buskmann Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Min 1996 Opel Astra 1,7 TD fikk 2,81 på avgass på EU-kontroll. Den har gått nesten 300 000 km. Det er så vidt innenfor grensen på 3,00. Såvidt jeg forstår, så gjelder dette opasistet/partikler. Hva kan dette skyldes? Jeg har tenkt å ha dette som et to-årsprosjekt frem til neste EU-kontroll. Hva kan jeg gjøre for at den ikke skal blir verre? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Du kan nok sikkert kjøre gjennom noe (husker ikke navnet til diesel) som gjør at du får brent bort avleiringene på ventilene og rundt i motoren, dra så å sjekk avgassen etterpå (for moro skyld for å se om det hjalp ) Lenke til kommentar
staljin Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 PARAFIN fikser avgas problemet. Er lettere og reinere enn diesel så den blir brukt først. En tips jeg fikk fra en mekaniker som EU testet min bil. staljin Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Parafin brukes jo for og senke frysepunktet på dieselen, men det kan altså brukes for og rense systemet også? Hva gjør det sånn konkret, løser opp avleiringer eller? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Vanelig prosedyre er å skifte luftfilter og fylle opp et nytt dieselfilter med renseveske som er spesiellt beregnet for det.Utrolig forskjell etterpå. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 (endret) Parafin brukes jo for og senke frysepunktet på dieselen, men det kan altså brukes for og rense systemet også?Hva gjør det sånn konkret, løser opp avleiringer eller? 5806652[/snapback] Nei, du, den skal brenne i motoren, drive den. Siden parafin er lettere enn diesel så flyter den oppå, akkurat som olje på vann, og blir derfor sugd (av drivstoffpumpe) først og brukt som drivstoff i motoren. Den er en god del reinere enn diesel så avgaskontroll blir ikke noe problem. Det er nå 5 år siden jeg fikk dette tipset, og har aldri brukt den selv, så... (klype salt) Hadde jo vært interessant hvis noen her kunne testet det ut. hilsen Staljin Endret 1. april 2006 av staljin Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Så da er det bedre med litt parafin enn diesel-rens eller hva det kalles da? Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Det er ingen problem å få den under 3.Hvis ikke du skrur selv er det bare å spør hvor mye det koster på verkstedet.Mye lettere det enn å prøve mange heksekurer selv.På verkstedet stapper de bare inn nytt filter med renseveske kjører en liten tur så måler de på nytt.Nesten alltid er den ok da, hvis ikke justerer de ned mengden litt så er bilen godkjent.Bare tull etter min mening å prøve andre ting for da må du jo inn å måle å betale helt til den går igjennom istedenfor å bli ferdig på en halvtime. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Det er ingen problem å få den under 3.Hvis ikke du skrur selv er det bare å spør hvor mye det koster på verkstedet.Mye lettere det enn å prøve mange heksekurer selv.På verkstedet stapper de bare inn nytt filter med renseveske kjører en liten tur så måler de på nytt.Nesten alltid er den ok da, hvis ikke justerer de ned mengden litt så er bilen godkjent.Bare tull etter min mening å prøve andre ting for da må du jo inn å måle å betale helt til den går igjennom istedenfor å bli ferdig på en halvtime. 5851331[/snapback] Har faktisk aldri hørt om det du sier. Hvor får du kjøpt den filter med rensevæske? Men det de på verkstedet også sa er at det er gjerne like lurt å ta en lang kjøretur rett før EU-kontrol, for å "blåse" den litt ut. Ble nabefalt en tur fra Bergen til Voss. staljin Endret 2. april 2006 av staljin Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det er ingen problem å få den under 3.Hvis ikke du skrur selv er det bare å spør hvor mye det koster på verkstedet.Mye lettere det enn å prøve mange heksekurer selv.På verkstedet stapper de bare inn nytt filter med renseveske kjører en liten tur så måler de på nytt.Nesten alltid er den ok da, hvis ikke justerer de ned mengden litt så er bilen godkjent.Bare tull etter min mening å prøve andre ting for da må du jo inn å måle å betale helt til den går igjennom istedenfor å bli ferdig på en halvtime. 5851331[/snapback] Har faktisk aldri hørt om det du sier. Hvor får du kjøpt den filter med rensevæske? Men det de på verkstedet også sa er at det er gjerne like lurt å ta en lang kjøretur rett før EU-kontrol, for å "blåse" den litt ut. Ble nabefalt en tur fra Bergen til Voss. staljin 5854432[/snapback] Når du utfører en service på et verksted med dieselfilterskift så settes ikke filteret inn tomt.Istedenfor å fylle på diesel så fyller de på en dieseldyse/forbrenningskammer renseveske.Det samme gjøres ved for høyt røktall ved PKK.De fyller et nytt filter med renseveske og monterer det sammen med nytt luftfilter så blir bilen kjørt litt hardt en tur så er den som regel helt fin.Hvis ikke er det bare å justere noen mm på mengdeskruen.På de nye høytykkspumpene så må ikke bilen prøves å starte uten diesel for da går pumpene(ca 12000 kr++).De blir smørt av diesel så derfor blir alltid filterene fyllt opp. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Har faktisk skiftet dieselfilter selv, og ikke har hatt noe i den, kjører bilen fortsatt, 5 år etter. staljin Endret 2. april 2006 av staljin Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Har faktisk skiftet dieselfilter selv, og ikke har hatt noe i den, kjører bilen fortsatt, 5 år etter. staljin 5855325[/snapback] Problemet kan komme hvis du setter i et tomt filter og starter den til den stopper(trekker luft).Hvis en lar starteren løpe over lengere tid går pumpen uten smøring noe som er veldig skadelig for pumpa.Selv om bilen til slutt starter har du alerede laget slitasje på den.Fortsetter du med å kjøre pumpen tom for diesel hver gang en skifter filter eller kjører tanken tom ofte så ryker pumpen.Det er ikke alle biler som reagerer likt med tomt filter,men et verksted gambler ikke på slikt.Du hadde ikke vært så villig på å betale en regning på nermere 20000 kr til et verksted som skulle skifte filter og du får beskjed om at pumpen er defekt selv om den var ok når du leverte den. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det er nå ikke at en skifter diesel filter hver uke, hver 50 000km er det vel hos meg i hvertfall. Må nok tømme den for vann nå i nærmeste framtid. Staljin Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Det er nå ikke at en skifter diesel filter hver uke, hver 50 000km er det vel hos meg i hvertfall. Må nok tømme den for vann nå i nærmeste framtid. Staljin 5856801[/snapback] Ja men husk at det er lov å bruke norsk bondevett når det gjelder service.Det sier seg selv at service intervallene på filter mm er beregnet for andre forhold enn norske.Se på noen bilmerker er intervallen for luftfilter 80000 km helt opp til 120000 km,og det sier seg selv at det er feil i norge selv om det står i servicehefte.F.eks bensinfilter skal ikke skiftes på noen bilmerker før bilen får problemer.Gøy det når du er på ferie i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå