[email protected] Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Er det noen som vet om noe jeg kan kjøpe som kan få min amd 3200+ prosessor til å gå stillere, den bråker som rakkern... Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Du trenger vel en ny CPU vifte. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Du trenger vel en ny CPU vifte. 5803699[/snapback] er det det eneste jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Prosessoren bråker vel ikke så mye, men her er det vel heller snakk om kjølingen som bråker. Og det eneste måten å fikse det på er vel ganske enkelt å kjøpe ny kjøling, eller å koble den eksisterende viften opp til en motstand. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Du trenger vel en ny CPU vifte. 5803699[/snapback] er det det eneste jeg kan gjøre? 5803711[/snapback] Det er vifta som lager lyd, så det er nok det eneste du kan gjøre. En ny Vifter koster heller ikke så mye. Velger du Zalman så vil du få en bra kjøler som er meget stille Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Thermaltake Typhoon er også et godt alternativ. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Du trenger vel en ny CPU vifte. 5803699[/snapback] er det det eneste jeg kan gjøre? 5803711[/snapback] Er det AMD boxed vifte? Sjekk manualen til hovedkortet ditt og se om du har noe i BIOS >H/W Monitor som heter Smart CPU Fan (MSI hovedkort) eller lignende. Man blir "sjokkert" over hvor lydløs pc'n blir. Vifta mi lå konstant på rundt 3500 rmp. nå sviver den knapt hørbar på 1850 rmp. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) I tillegg kan du prøve å undervolte CPUen litt, slik at vifta kan kjøres enda saktere. Min boxed vifte ligger ofte på under 1000 RPM, eller trenger ikke startes i det hele tatt! Ca. 1,3 V burde være dønn stabilt, og om du prøver deg fram kan du kanskje komme ned til rundt 1,1 V. Endret 26. mars 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 "Enable fan eq" i BIOS, er og en mulighet. Kommer an på om prosessoren virkelig er varm. Ellers kan det hjelpe med vifter i kabinettet, om du ikke har det. Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Det er ikke CPUen din som bråker. Man hører faktisk ikke en lyd av prosessoren. Det er det som sitter fastklemt til prosessoren som bråker. Altså Kjøleribba og viften, og da er det viften som bråker. Jeg vil tippe at du sitter på en Boxed kjøler, det er den som følger med prosessoren. Det du kan gjøre for å få kjøleribba/vifta til å bli stille, er å bytte det ut. Det finnes mange alternativer på markedet nå, merker som Zalman, Thermaltake og Thermaltight har et godt rykte samt gode prosessor kjølere. De jeg kan anbefale er: Zalman CNPS7000-AlCu Thermaltake Big Typhoon NorthQ Giant UFO 120mm Zalman CNPS7000B-Cu Thermalright XP-120(+ vifte. Dyr løsning, men har det selv) Men det er ikke bare å kjøpe. Man må kjøpe en som passer, altså som har riktig sokket. Og man må tenke på at den ikke er for stor, mange hovedkort passer ikke med mange kjølere. Så da er det ofte en liste fra produsenten som sier hvilke hovedkort kjøleren passer til. Håper det hjalp. Mvh Scotty Endret 26. mars 2006 av _Scotty_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå