Gå til innhold

Harddisk vises ikke i Min datamaskin

Anbefalte innlegg

Hvert i bios å forandra på Sata 2 Primary Raid, og Sata 2 Secondary Raid så nå er de disabled. Maxtor står forsatt fjellstøtt i Diskbehandlingen, men jeg får ikke noen feilmeldinger hvis det var det du tenkte på ang filesystem.

Bibel ja det mildt sagt :)

Skal ta en ny runde i bios

post-82756-1143331595_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet,problemet er at du har en vannlig disk som du kobler på PCen. Da skal windows i det minste akseptere den. Slik som det er nå er .....vanskelig . Og jeg forstår ikke helt hvorfor får du melding om ekternt disk. Vi må tenke litt ....hvis det er noe fordel med det... :whistle:

Lenke til kommentar

En ny tur i bios ..........

Har prøvd de 4 forskjellige settingene på Acsess mode på disken: CHS/LBA/Large/auto(tilbake igjen på auto).

Da har jeg av instalert og kjørt "IDE HDD Auto detection for hver gang.Ingen forandring så langt. :dontgetit:

Skjønner heller ikke det med at disken kommer opp som ekstern.

Endret av Giro
Lenke til kommentar

Nå har du undersøkt dette med Biosen.

Har du win xp home eller pro?

Ellers ....enten du velger å henta data ut fra disken eller du må bruke mer tid på den for å finne hvor feil er.

Hvis du skal prøve å reparere uten å koste annet enn din tid, dvs uten andre hardisker og prog, så er det viktig at du lager en oversikt om hendelser.

jeg er litt skeptisk til at disken vises ikke i behandlingen. Ingen partitioner , ingeting annet enn dynamisk.

Nå er derfor viktig å tenke om hvordan var disken partitionert ,formatert , under hvilket operativ systemet var før du tok den hit osv.

Lenke til kommentar

Det er windows XP home på pcen, disken kom fra en pc med pro.

Det med tidligere formatering osv er noe uklart(hukommelse som en gullfisk)

Men jeg mener bestemt at det er NTFS.

Er usikker på om den stod som dynamisk tidligere.

partitionert???

Disken mener jeg ble monteret så formatert å begynt å brukt.

Endret av Giro
Lenke til kommentar

Det med tidligere formatering  osv er noe uklart(hukommelse som en gullfisk)

5812821[/snapback]

Hvis disken var under pro og var som dynamisk så kan ikke, Win xp Home akseptere den ikke , det går ikke. Så der her du allerede en ny vikling.

Det kan ordnes ...tror jeg... men da vi må tenke litt igjen.

Lenke til kommentar

partitionert?

5812821[/snapback]

Du har bare koblet disken fra en annen PC med pro og inn i den nye, du har ikke gjørt noe annet enn det du?

Lenke til kommentar

partitionert?

5812821[/snapback]

Du har bare koblet disken fra en annen PC med pro og inn i den nye, du har ikke gjørt noe annet enn det du?

5812904[/snapback]

Det Stemmer

Endret av Giro
Lenke til kommentar

Heisann igjen.

Nå har jeg sovet litt på saken, og hvis du vil, så vi kan prøve.

Ut fra at du hadde montert maxtor på en PC med win xp pro så du fikk ... meldning om å initialisere, og de alternativer du fikk var ikke mange, men dog kun dynamisk.

Jeg går ut fra at aksepterte alternativer der og dermed er heile disken et volume og som default ble det i NTFS file system.

Det du skal prøve er ikke noe garanti for , men hvis det er slik jeg tenker så skal det gå bra......

Da starter vi:

-Du skal sette CD med winxp Home i CDrom.

-Gå i søk på på PC din og i Alle filer og mapper

-I tekst felten skriver du -dskprobe- og merke at den skal søke på WINXP HOME PLATE din.

-Etter en stund kommer resultater. Du høyre klicker på dskprobe fil ,ikke de andre, og velg Åpne overordet mappe eller folder.

-Du ser nå dskprobe file. Høre klick på den og Kopier.

-Åpne C:\ og velg enn mappe som du skal Limm inn. (den folder du kan kanksje lage før du starter med alt dette.)

-Nå du ser dskprobe i folder på c:\ , du skal dobbel klick på den. Da skal programet starte.

Vi tar dette litt etter litt. Nå du har gjørt dette og dskprobe fungerer så gi oss tilbake meldning og vi skal gå videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

XP Home har IKKE støtte for dynamiske disker..

Ettersom du hadde dynamisk på forrige var det XP Pro.

Så da er du nødt til å overføre data som nevnt tidligere i tråden..

Lenke til kommentar
XP Home har IKKE støtte for dynamiske disker..

Ettersom du hadde dynamisk på forrige var det XP Pro.

Så da er du nødt til å overføre data som nevnt tidligere i tråden..

5814017[/snapback]

Det som vi skal prøve er å få disken til basic fra dynamisk.

