birk88 Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Så at FotoVideo fikk inn ca. 17 stk. på mandag, og idag (fredag) har de fortsatt 4 stk. igjen. Hadde det vært snakk om D200 antar jeg at de hadde vært tomme på under timen, og her går det nesten en uke for å få solgt 13-14 stk. av et helt nytt kamera!! NB. Dette er ren spekulasjon (og litt ønsketenkning) fra min side, og kan ikke verifiseres i det hele tatt. Men er det sant at salget går såpass dårlig, må det være en tankevekker for Canon. Å lansere et "gammelt" kamera med ny innpakning og nytt navn bare for å tyne ut noe mer fortjeneste, var kanskje ikke så smart. Synes Nikon var mer "fair" her med D70 vs. D70s, hvor de ikke endret modellnavnet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Husk på at Nikonfolket hadde vært på 'sultegrensen' i 4 år før den etterlengtede oppgraderingen av D100 kom. For Canon sin del er 30d kun en oppgradering av et allerde glimrende kamera som fortsatt er å få kjøpt til en meget god penge. Så ingen overraskelse dette her nei. Lenke til kommentar
ruva Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Litt ønske tenkning sier du.... nei huff... Er vi ikke kommet dette nivået... hva er best ipod eller creative, pc eller mac, audi eller bmw, windows eller unix(linux). Kanskje litt morgengretten men selv om jeg har Canon 20D så ønsker jeg da ikke at Nikon skal slutte å selge kamera... Ingen ting er som god konkuranse! Jeg håper virkelig at Nikon lager verdens beste kamera endag fordi da kjøper jeg det bare Eller så svarer en annen DSLR produsent med ett enda bedre kamera... Slik er livet... Og slik vil ihvertfall jeg ha det. Ha en god helg alle sammen Lenke til kommentar
sarom Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Så at FotoVideo fikk inn ca. 17 stk. på mandag, og idag (fredag) har de fortsatt 4 stk. igjen. Hadde det vært snakk om D200 antar jeg at de hadde vært tomme på under timen, og her går det nesten en uke for å få solgt 13-14 stk. av et helt nytt kamera!! NB. Dette er ren spekulasjon (og litt ønsketenkning) fra min side, og kan ikke verifiseres i det hele tatt. Men er det sant at salget går såpass dårlig, må det være en tankevekker for Canon. Å lansere et "gammelt" kamera med ny innpakning og nytt navn bare for å tyne ut noe mer fortjeneste, var kanskje ikke så smart. Synes Nikon var mer "fair" her med D70 vs. D70s, hvor de ikke endret modellnavnet. 5803059[/snapback] De fikk inn 17 kameraer ,ja. Men det er jo snakk om de 17 kameraene som er igjen etter at ventelistene er ekspedert. Og hvor mange kameraer det er snakk om vet vi jo ikke. Kan være alt fra noen få til flere hundre. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Litt ønske tenkning sier du.... nei huff... Er vi ikke kommet dette nivået... hva er best ipod eller creative, pc eller mac, audi eller bmw, windows eller unix(linux). Min "litt ønsketenkning" går ikke på hva som er best. Har Canon selv, så ingenting vil glede meg mer enn et bra Canon kamera. Det jeg tenkte på var at det nye modellnavnet kun er introdusert p.g.a. markedsføring, ikke p.g.a. at de lanserer en ny modell (noe de ikke gjør, etter min mening - kun en oppgradering av en meget bra 20D). Det jeg tror er at de (dvs Canon i dette tilfelle) sitter med masse smarte løsninger som de introdusere litt etter litt, slik at folk skal stadig føle at de "må" oppgradere. Dette er selvfølgelig helt greit, men man trenger ikke å like det for det. Synes Nikon har gjort det mer realt med sin introduksjon av D200, hvor man IMHO har et kamera som vil være i toppsjiktet (i sin klasse) i lang tid framover. Lenke til kommentar
amaril Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 De fikk inn 17 kameraer ,ja. Men det er jo snakk om de 17 kameraene som er igjen etter at ventelistene er ekspedert. Og hvor mange kameraer det er snakk om vet vi jo ikke. Kan være alt fra noen få til flere hundre. 5803216[/snapback] Tror Sarom er inne på noe her. Men hvor mange D200 er solgt? Mvh Prod Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Tror Sarom er inne på noe her. Men hvor mange D200 er solgt? 5803808[/snapback] Alle Jeg har ikke funnet noen produksjonstall per måned. Men D70 var iallefall oppe i 90k per måned, for å gi en pekepinn. 30-40-50k per måned? Jeg gjetter vilt, men det er ikke nok iallefall. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Som flere er inne på så fylte jo Nikon på en måte et 'hull' i sitt sortiment med sin D200, noe man ikke akkurat kan si om Canon 30D som jo er en oppgradering av et allerede tilgjengelig relativt nytt kamera. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 De fikk inn 17 kameraer ,ja. Men det er jo snakk om de 17 kameraene som er igjen etter at ventelistene er ekspedert. Og hvor mange kameraer det er snakk om vet vi jo ikke. Kan være alt fra noen få til flere hundre. Ja, det kan sikkert være masse forklaringer på hvorfor det er sånn. Uansett er det ihvertfall uvanlig at man kan få en splitter nytt DSLR modell på dagen kun en uke etter at det kom til landet. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 :!: Jeg tror nok en del av dem som har bestilt D200 og venter i evighet , irriterer seg grønn på at Canon har leveringsklare 30D til dem som ønsker. Årsakene til dette er nok at Nikon ikke har vært like flinke til å se behovet for så mange D200 som er blitt forhåndsbestilt , eller kanskje de ikke hadde tro på kameraet selv Canon har på sin side vært flinkere på dette området med 30D. Men en stor årsak til at hyllene ikke er blitt tomme av 30D er nok at 20D selges fremdeles til fordelaktige priser. Og det er ikke så store forskjeller til at alle må ha 30D , når 20D selges så pass rimelig. Uansett var jeg overlykkelig over at Canon ikke fikk leveringsproblemer med 30D slik at jeg fikk mitt med en gang. Og til forskjell til de som enda venter på D200 , så kan jeg leke meg med mitt nye kamera , og det virker som et meget godt kamera Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Årsakene til dette er nok at Nikon ikke har vært like flinke til å se behovet for så mange D200 som er blitt forhåndsbestilt , eller kanskje de ikke hadde tro på kameraet selv 5805832[/snapback] Muh? Ikke troa på kameraet? Det ligger nok mer i det ikke går an å produsere n antall hundre tusen kameraer på et øyeblikk uansett hva man gjør. Med mindre produksjonskostnadene skal bli astronomiske må det bare gå en viss periode før markedet kan mettes. Det hadde vært veldig intressant å sett tallene Nikon opererer med, både produksjonsmessig og når det gjelder etterspørselen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Årsakene til dette er nok at Nikon ikke har vært like flinke til å se behovet for så mange D200 som er blitt forhåndsbestilt , eller kanskje de ikke hadde tro på kameraet selv5805832[/snapback] Kort tid etter lansering av D200 ble det påpekt en feil med "banding" i bildene, som kan ses i spesielle situasjoner. Av denne grunn ble nok en del eksemplarer trukket tilbake og produksjonen stoppet til problemet var løst. Tror dette er største grunnen til ventetiden. For der jeg jobber fikk en liten bunke kort tid etter lansering, og etter det var det heeeelt stille inntil vi i går (tror jeg det var) fikk noe mer. Nikon antyder at det vil løsne nå i slutten av måneden (mars). Håper da at venteliste blir ikke-eksisterende på dette kamera. Til og med D70s har jo venteliste nå, ettersom Nikon heller ikke klarer å levere dette. Vil tro alle krefter og kapasitet brukes til D200 ettersom de kom litt på etterskudd på grunn av produksjonsfeilen jeg nevnte lenger opp. 30D er en mindre oppgradering av 20D, med en del ting som 20D eiere har påpekt. Til tross for at det koster et par tusen mer enn 20D, synes jeg salget går ganske bra der jeg jobber. Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Fotovideo hadde 150 personer på venteliste når D200 kom ut. De har solgt ut ALT hittil og venter inn mer i slutten av måneden. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Canon kommer tradisjonelt sett med nye modeller oftere, og da blir det ikke så mange som kjøper nytt hver gang. Angående levering av D200 hadde det neppe vært lønnsomt for Nikon å øke produksjonen, fordi det ville ført til problemer når salget stabiliserer seg senere. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Synes 13 solgte 30D fra mandag til fredag var mye. Husk at man var sulteforet på D200 gjennom et helt år med rykter. Forløperen D100 er en virkelig klassiker, og D200 ble Nikon's proff følgesvenn til D2X i tråd med tidligere filsofi fra analogtiden. Først en gjennomført toppmodell med all tenkelig proffteknologi, deretter en avansert modell med tilsvarende eller bedre egenskaper på en del områder. Værtetninger på huset fremhever disse egeneskapene. Dette har også vært Nikon's endelige overgang til digitalt, de var kanskje noe senere enn Canon i og med at de så sent som ifjor lanserte en ny analog toppmodell F6. I motsetning til Canon (20D/30D) er D200 (D100) blitt en favoritt blandt profesjonelle, derav den store etterspørselen. Canon har 1DsMk2 og 1DMk2(n) som proffkamera, Nikon har D2X, D2Hs, og D200. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå