prefikser? Det gjør de heller ikke. Da hadde det stått KiB, MiB, GiB, TiB osv bak tallene. Men det snåle er at windows bruker vanlige desimale prefikser uten at tallene stemmer over ens med prefiksene.

Kort sagt:

- SI-standarden: 1000 Byte = 1,000 kByte (riktig bruk av desimale prefikser)

- IEC-standardens: 1024 Byte = 1,000 KiByte (riktig bruk av binære prefikser)

- Windows: 1024 Byte = 1,000 kByte (feil sammenblanding som ikke følger noen standarder og dermed bare er til forvirring.)

5958657[/snapback]

hei simen1

Windows bruker det binære tall system og de blir representert i Desimal når Kapasiteten skal vises.

Det var ikke prefiksene som jeg tenkte heller men at den kapasitet som er stemplet på harddisken i GB er = den kapasiteten som som windows viser i bytes. Og her er 1 byte = 8 bit , og uten den bit, funker ikke og her etter min forståelse får vi problemer hvis vi bruker ikke et system bassert på tallet 2 som er det binære, men som vi kan skrive det i desimal. For at i data verden så er det binære tallsystem som fungerer.

Når det gjelder prefikser fra SI eller IEC , så ser jeg ikke helt problemet , samtidig som jeg forstår og akseptere det du sier om forviring vedrårende kapasitet.

Ut fra at 1 kilobyte i power of 2 (210) som er verdi i binære tallsystem blir representert i Desimal som 1,024 og "equivelant by definition" i power of 10 (103) som i sin miljø er 1,000 og siden vi kan akseptere A=B (equivalent by definition) så ser jeg ikke behøvet for å gjøre det meir forvirende enn det allerede er.

For det er ikke bare windows som har forklarings problemer i omverden når det gjelder representation av kapasiteten i henhold de de standardene, til omverden vel å merke fordi windows er veldig glad i det binære tall system, Bios er, Ram, hardisken er , heile Pc'en elsker det er og hvis det funker så er jeg agså glad.

Og da tenker jeg selfølgelig på minne brikkene og på de Hkortprodusentene som sier at det er opp til 4GB MaxRam, i 4 slot av 1024MB per stk og hvor 1GB=1024 MB.....det går ikke, du ser den!

På min harddisk (som lever i en 32 bits system) så laget jeg en partition på 1000MB(=1,000,000,000 byte) som er 1GB.

Windows viser meg følgende (og det er det som er viktig her ) :1,048,576,000 byte og 0,98 GB . Det er det jeg skrevet om, som binary men som blir helt riktig representert i desimal.

Vi to er "equivelant by definition" enig Simen1.

Men når det gjelder Windows så er det mye annet som de burde eller må ORDNE opp i og da tenker selfølgelig hvor mye ekstra kostnader man må ha for å holde windows oppegående.

Lenke til kommentar
Jeg lurte på en ting anngånde det samme som emne starteren. Min disk står det Simple på, og ikke partision. hva er det?

*edit: må hele den nye disken formateres før jeg kan dele den opp i partisjoner eller?

5959807[/snapback]

Simple volume har du på en dynamisk disk.

Så om du ikke ønsker å ha disken din som dynamisk så du må ikke la windows gjøre det , noe som blir første valg når disken skal initialiseres under diskbehandlingen.

Og du partitionere før du formatere.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at datamaskiner fungerer binært under "skallet", men det behøver ikke å få konsekvenser for hvordan man skriver tall i GUI'et. Det er like enkelt å få maskinen til å skrive riktige verdier (M = 1 million osv) som å få de til å skrive gale verdier. Begge deler krever en konvertering fra rekker med enere og nuller til menneskelig lesbare desimaltall.

Jeg skjønner at det kan være veldig greit å bruke tall som går opp i det binære tallsystemet, men da bør man også presisere tallene så det ikke er noen tvil om man mener f.eks 1000 eller 1024. Dette gjør man enkelt ved å følge en av standardene, f.eks IEC-standarden der man bruker en "i" til å fortelle at det er snakk om et binært prefiks. Ki=2^10, Mi=2^20, Gi=2^30, Ti=2^40.

Det er dessverre mange innen IT-industrien som bryter med standardene og dermed skaper forvirring. Heldigvis begynner det å bli stadig flere som ser problemet og prøver å feie for sin egen dør. Eksempler på dette er harddiskprodusentene, Linux og programmet Azeurus. Kudos til dem for å fjerne forvirring. :thumbup:

Hvis jeg hadde vært produsent av ram så hadde jeg helt klart fulgt HD-produsentenes eksempel og brukt SI-systemet som base for hvordan tallene skal representeres. Altså at jeg kunne solgt minnebrikker på korrekte ca 1,074 GB i stedet for "bare" 1"GB" som konkurrentene reklamerer med.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...