Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel-avgass på EU-kontroll


Anbefalte innlegg

Min 1996 Opel Astra 1,7 TD fikk 2,81 på avgass på EU-kontroll. Den har gått nesten 300 000 km. Det er så vidt innenfor grensen på 3,00. Såvidt jeg forstår, så gjelder dette opasistet/partikler.

 

Hva kan dette skyldes? Jeg har tenkt å ha dette som et to-årsprosjekt frem til

neste EU-kontroll. Hva kan jeg gjøre for at den ikke skal blir verre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Parafin brukes jo for og senke frysepunktet på dieselen, men det kan altså brukes for og rense systemet også?

Hva gjør det sånn konkret, løser opp avleiringer eller?

5806652[/snapback]

 

Nei, du, den skal brenne i motoren, drive den. Siden parafin er lettere enn diesel så flyter den oppå, akkurat som olje på vann, og blir derfor sugd (av drivstoffpumpe) først og brukt som drivstoff i motoren. Den er en god del reinere enn diesel så avgaskontroll blir ikke noe problem.

 

Det er nå 5 år siden jeg fikk dette tipset, og har aldri brukt den selv, så... (klype salt) Hadde jo vært interessant hvis noen her kunne testet det ut.

 

hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Det er ingen problem å få den under 3.Hvis ikke du skrur selv er det bare å spør hvor mye det koster på verkstedet.Mye lettere det enn å prøve mange heksekurer selv.På verkstedet stapper de bare inn nytt filter med renseveske kjører en liten tur så måler de på nytt.Nesten alltid er den ok da, hvis ikke justerer de ned mengden litt så er bilen godkjent.Bare tull etter min mening å prøve andre ting for da må du jo inn å måle å betale helt til den går igjennom istedenfor å bli ferdig på en halvtime.

Lenke til kommentar
Det er ingen problem å få den under 3.Hvis ikke du skrur selv er det bare å spør hvor mye det koster på verkstedet.Mye lettere det enn å prøve mange heksekurer selv.På verkstedet stapper de bare inn nytt filter med renseveske kjører en liten tur så måler de på nytt.Nesten alltid er den ok da, hvis ikke justerer de ned mengden litt så er bilen godkjent.Bare tull etter min mening å prøve andre ting for da må du jo inn å måle å betale helt til den går igjennom istedenfor å bli ferdig på en halvtime.

5851331[/snapback]

 

Har faktisk aldri hørt om det du sier. Hvor får du kjøpt den filter med rensevæske?

 

Men det de på verkstedet også sa er at det er gjerne like lurt å ta en lang kjøretur rett før EU-kontrol, for å "blåse" den litt ut. Ble nabefalt en tur fra Bergen til Voss.

 

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Det er ingen problem å få den under 3.Hvis ikke du skrur selv er det bare å spør hvor mye det koster på verkstedet.Mye lettere det enn å prøve mange heksekurer selv.På verkstedet stapper de bare inn nytt filter med renseveske kjører en liten tur så måler de på nytt.Nesten alltid er den ok da, hvis ikke justerer de ned mengden litt så er bilen godkjent.Bare tull etter min mening å prøve andre ting for da må du jo inn å måle å betale helt til den går igjennom istedenfor å bli ferdig på en halvtime.

5851331[/snapback]

 

Har faktisk aldri hørt om det du sier. Hvor får du kjøpt den filter med rensevæske?

 

Men det de på verkstedet også sa er at det er gjerne like lurt å ta en lang kjøretur rett før EU-kontrol, for å "blåse" den litt ut. Ble nabefalt en tur fra Bergen til Voss.

 

staljin

5854432[/snapback]

Når du utfører en service på et verksted med dieselfilterskift så settes ikke filteret inn tomt.Istedenfor å fylle på diesel så fyller de på en dieseldyse/forbrenningskammer renseveske.Det samme gjøres ved for høyt røktall ved PKK.De fyller et nytt filter med renseveske og monterer det sammen med nytt luftfilter så blir bilen kjørt litt hardt en tur så er den som regel helt fin.Hvis ikke er det bare å justere noen mm på mengdeskruen.På de nye høytykkspumpene så må ikke bilen prøves å starte uten diesel for da går pumpene(ca 12000 kr++).De blir smørt av diesel så derfor blir alltid filterene fyllt opp.

Lenke til kommentar
Har faktisk skiftet dieselfilter selv, og ikke har hatt noe i den, kjører bilen fortsatt, 5 år etter.

 

staljin

5855325[/snapback]

Problemet kan komme hvis du setter i et tomt filter og starter den til den stopper(trekker luft).Hvis en lar starteren løpe over lengere tid går pumpen uten smøring noe som er veldig skadelig for pumpa.Selv om bilen til slutt starter har du alerede laget slitasje på den.Fortsetter du med å kjøre pumpen tom for diesel hver gang en skifter filter eller kjører tanken tom ofte så ryker pumpen.Det er ikke alle biler som reagerer likt med tomt filter,men et verksted gambler ikke på slikt.Du hadde ikke vært så villig på å betale en regning på nermere 20000 kr til et verksted som skulle skifte filter og du får beskjed om at pumpen er defekt selv om den var ok når du leverte den.

Lenke til kommentar
Det er nå ikke at en skifter diesel filter hver uke, hver 50 000km er det vel hos meg i hvertfall. Må nok tømme den for vann nå i nærmeste framtid.

 

Staljin

5856801[/snapback]

Ja men husk at det er lov å bruke norsk bondevett når det gjelder service.Det sier seg selv at service intervallene på filter mm er beregnet for andre forhold enn norske.Se på noen bilmerker er intervallen for luftfilter 80000 km helt opp til 120000 km,og det sier seg selv at det er feil i norge selv om det står i servicehefte.F.eks bensinfilter skal ikke skiftes på noen bilmerker før bilen får problemer.Gøy det når du er på ferie i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...