Gå til innhold

Spesialtegn på VFAT

Anbefalte innlegg

Jeg får ikke lenger lov til å lage mapper/filer med ü, ä etc. på vfat-filsystem lenger..

Fungert før og jeg har ikke klådd.... Skjønner ikke hva som har skjedd, noen med forslag til hvordan man kan få fikset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/dev/sda1 /media/iAudio vfat users,rw,uid=500,gid=102,shortname=winnt 0 0

Sorry, jeg som var litt stresset når jeg fant ut at ting ikke fungerte som de skulle i dag tidlig. Skjønner virkelig ikke hva som kan være årsaken når det har fungert før.. Om den monteres vha. mount /media/iAudio eller automatisk ser heller ikke ut til å spille noen rolle.

Og jeg har heller ikke byttet noe tegnsett på maskinen..

Endret av xeon
Lenke til kommentar
/dev/sda1              /media/iAudio          vfat    users,rw,uid=500,gid=102,shortname=winnt 0 0

Ta åsså schjekk om atte det kanskje funker med noe anna da lissom serru.

man mount

Mount options for ntfs

iocharset=name

Character set to use when returning file names.  Unlike VFAT, NTFS suppresses names that  contain  unconvertible  charac‐

ters. Deprecated.

nls=name

New name for the option earlier called iocharset.

utf8  Use UTF-8 for converting file names.

uni_xlate=[0|1|2]

For 0 (or ‘no’ or ‘false’), do not use escape sequences for unknown Unicode characters.  For 1 (or ‘yes’ or ‘true’) or 2,

use vfat-style 4-byte escape sequences starting with ":". Here 2 give a little-endian encoding and 1 a byteswapped bigen‐

dian encoding.

posix=[0|1]

If  enabled  (posix=1),  the file system distinguishes between upper and lower case. The 8.3 alias names are presented as

hard links instead of being suppressed.

uid=value, gid=value and umask=value

Set the file permission on the filesystem.  The umask value is given in octal.  By default, the files are owned  by  root

and not readable by somebody else.

Sånn for eksempel:

/dev/sda1 /media/iAudio vfat users,rw,uid=500,gid=102,shortname=winnt,nls=utf8 0 0

Lenke til kommentar
Jeg får ikke lenger lov til å lage mapper/filer med ü, ä etc. på vfat-filsystem lenger..

Fungert før og jeg har ikke klådd.... Skjønner ikke hva som har skjedd, noen med forslag til hvordan man kan få fikset?

5803453[/snapback]

Ikke endra kernel heller?

Lenke til kommentar

5803453[/snapback]

Ikke endra kernel heller?

5836352[/snapback]

Nei.

Men løsningen var å føye på de to siste der:

/dev/sda1 /media/iAudio vfat users,rw,uid=500,gid=102,shortname=winnt,codepage=865,iocharset=iso8859-1 0 0

edit... ahhhh... fuck...

Linux era.remiss.org 2.6.9-34.EL #1 Wed Mar 8 00:07:35 CST 2006 i686 athlon i386 GNU/Linux

det er jo selvfølgelig ikke riktig og jeg skjønner ikke hvordan den kan ha blitt bootet heller...

takk folkens..

Endret av xeon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...