enjoi Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Har nettopp kjøpt en brukt CPU for å oppgradere maskinen min, tenkte dette ville bli en enkel og billig måte å gjøre dette på.. Jeg har et aopen ak73 pro hovedkort. her er link: http://global.aopen.com.tw/Products/mb/ak73pro.htm Det har en FSB på 200mhz, men står i manualen at den kan skrues opp til 333mhz (166x2) og skal kunne kjøre stabilt på dette.. Så derfor kjøpte jeg en Amd Athlon 1400 prosessor, den har FSB på 266mhz, og regnet med at dette skulle gå greit. Når jeg setter den i maskinen får jeg beskjed om "Your CPU may have a problem", kommer ikke inn på BIOS en gang... Lurer på hva problemet kan være? Har ikke oppdatert viften, som er en globalwin vifte som funket på den gammle 750Mhz´n, kan det være det at prosesoren går varm? eller hva skjer hvis du setter inn en prosessor som har høyere FSB enn hovedkortet kan gi den? Trygve Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Har du prøvd å oppdatere bios? Mitt gamle k7t 266 pro2 ultra kort ga støtte for høyere cpu etter en oppgradering... Ciao Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Har nettopp kjøpt en brukt CPU for å oppgradere maskinen min, tenkte dette ville bli en enkel og billig måte å gjøre dette på.. Jeg har et aopen ak73 pro hovedkort. her er link: http://global.aopen.com.tw/Products/mb/ak73pro.htm Det har en FSB på 200mhz, men står i manualen at den kan skrues opp til 333mhz (166x2) og skal kunne kjøre stabilt på dette.. Så derfor kjøpte jeg en Amd Athlon 1400 prosessor, den har FSB på 266mhz, og regnet med at dette skulle gå greit. Når jeg setter den i maskinen får jeg beskjed om "Your CPU may have a problem", kommer ikke inn på BIOS en gang... Lurer på hva problemet kan være? Har ikke oppdatert viften, som er en globalwin vifte som funket på den gammle 750Mhz´n, kan det være det at prosesoren går varm? eller hva skjer hvis du setter inn en prosessor som har høyere FSB enn hovedkortet kan gi den? Trygve 5803218[/snapback] Det står også en advarsel i manualen: Warning:The design of this product follows CPU and chipset vendor'sdesign guideline. Any attempts to push beyond product specification are not recommended and you are taking your own risk to damage your system or important data. Before doing overclocking, you must make sure your components are able to tolerate such abnormal setting, especially CPU, DRAMs, hard disks, and AGP VGA cards. Grunnen til denne advarselen er at ved å øke FSB, øker man også AGP-frekvensen og PCI-frekvensen. Og ved f.eks 333 Mhz FSB, ligger AGP på ca 82 Mhz, og PCI på 42 Mhz. Så høye frekvenser gir OFTE skade på hardware, som skjermkort, PCI-kort(som f.eks lydkort, modem o.s.v) og harddisker! Lenke til kommentar
Mr. Nibble Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Du må nok flytte på clear cmos jumperen slik at du får nullstilt bios. Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Om du gjør som mr nible sier... koble fra strømmen til strømforsyningen før du gjør dette! Om du ikke vet hvor cmos jumperen er så holder det å ta ut batteriet vent noen sekunder så setter du det inn igjen... Ciao Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå