Gå til innhold

Harddisk vises ikke i Min datamaskin

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt ny pc og skulle flytte over en disk jeg hadde fra før av.

Disken en Maxtor 200GB IDE dukker opp i bios og datamaskinbehanlingen, men der står den kun som dynamisk(ikke klar) med en gul trekant med utropstegn i.

Disken har gått med XP SP2, + da jeg spurte når jeg kjøpte pc en fikk jeg beskjed om at det bare var "plug and play". Har ikke noe særlig lyst til å formatere den.

Takker for all hjelp/råd

(Det er mulig at den bokstaven disken var tildelt på den gamle pcen ikke er ledig her, men er usikker på om det har noe å si).

Endret av Giro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tenkte du å bare putte den i og kjøre samme windows installasjon som du hadde i den gamle pcn? if so er det ikke å anbefale.

5804165[/snapback]

Det var tanken ja, men skjønner nå att ikke det var særlig smart !

Lenke til kommentar
høgre klikk på min datamaskin, gå på behandle..så diskbehandling=) finn disken der, og så ser du kanskje kva du kan gjere

5804187[/snapback]

Ser disken der men den kommer opp som ekstern??

Når jeg høyre klikker på den får jeg følgende valg: Konverter til standard disk

Egenskaper

Hjelp

(Hvordan får jeg tatt bilde av skjermen og lagt ved??)

Lenke til kommentar
prøv å konverter da..

trykk print screen og lim inn i paint =)

5804220[/snapback]

Da får jeg beskjed om att alt på disken går tapt, noe jeg helst vil slippe........

post-82756-1143207326_thumb.jpg

Endret av Giro
Lenke til kommentar

Det er ca 50GB på disken så formatering var ikke det første jeg hadde lyst til å gjøre :)

Disken står alene på en IDE port.

Sorry ang lagring er helt fersk på det............

Endret av Giro
Lenke til kommentar

Jeg får ikke helt tak i hvordan oppsettet ditt er:

- Har du nå 2 disker i den nye PC'en?

- Windows er installert på den nye disken?

- Du ønsker å bruke den gamle disken som data-disk eller noe sånt?

IDE-disker må være riktig satt opp som Master og Slave, osv. Sitter "jumperen" på rett plass på Maxtor'n din?

Bruker du riktig kabel? Kanskje du trenger en 80-tråders kabel for at disken skal kunne snakke stabilt med kontrolleren på hovedkortet.

Du skriver at disken er alene på en IDE-kabel; bruker du kontakten i enden av kabelen?

Hvis det hardware-messige er i orden, da kan vi begynne å vurdere SW-fixer ..

Lenke til kommentar

Heisan

Ja det er 2 disker i pc en 1stk WD 250GB som fulgte pcen med XP på , det er en sata? mener jeg.

Så har jeg montert en Maxtor disk som jeg henta ut av en tidligere pc. Denne ligger det kun filmer/musikk etc på.

Litt usikker på kabel type(ble med fra den gamle pc en).

Bruker kontakten i enden av kabelen, men jeg har satt maxtor disken som slave.

Vet ikke om jeg må oppdatere noe men har prøvd Maxtor maxblast 4, men der får jeg beskjed om at disken står som dynamisk så jeg må gjøre om det først(på ette eller annet vis)??

Håper det var noe nyttig her :)

Lenke til kommentar

Hvis Maxtor-disken står alene på en IDE-kabel, kanskje du skulle prøve å sette den til Master? (Ingen garantier ...)

Hvis WD-disken er tilkoblet en SATA-kontroller, eller en annen IDE-kontroller, for den del, så har ikke det noen betydning for om Maxtor-disken skal være Master eller Slave.

Det vanligste for en IDE-disk som er koblet alene til en IDE-kontroller, er at den er "Jumpered" som Master eller "Single Drive". Alternativene står som regel merket av oppå disken.

Hvis du brukte kabelen mot denne Maxtor-disken i den gamle PC'en, så burde kabelen være OK.

Det er dette med "Dynamic Disk" som forvirrer meg. For det første skulle det ikke være noen grunn til å bruke Dynamic Disk fremfor Basic Disk, og for det andre skulle Windows være i stand til å aksessere en Dynamic Disk uansett.

En annen ting: Er det bare data på Maxtor-disken, eller ligger det igjen Windows osv. fra den gamle PC'en?

Lenke til kommentar
Datamaskinbehandling viser en configuration som er litt merkelig.

Det viser Disk 0 , Disk 1 og Disk 6.

Hvor mange fysiske disker er i PCen nå? ( du sier at du har bare 2)

5804810[/snapback]

Ja, og den uregjerlige disken dukker opp som Disk 0 .....

For et par dager siden leste jeg en artikkel om utskiftning av PC-disk, og der var det et tips jeg ikke hadde sett før - kanskje det kan hjelpe her?

1. La alle diskene stå i maskinen når du slår den på.

2. Gå inn i "Device Manager"

3. Gå inn i "Disk Drives"

Der bør du nå se 3 disker listet opp.

4. Slett disse 3 diskene, dvs. Uninstall

Slapp av, de vil bli detektert på nytt når du restarter PC'en.

Og du sletter ingen filer eller reformatterer ved å gjøre dette.

5. Slå av PC'en.

6. Koble fra alle diskene unntatt den nye WD-disken.

7. Slå på PC'en - disken blir gjenkjent, og skal nå bli Disk 0.

8. Slå av igjen, og koble til Maxtor-disken.

9. Slå på PC'en - og kryss fingrene ...

"Dipstick" er vel kanskje en USB-disk eller noe?

Den burde ikke være vanskelig å få koblet til igjen.

Lenke til kommentar
prøv å konverter da..

trykk print screen og lim inn i paint =)

5804220[/snapback]

Da får jeg beskjed om att alt på disken går tapt, noe jeg helst vil slippe........

5804318[/snapback]

Det er kun mulig å konvertere en Basic disk til Dynamic, ikke fra Dynamic til Basic om du ønsker å beholde data. Når du flytter en Dynamic disk til en annen PC, må du "importere" den til den nye PCen. Dette skal du kunne gjøre ved å høyre-klikke disken i DiskManager og velg importer.

Edit: Denne prosedyren er iallefall brukt i Win Server 2003..

Endret av BigSkippy
Lenke til kommentar

Hei igjen

Maxtor disken har det aldri vært noe windows på.

Dipstick er helt riktig en usb disk maxtor one touch.

Skjønner heller ikke hvorfor den dukket opp som"0", da pcen var ferdig bygd(av netshop). pc en ble jo brukt ett par dager før disken ble satt inn.

Det sitter en minnekort leser? som tar opp de andre bokstavene , derfor nummer 6 tror jeg.

Hvis jeg høyre klikker på disken i disk manager for jeg 3 valg: konverter til standardisk,(og så beskjed om att all data blir mistet), egenskaper og hjelp.

i egenskaper står det att denne enheten fungerer som den skal.

hmmmm.

Skal prøve løsningen din nebrewfoz.

Lenke til kommentar

Dette skjedde etter att jeg prøvde å avinstalere diskene(se bilder).

Når jeg starta pcen med kun windows disken i pcen WD250GB så kom den som nr "0". !!

Men når jeg setter i maxtor 200GB så dytter den WD250GB en ned som nr "1" , skjønn det den som kan(det er sikkert en hel del der ute som gjør )

Maxtoren står som slave fortsatt .

post-82756-1143224537_thumb.jpg

post-82756-1143224552_thumb.jpg

Endret av Giro
Lenke til kommentar

har hatt samme problem med at disken min stod som Dynamisk:S. måtte trykke "hent inn disk" eller noe i den dur men husker ikkje helt. min er fremdeles Dynamisk og gul der inne men vet ikkje koffor:(. har formatert flere ganger men vet ikkje koffor eg ikkje får den skikkelig. kansje noen som vet?

post-73384-1143229742_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Men når jeg setter i maxtor 200GB så dytter den WD250GB en ned som nr "1" , skjønn det den som kan(det er sikkert en hel del der ute som gjør )

Så lenge du kopler en disk på IDE kontroller , det vil komme som Disk 0 , så det er ikke unormal.

Jeg har mistanke at det er noe som stemmer ikke i BIOS.

Hvilket kort har du ? slik at vi kan se litt på Bios oppsett og om det er noe der som gjør at disken blir ikke detektert riktig. (tenker da om IDE og noen sata kanaler linkes som raid, alså se på kontrollere du har ).

Jeg ser agså at du skriver at maxtor står som slave. Hvorfor det ? hvis det er kun en disk som er på ide kanalen ?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Heisan

Hovedkort er : Gigabyte GA-K8N-SLI Nforce 4 SLI, S-ATA II med raid, GB-LAN, 8ch- lyd, PCIe(i følge netshop :) )

Kan fort være det er noe i biosen, leste her ett sted att den eksisterende disken kunnet være satt opp i raid .

står som master nå !. Leste igjen her ett sted att disk 2 skulle stå som slave uansett......

Endret av Giro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...