Hvis du har noe erfaring med det vennligst si i fra. At det støttes ikke dynamisk på XP Home det vet vi

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Vel, jeg gikk av en eller annen grunn ut ifra at han beholdt samme OS når han byttet maskin.. men men..

Og konvertering fra dynamisk er ikke mulig uten å formatere, så da blir detm som nevnt, å hente ut data og importere.

Men det raskeste er selvsagt å få harddisken inn i en pc med XP Pro, aktivere disken, ta ut backup (var 50 gig?), og flytte harddisken tilbake igjen.

Om denne andre maskinen hadde 50 gig ledig ville jeg flyttet data fra dynamisk harddisk til ledig plass på den andre maskinen, deretter formatert disken tilbake til basic, og overført data igjen.

Så kan du bare hive disken inn i XP Home og alt er fryd og gammen.

Lenke til kommentar
Heisan

Da har jeg prøvd meg  :) . Håper det er riktig ,se bilde

5814331[/snapback]

Ja her er du. Du er flink.

Vi skal kontrollere heile tiden det du gjør slik at vi gjøre ikke noe feil her.

-På den bilde du har når du åpner dskprobe så klicker du Drivers (øverst ti venstre).

-Klick på Physical Drive.

Nå åpner bilde med en tekst felt som viser dine hardisker. Du har 2 hardisker i Pc din. Hvis du husker så var det Disk 0 den som var dynamisk.

-Dobbel klick på den i felten. Da skal den borte fra listen og lengre nedover har du en felt som står Set Active.

-Klick på Set Active og OK.

Nå går det tlbake som det var når du startet.

-Klick på Sectors (ved siden av Drivers)

-Klick Read

I det vindue som åpner seg

-Starting Sector skal væra 0 og Number of sectors skal væra 1. Hvis ikke så skriver du det.

-Klick Read

Nå kommer det mye rart der. Jeg vil at du skal se nede i bilde.

På venstre side er et rad, 01?? . der som ?? er et bokstav og et tal.Du skal finne 4 rader til høyre (inkludert den første) tall 42.

Ta snap av det og poste den....

ca her snaper du

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Men det er da ikke noe på den nye disken, er det det da?

Og hva med å lagre som *.jpg og ikke *.bmp?

5804364[/snapback]

Bare et tips til dere som bruker jpg: Jpg egner seg bedre til fotografier enn til skjermskudd. Slike skjermskudd som dere tar egner seg bedre å lagre i .png-formatet. PNG tar både mindre plass og gir bedre bildekvalitet på slike bilder siden det bruker en annen komprimeringsalgoritme. Blandt annet blir man kvitt grøten rundt bokstavene og fargene på bokstaver blir mer tydelige.

Lenke til kommentar
Men det er da ikke noe på den nye disken, er det det da?

Og hva med å lagre som *.jpg og ikke *.bmp?

5804364[/snapback]

Bare et tips til dere som bruker jpg: Jpg egner seg bedre til fotografier enn til skjermskudd. Slike skjermskudd som dere tar egner seg bedre å lagre i .png-formatet. PNG tar både mindre plass og gir bedre bildekvalitet på slike bilder siden det bruker en annen komprimeringsalgoritme. Blandt annet blir man kvitt grøten rundt bokstavene og fargene på bokstaver blir mer tydelige.

5814660[/snapback]

Takker skal prøve neste gang :)

Lenke til kommentar

Det er tall 42 som vi skal forandre . Det er System ID.

Før du gjør det. Er det bare lagret dokumenter , filmer og greie du har på Disken?

Du bestemer om du skal gjøre det, men ut fra det jeg ser så skal det gå.

Ok.

-Klick på tall 42. Den skal blinke.

-Skrive tall 07, markoren går videre til neste som er FE og blinker der.

-Klick på der du har skrevet 07 igjen. Nå skal det blinke på 07 Det er kun 42 du skal forandre INGETING ANNET.

-Gå nå øverst på Sectors og klick der.

-Klick Write.

Nå får du en advarsel på grunn at det står på only read, og spør om du skal skrive der.

-Klick Ja eller OK.

Nå er det skrevet en annet system ID der. Det er 07.

Du avslutter dskprobe, og Rebooter Pc en din.

Når du går i Datamaskinbehandling så skal disken væra der.

Det er mulig at det kan væra behov for å kjøre vedlikehold men det er ikke sikkert.

Derfor vi tar det etter hvert.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
:dribble:  :dribble:

ORD BLIR FATTIGE(SE BILDE)

TAKKER Å BUKKER SÅ MASSE wiberos, HADDE IKKE HATT EN KJANGS UTEN DEG  Å DE ANDRE. DISKEN FUNKER INNHOLD VISES(OG KAN KJØRES).

TAKKER.

5814806[/snapback]

Takket væra deg Giro. Du gjøre en fantastisk jobb.

Ha det fint da. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...