wiberos Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Vi laster ned bruker manualen og se litt på den. ( coming soon står det på hjemme side til Gigabyte) Men du må i Biosen og se litt der hvordan kontrollere og kanaler er konfigurert. Endret 24. mars 2006 av wiberos Lenke til kommentar
Giro Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Er ikke mest kjent i BIOS men det skal vel gå Ser att Maxtor en ligger på IDE2 og dvd brenner ligger på IDE1+ WD250GB(som satt i ) ligger på sata 1 på hovedkortet. Vet ikke om det hjelper noe. Har bruker manualen foran meg(du kan jo tro det hjalp meg stort ) Men det er kanskje noe der jeg kan se etter?? Endret 24. mars 2006 av Giro Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Er ikke mest kjent i BIOS men det skal vel gå Ser att Maxtor en ligger på IDE2 og dvd brenner ligger på IDE1+ WD250GB(som satt i ) ligger på sata 1 på hovedkortet. Vet ikke om det hjelper noe. 5807235[/snapback] Jeg får ikke lasta ned manual "coming soon står det", så er vanskeli å si exact hva skal du forandre. (og det er ikke sikkert at det er nødvendig å forandre noe heller) Men... sata får sitte der som den er. Maxtor , skal væra som master på kanalen ...helst IDE 1. Brenner som master på ...IDE 2. Du kan godt skifte kanalene mellom brenner og maxtor. Men se da at maxtor er stilt som master og at du bruker riktig kabel. Da får du IDE 1 so Primary, hvor maxtor blir som Primary master , og hvis seinere du kopler en til på samme kabel skal stilles som slave ,dvs Primary slaver. IDE 2 blir Secondary ,hvor brenner blir Secondary Master og hvis du seinere kopler en til på samme kabel skal stilles slave ,dvs Secondary slave. Sata er kun en kopling per kanal og da er det bare Master. Men for at du skal ikke få problemer, du må i Bios og se+notere ned hva står for hva. Grunn innstillinger skal gå på: -First Boot Device , second og Third går det ut på hvilket fra Hardisken/CDrom/Floppy skal Pcen boote fra. -Harddisk Boot Priority går ut på hvilket av dine hardisker skal væra nr1, dvs hvilket, Pc skal starte fra. Så i din PC ,sata disken skal væra nr1 . I en liste hvor du ser hardiskene med nr skal den som har windows væra øverst på lista.(lista skal væra på harddisk priority) -At kontrollere som Sata er enabled og eventuelt kombinasjon Sata-Pata. Det er best dog at du ser på manualen. Du må bare prøve deg fram. Lenke til kommentar
Giro Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Takker, skal se meg litt om BIOS så notere det jeg skjønner Yes, vært på tur i BIOS !! First boot device var CDrom, retsen tror jeg disablet. Harddisk boot priority WD250 lå først så maxtor. Rørte ikke IDE porte ang DVDrom og maxtor(har ikke bytta plass). Legger ved ett bilde fra BIOSen ang raid settings osv. Kankje det kan si noe?? Endret 24. mars 2006 av Giro Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Hei - det som er problemet her er at disken er satt til dynamisk i windows. Dette kan føkke opp selv den beste harddisk, og innstillinger i bios vil hjelpe deg lite. Bruk *aldri* dynamisk disk med mindre du absolutt må, for eksempel for å slå sammen flere disker til samme stasjonsnavn. Og helst ikke da heller. Du kan lese mer om basic vs dynamic disk på sidene til microsoft. Du er med andre ord ganske føkka hvis du setter harddisken til å være dynamisk. Det er visstnok mulig å redde data ved hjelp av norton ghost - som klarer å ta backup av dynamiske disker. Da skal du også kunne klare å hente ut dataene igjen. Har ikke testet dette selv, men husker å ha sett det foreslått av noen en gang. Såvidt jeg vet vil ikke partition magic kunne hjelpe deg, ihvertfall ikke tidligere versjoner, dessverre. Mitt beste tips er å prøve ghost. Hvis det ikke hjelper får du kontakte IBAS. Lenke til kommentar
Giro Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Heisan , dette med dynamisk skjønner jeg ikke helt. Er det noe jeg fått til nå eller var den sånn fra den forrige pcen(husker nemlig ikke det) ?? Jeg får heller ikke opp muligheten til å forandre disken til basic......se bilde Endret 24. mars 2006 av Giro Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Okidok.. Nå har jeg sittet for lenge på sidelinjen og ventet på at noen skulle foreslå det som alltid må gjøres med "nye" dynamiske disker i W2K3 serien; Aktivering. (så nå har jeg registrert meg her, bare for DIN skyld ) Høyreklikk på det grå feltet hvor det står Disk 0, Dynamisk, og gul advarselstrekant. Får du opp alternativet "Aktiver disk"? *venter i spenning..* Endret 24. mars 2006 av Slettet+9812398713 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Okidok..Nå har jeg sittet for lenge på sidelinjen og ventet på at noen skulle foreslå det som alltid må gjøres med "nye" dynamiske disker i W2K3 serien; Aktivering. (så nå har jeg registrert meg her, bare for DIN skyld ) Høyreklikk på det grå feltet hvor det står Disk 0, Dynamisk, og gul advarselstrekant. Får du opp alternativet "Aktiver disk"? *venter i spenning..* 5807792[/snapback] Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Jeg ser på din post # 24 og lurer på : hvorfor er IDE/SATA RAID er enabled ? Og har du tilgang til DVD brenner din da? Har du installert windows på sata disken eller var det ferdig installert med PCen fra forhandleren? Endret 25. mars 2006 av wiberos Lenke til kommentar
Giro Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Heisan Hvorfor IDE/SATA RAID er enabled er fordi det er default settings,så jeg har ikke rørt de. DVD brennern funker fint hvis det er det du mener med tilgang OS ble installert av forhandler. Endret 25. mars 2006 av Giro Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Høyreklikk der som det står ekstern/dynamisk(ikke der plassen skulle ha vist) og velg importer eller endre stationsbokstav/bane.. Det er det som er problemet at den ikke har fått til delt noe bokstav F: feks. Lenke til kommentar
Giro Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Høyreklikk der som det står ekstern/dynamisk(ikke der plassen skulle ha vist) og velg importer eller endre stationsbokstav/bane..Det er det som er problemet at den ikke har fått til delt noe bokstav F: feks. 5808319[/snapback] Får desverre ikke opp den muligheten når jeg høyre klikker der se tidligere bilde. Endret 25. mars 2006 av Giro Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Heisan Hvorfor IDE/SATA RAID er enabled er fordi det er default settings,så jeg har ikke rørt de. DVD brennern funker fint hvis det er det du mener med tilgang OS ble installert av forhandler. 5808225[/snapback] Jeg kan ikke se helt det med default settings , fordi IDE/SATA Raid er enabled og under har du 4 Sata kanaler hvor bare Sata 2 er aktivert og Sata 1 er deaktivert. Det er ikke slik default setting er ment to be. For å bekrefte at der er noe sammenheng her , se da om Sata disken din er koplet til Sata 0 (som burde væra riktig , siden du har bare en disk ,og siden det skal væra en form for system i dette her liksom, eller om Sata disken din er koplet til en Sata 2 eller 3 kanal.) -Se under Standard Cmos Features på IDE channels og noter instillinger der -Se i Advanced Bios Features under harddisk Boot Priority , noter hva har du der. For ordens sin skyld , det vi gjør nå er å kontrollere at det er alt som det skal væra i BIOSen. Om problemer forblir etterpå , da vet at det er noe annet, men ikke BIOS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Jeg er uenig i at dette har noe med bios å gjøre; windows finner tross alt harddisken, og identifiserer den. Dette har noe med dine gjeldende innstillinger i Windows å gjøre. Litt vrient å si om det er driverene for sata-kontrolleren (hovedkortet), eller om Windows kanskje har lastet feil generiske drivere for selve ata enheten. Har du noen mulighet for å prøve harddisken i en annen pc? En annen tanke som slår meg er selvsagt at det står EKSTERN disk. Har du koblet harddisken til en såkalt ekstern ata port? (populært for tiden..) Prøv gjerne å koble den på en annen ata port i så fall. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Det her dreier seg om er å fjernere mulighet for feil konfiguration og feil instillinger i BIOS. Ut fra de opplysninger han har kommet med nå er: -Gigabyte GA-K8N-SLI Nforce 4 SLI, S-ATA II med raid, -Det er aktivert for IDE/SATA Raid i BIOS -Det er kun 2 SATA kanaler som er aktivert for det. Alle andre kanaler er off. Alle IDE kanaler er deaktivert. Hvorfor skal IDE/RAID væra aktivert ? Det andre er at han har maxtor koplet som slave , en disk på et kanal. Riktig instilling er som Master på kanalen eller må stilles som cable selected. Det er ingen sammenheng mellom Master Disk på en kanal og hvilket av diskene er som master i boot sammenheng.(hvis noen blir lurt der med det) Selfølgelig det er veldig mange grunner til at feil kan oppstå, men filosofien er å ikke gjøre det med våres hjelp. Så for å bekrefte at ingen av de parameterne vi kan påvirke er til stedet for å feile,tar vi den delen av BIOS. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Hei Giro, håper du overser alt bios-tullet som de andre brukerne roter med. Se på min forrige post, der har jeg forklart hvorfor du er føkka med dynamisk disk. Prøv å hente data med Ghost, lagre dem på en annen disk og formater den dynamiske disken til basic disk. Legg så dataene fra ghostfilen tilbake på den nyformaterte disken. Problem løst! Lenke til kommentar
Giro Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Heisan Hadde akkurat tatt turen innom BIOS igjen da jeg leste inlegget ditt el_cash, så jeg poster det her uansett...... cmos set up utility -IDE Channel 0 Master Maxtor 6B200po -IDE Channel 0 slave None -IDE Channel 1 Master Nec dvd rom -IDE Channel 1 slave None -IDE Channel 2 Master None -IDE Channel 3 Master WDC WD 250JS Harddisk boot priority 1. Ch 3 M WDC WD 250JS 2. Ch 1 M Maxtor 6B200PO 3. Botableadd in cards Sata disk er koblet til "0" Maxtor står nå som Master Disken er så vidt jeg kan se koblet på IDE 0 porten. Kan ikke prøve disken i en pc akkurat nå. Takker igjen En ekstern ata port?? OK en ny tur innom BOIS. Disable raid IDE/SATA. Byttet om maxtor og dvd rom på IDE portene dvs maxtor på 0 å dvd rom på 1. Fatter bare ikke hvorfor jeg ser disken,men ikke får åpnet den?? Endret 25. mars 2006 av Giro Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Det var som forventet. Ut fra det jeg har registrert til nå, så er oversikten slik: -Sata disken din er koblet til "sata 0" som administreres av SATA 1(vedlegger bilde) -IDE channel 2 --none -IDE channel 3 --WD 250 (her burde væra channel 2 som registrerte WD 250 men...) -Ide channels for IDE 1 og IDE 2 er greit. -IDE/SATA RAID er aktivert -SATA 1 er aktiv -Sata 1 P. Raid er deaktivert -Sata 1 S. Raid er deaktivert -SATA 2 er aktiv -Sata 2 P. Raid er aktivert -Sata 2 S. Raid er aktivert Ut fra dette og untatt av at WD-250 kommer på feil channel (hvis den er koblet til "0") så er din boot disk på Sata 1. Jeg anbefaller da ,ar du deaktivere IDE/SATA RAID. Du deaktivere i tillegg Sata 2 Primary Raid, og Sata 2 Secondary Raid. Når du restarter så skal maxtor væra under Diskbehandling. Hvis det er feil med file system så skal det komme meldning om det, men først, den må komme fram. Du må vurdere det som jeg skriver, og kontrollere at det stemmer. Hvis det er slik som Bios forteller oss så skal det gå bra. Hvis ikke du tilbake stiller som det var. Derfor skrive ned, det du forandrer. Jeg ser nå at i mellomtiden mens jeg skrevet ,du hadde postet ny info. Hva mener du at du kan se disken men ikke åpne den. kan du poste bilde fra datamaskinbehandling? Endret 25. mars 2006 av wiberos Lenke til kommentar
Giro Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Heisan Det jeg mener med att jeg ser disken men ikke får åpnet den er kun problemet som har vært hele veien..... (tar en ny tur i bios) Endret 25. mars 2006 av Giro Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Heisan Det jeg mener med att jeg ser disken men ikke får åpnet den er kun problemet som har vært hele veien..... 5812409[/snapback] Så det kommer som dynamisk bla..bla..bla ? Koble fra disken og starte uten den. Neste runde kople på igjen. Gå i BIOS i staandard CMOS og se der som disken kommer fram , det skal væra noe om acces modus.Se litt på den og restarter. Er enig med deg når det gjelder bruks manualen ..for en Bibel..! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå