Gå til innhold

Godt Norsk eller rundlurt tosk?

Anbefalte innlegg

Norsk mat er så bra, naturlig og fin får vi høre til stadighet. Så bra er den at man forsvarer å opprettholde skyhøye subsidier for at norske kvalitetsprodukter skal komme oss til gode. Matprisene, og spesielt kjøtt, ligger på et prisnivå langt over de fleste andre europeiske land, samtidig som utvalget er elendig (de som har vært på et nesten hvilket som helst kjøpesenter på kontinentet skjønner hva jeg mener).

Men, hva har dukket opp nylig? E-coli (tarmbakterie) i pølser. Avsløringer om at mesteparten av krydderet som brukes ikke blir bestrålt. Og ikke minst det jeg leste nettopp: "700.000 dyr dumpes årlig". "- Dette er alarmerende høye tall, her har det skjedd grove brudd på dyrevernloven, sier Siri Relling sekretariatsleder ved Dyrebeskyttelsen Norge."

(http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/24/461685.html)

Attpåtil har vi en haug med byråkrater som skal administrere støtteordningene osv osv, som koster MYE, for ikke å nevne mellomleddene (foredlingsanlegg og distribusjon/sluttsalg) som skummer fløten og vel så det!

Så, er det virkelig Godt Norsk, eller blir vi rundlurt av dette systemet? Hvilken bonde kunne hatt råd til å la dyrene sulte ihjel eller dødd på transport hvis man IKKE hadde fått offentlige midler å støtte seg på? Hvorfor gidde å fokusere på kvalitet, hvis pengene kommer uansett? For meg ser det ut som et utrolig ineffektivt, dyrt og ikke minst brutalt system som gjør maten både dyrere og dårligere for oss og medvirker til at mange hundre tusen dyr blir kassert hvert eneste år.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norsk mat er så bra, naturlig og fin får vi høre til stadighet. Så bra er den at man forsvarer å opprettholde skyhøye subsidier for at norske kvalitetsprodukter skal komme oss til gode. Matprisene, og spesielt kjøtt, ligger på et prisnivå langt over de fleste andre europeiske land, samtidig som utvalget er elendig (de som har vært på et nesten hvilket som helst kjøpesenter på kontinentet skjønner hva jeg mener).

5803441[/snapback]

Norsk mat er i verdenstoppen når det gjelder kvalitet. Men her som i alle andre land kan det skje uhell. Men selvsagt skal vi jobbe for å beholde kvaliteten.

Prisnivået i Norge kan diskuteres, men sett i forhold til lønn kommer vi ikke så verst ut sammenlignet med andre europeiske land. Prisnivået kommer ikke av at bønder prøver å grabbe til seg mest mulig, men rett og slett at det er dyrt å drive landbruk i Norge. Invisteringskostnader, driftskostnader (bla. fôr til dyr, diesel og strøm), det generelle avgiftsnivået og kostnader av utstyr er mye høyere her en alle andre europeiske land. Hadde det blitt gjort noe med å redusere utgiftene på denne fronten, i stede for å øke overføringene, så hadde landbruket kunne produsert billigere mat og gjort sin arbeidsplass bærekraftig.

Men, hva har dukket opp nylig? E-coli (tarmbakterie) i pølser. Avsløringer om at mesteparten av krydderet som brukes ikke blir bestrålt. Og ikke minst det jeg leste nettopp: "700.000 dyr dumpes årlig". "- Dette er alarmerende høye tall, her har det skjedd grove brudd på dyrevernloven, sier Siri Relling sekretariatsleder ved Dyrebeskyttelsen Norge."

(http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/24/461685.html)

5803441[/snapback]

Dyr er ikke forskjellig fra oss mennesker. Noen blir syke og dør før de når matvaredisken. Andre blir skadd under transport. Nå vet jeg ikke hvilket tallmateriell som Dyrebeskyttelsen bruker, men hvis dyr som blir nødslaktet pga sykdom og skader blir regnet med, så synes jeg ikke tallet er så høyt. Dyr er dyr, og de pådrar seg skader så vel i "fangenskap" hos mennesker som ute i naturen.

Attpåtil har vi en haug med byråkrater som skal administrere støtteordningene osv osv, som koster MYE, for ikke å nevne mellomleddene (foredlingsanlegg og distribusjon/sluttsalg) som skummer fløten og vel så det!

Så, er det virkelig Godt Norsk, eller blir vi rundlurt av dette systemet? Hvilken bonde kunne hatt råd til å la dyrene sulte ihjel eller dødd på transport hvis man IKKE hadde fått offentlige midler å støtte seg på? Hvorfor gidde å fokusere på kvalitet, hvis pengene kommer uansett? For meg ser det ut som et utrolig ineffektivt, dyrt og ikke minst brutalt system som gjør maten både dyrere og dårligere for oss og medvirker til at mange hundre tusen dyr blir kassert hvert eneste år.

5803441[/snapback]

Bønder får ikke pengestøtte hvis han lar dyrene sulte i hjel. Da mister han retten til å drive landbruk! Og hvilken skyld har bonden i dødsfall under transport til slakteriet ? :nei: Det er ikke bonden selv som frakter dyrene til slakteriet. Han selger dyrene fra gården. Den skylden bør du i så fall rette mot transportøren og slakteriet!

Og du snakker om brutal framferd mot dyr.. Hvor har du tenkt å hente kjøttet fra? Eu..? Da bør du sjekke litt ut hvordan de transporterer dyr der.. :hmm:

Lenke til kommentar

Hva er egentlig definisjonen på kvalitet? Som det nevnes over, Brasilianske kjøttvarer er som regel langt bedre, billigere, og testes hele tiden både på eksport og import sidene.

Jeg har hørt at norske kuer og okser er de sunneste i verden. Men har det noe å si for kjøttet? Hvorfor er da brasiliansk bedre enn norsk?

Man skriker jo opp om dagen at vi kommer til å trenge enorme mengder arbeidskraft. Samtidig støtter staten flere hundre tusen mennesker i en industri som skulle avlidd naturlig for et par tiår siden.

Her har vi jo svaret! Legg ned landbruket og flytt dem over i andre næringer! Bønder er jo blandt de mest håndflidige folka vi har her i landet, og det er nettopp det som trengs.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Dyr er ikke forskjellig fra oss mennesker. Noen blir syke og dør før de når matvaredisken. Andre blir skadd under transport. Nå vet jeg ikke hvilket tallmateriell som Dyrebeskyttelsen bruker, men hvis dyr som blir nødslaktet pga sykdom og skader blir regnet med, så synes jeg ikke tallet er så høyt. Dyr er dyr, og de pådrar seg skader så vel i "fangenskap" hos mennesker som ute i naturen.

Selvsagt. Nå vet jeg ikke noe om hvor mange "slaktedyr" som finnes i Norge (noen millioner kanskje?), men 700.000 kasserte høres rett og slett ekstremt mye ut.

Og hvilken skyld har bonden i dødsfall under transport til slakteriet ?  :nei: Det er ikke bonden selv som frakter dyrene til slakteriet. Han selger dyrene fra gården. Den skylden bør du i så fall rette mot transportøren og slakteriet!

Bonden har selvsagt et ansvar for å forsikre seg om at han sender dyrene med en forsvarlig transport!

Og du snakker om brutal framferd mot dyr.. Hvor har du tenkt å hente kjøttet fra? Eu..?

5803565[/snapback]

Nei, jeg kunne tenke meg at forholdene i Norge ble forbedret.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Nå vet jeg ikke noe om hvor mange "slaktedyr" som finnes i Norge (noen millioner kanskje?), men 700.000 kasserte høres rett og slett ekstremt mye ut.

Og hvilken skyld har bonden i dødsfall under transport til slakteriet ?  :nei: Det er ikke bonden selv som frakter dyrene til slakteriet. Han selger dyrene fra gården. Den skylden bør du i så fall rette mot transportøren og slakteriet!

Bonden har selvsagt et ansvar for å forsikre seg om at han sender dyrene med en forsvarlig transport!

Og du snakker om brutal framferd mot dyr.. Hvor har du tenkt å hente kjøttet fra? Eu..?

5803565[/snapback]

5803627[/snapback]

Spis kebab ellre annen Pakistansk maten, the best there is :yes:

Lenke til kommentar

At krydder ikke lenger blir bestråla er som følge av et EU-direktiv.

Norsk mat er statistisk sett tryggere enn mye annen europeisk mat. I Danmark dør det vist nok ti personer hvert år av salmonella, uten at det blir noe rabalder av det. I Norge blir himmel og jord satt i bevegelse når noen blir syke, det er vel et sunnhetstegn, vi tar dette alvorlig.

Lenke til kommentar

5803627[/snapback]

At dyr blir kassert er heldigvis vanlig i Norge! Selvsagt er det trist når friske dyr blir skadd og ikke kan brukes som mat, men la meg forklare hva jeg mener.

At et dyr klir kassert er ikke automatisk noe dramatisk. Når er dyr blir kassert i kjøttindustrien betyr det bare at det ikke tilfredsstiller de kravene man stiller til kvaliteten. Bøndene får betalt etter et system som kvalitetssjekker alle dyr som de sender til slakteriene. Hvis dyret er for fet eller for tynn får de prisreduksjon. Hvis dyret har vært under medisinsk behandling, for eksempel anitbiotika nylig, og en dyrlege anbefaler at det blir sendt til slakting pga at situasjonen tilsier at avliving er det beste for dyret, så blir det kassert grunnet at dyr som har vært under medisinsk behandling har en karenstid (30 dager hvis det har vært behandlet med antibiotika) før det kan benyttes i matproduksjon til mennesker.

Syke dyr skal selvsagt ikke brukes som mat til mennesker. Disse skal kasseres; brukes til dyrefor hvis det er mulig, eller destruesres hvis de har sykdommer som kan smitte. Gamle dyr blir også "kassert". Gamle avmagrete kyr egner seg ikke til menneskemat, selv om de i utgangspunktet er friske. De har levd et langt og strevsomt liv som melkeprodusent, og bærer preg av dette. Jeg vil tro at en stor del av de kasserte dyrene er gamle kyr.

5803627[/snapback]

Når en bonde selger dyr, så kommer det en bil fra "slakteriet" og henter den. I de fleste tilfellet dreier det seg om Gilde (samvirkeorganisasjonen for bønder). Gilde bruker sitt eget transportselskap. Bonden kan ikke bestemme hvilken person som skal kjøre bilen, osv.. Hvis bonden er missfornøyd med Gilde, så kan han selvsagt melde seg ut av samvirket, og gå over til det private (hvis det fins et tilbud han kan bruke). Noe mer enn det kan han desverre ikke gjøre.

5803565[/snapback]

5803627[/snapback]

Der er jeg enig. Man må hele tiden prøve å bli bedre :yes:

Lenke til kommentar
Hvis bonden er missfornøyd med Gilde, så kan han selvsagt melde seg ut av samvirket, og gå over til det private (hvis det fins et tilbud han kan bruke). Noe mer enn det kan han desverre ikke gjøre.

Det er et interessant poeng. Har samvirket (Gilde) alt for mye makt i markedet? Finnes det gode alternativer? Merker meg at kjøtt merket Gilde stort sett ligger godt over i pris både i forhold til butikkens egne kjøttprodukter (ihvertfall på de 2-3 butikkene jeg er innom som har kjøtt-disk), og "Nordfjord"-produkter på Rema. Er det bøndene som nyter godt av denne prisforskjellen, eller er det så mye administrasjon og byråkrati i organisajonen at de må ta høyere priser for å overleve?

Lenke til kommentar
Hvis bonden er missfornøyd med Gilde, så kan han selvsagt melde seg ut av samvirket, og gå over til det private (hvis det fins et tilbud han kan bruke). Noe mer enn det kan han desverre ikke gjøre.

Det er et interessant poeng. Har samvirket (Gilde) alt for mye makt i markedet? Finnes det gode alternativer? Merker meg at kjøtt merket Gilde stort sett ligger godt over i pris både i forhold til butikkens egne kjøttprodukter (ihvertfall på de 2-3 butikkene jeg er innom som har kjøtt-disk), og "Nordfjord"-produkter på Rema. Er det bøndene som nyter godt av denne prisforskjellen, eller er det så mye administrasjon og byråkrati i organisajonen at de må ta høyere priser for å overleve?

5804136[/snapback]

Som du dessverre påpeker, så er det organisasjonen som nyter godt av de høye prisene, ikke bøndene. Det er en tung administrasjon som jeg frykter er overbemannet til de grader. Derfor har en rekke bønder de siste årene satset på det private kjøttmarkedet. Jeg har snakket med noen som gjorde dette, og de fortalte at de faktisk fikk bedre betalt fra private slakterier enn fra Gilde.... :hmm:

Lenke til kommentar

Hvilke objektive bevis og kriterier har man for at "norsk" er bedre? Personlig mener jeg det høres veldig sjåvinistisk og blindt patriotisk ut.

Og hvilket alternativ er det som stemmer? Blir krydder varmebehandlet for å drepe bakterier, eller blir det det ikke? Begge deler står over. Hvis det faktisk ble varmebehandlet, hvorfor var det så e.coli i denne pølsa? Da må det jo ha kommet fra kjøttet.

Lenke til kommentar
Hvis det faktisk ble varmebehandlet, hvorfor var det så e.coli i denne pølsa? Da må det jo ha kommet fra kjøttet.

5805000[/snapback]

Jeg tror ikke at det blir brukt så veldig mye kjøtt i mårrpølse. Tror det er mye "skrot" som går i den. Men den skal selvsagt være ufarlig å spise for det.

Lenke til kommentar
Norsk mat er bedre enn utenlandsk, ja. Mindre hormoner i kjøttet er det også. Når det gjelder krydder, så blir visst det varmebehandlet (gjelder ikke det du får kjøpt i innvandrerbutikker).

5804431[/snapback]

Norske dyr er fulle av antibiotika. Lakseskandalene i Norge i det siste er også gode indikasjoner på at alt ikke er helt rosenrødt når det gjelder matproduksjon i Norge.

(og ja, alt en får i Norske innvandrerforetninger er selvsagt livsfarlig. Hold deg til kvalitetesbutikkene REMA, RIMI og KIWI...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...