eternal Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Sitter nå på en ubuntu livecd. Men det er en ting som mangler. Jeg har hundrevis av gig med NTFS filer. Dette lar seg ikke formatere uten å slette eksisterende data, og for å være ærlig, så byr det meg litt imot å i det hele tatt gjøre en så drastisk omlegging. Vil overhodet ikke engang risikere datatap. Har fått med meg at lesing av NTFS går greit, men skriving er ennå på utviklingsstadiet. Finnes det noen troverdige prognoser på når dette arbeidet når mål? De får ihvertfall en ny bruker i meg, og trolig mange andre som holdes tilbake i windows pga. dette. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Vi får se en fullverdig implementasjon den dagen M$ gir ut fullstendig spec på NTFS-filsystemet. Noe som antakelig aldri vil skje. NTFS er en av de tingene M$ tviholder på, og kommer til å gjøre. Vi vil ikke se at NTFS blir open-source nå, sannsynligvis aldri. Alle vet hva M$ sin holdning til open-source er. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Er det ikke mulig å reverse-engineer'e systemet med tiden da? Hacke Pentagon er det folk som har klart, men altså ikke filsystemet til MS? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Vel, de er i gang med å reversere NTFS. Linux kjerna støtter nå skriving til eksisterende filer, mens opprettelse av nye trur jeg er planlagt til 2.6.16 eller 17 versjon. Men så klart, reversert spec vil aldri bli like bra som orginal spec. FLOSS filsystemer er bedre uansett Lenke til kommentar
eternal Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Hva er bedre med "FLOSS" systemer da? Og kan de støttes 100%`(ikke 99.9%) i windows? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Grunnen til at det er bedre med åpne standarder enn lukkede standarder, er at du kan benytte standardene på alle systemer uten å måtte reverse-engineere de. Filsystemer som er åpne er blant andre ext2, ext3 og reiserfs, for å ta de mest populære. Microsoft har selvsagt ikke lagt inn støtte i Windows for disse filsystemene ettersom de ønsker å styre alle brukerne over på NTFS, men siden standardene er åpne, kan hvem som helst (med nok kompetanse) lage programmer som leser og skriver til slike filsystemer. Og det har blitt gjort. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Greit nok at det er bra fordi det er åpent. Men rent funksjonelt? Synd dette her, siden det stopper meg fra en overgang da jeg "står fast" med NTFS. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Ja, veldig synd at du er låst til Microsofts proprietære systemer. Det er flere og flere som føler seg innesperret og det er derfor folk migrerer til åpne og frie systemer. Lykke til videre med Windows. Ta gjerne kontakt igjen hvis du en gang i fremtiden ønsker hjelp. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Du skal vite, at jeg er alt annet enn begeistret for MS drange, så du må gjerne foreslå en løsning som fungerer i praksis. Jeg ønsker som sagt å ta i bruk linux, men en helomvendig er ikke praktisk gjennomførbart pga. kompabilitet med NTFS og spill f.eks Et slikt FLOSS filsystem; hvordan vil det utarte seg i windows? Altså hvis jeg hadde lagt om hele filsystemet. Fungerer det slik at et program virker som grensesnitt mot FLOSS, slik at jeg får samme brukeropplevelse (c: d: e: struktur osv) i windows som NTFS/FAT32? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg har ikke brukt Windows mot ext2 eller 3, men jeg kan tenke meg at du finner drivere slik at explorer kan skrive til filsystemet og at det derfor ikke er mulig å se noe forskjell, men jeg vet ikke. Hvor stor er disken din, da? Du får jo kjøpt nye til under tusenlappen, så da kan du jo flytte all data fra NTFS over til et annet filsystem og i tillegg ha mye mer ledig lagringsplass. Lenke til kommentar
eternal Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 1stk 70gb Raptor 1stk 300gb 2stk 250gb 1stk 200gb 2stk 120gb Problemet er at de er fylt med video, musikk og annet dildall. En del av tingene har jeg faktisk brukt MYE tid på å opparbeide, og dermed må være 110% sikker på at en overgang fil gå smertefritt. Har mao ikke mulighet til å f.eks frigjøre 300gb. Har heller ikke "råd" til å risikere datatap her. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Tror ikke du kan bruke ext på c:, mener jeg leste det på prosjektetets hjemmesider en gang. Uansett er vel det beste(enkleste i alle fall) hvis man må dele filer med win, å bruke fat. Angående reverse-engineering, så er vel samba et ksempel på at man kan slå originalen, så vi får vel bare håpe på det beste. (Har ikke win selv, så det jeg skriver er bare hvordan jeg har forstått at ting fungerer.) Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 En ting til, den største fordelen med mange av de frie filsystemene framfor MS sine er at de ikke defragmenterer Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 fragmenterer... 5804543[/snapback] Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 ext2fs lar deg montere ext filsystemer i Windows, hvilket vil si at det får en bokstav ala c: k: x:. Jeg har brukt dette litt da jeg en sjelden gang bruker Windows til å spille og har stort sett hatt gode erfaringer. Men jeg har hørt at enkelte har fått rasskjørt ext-partisjoner. Jeg har forsåvidt sett komersielle ntfs implementasjoner til linux som påstår at de funker 100%. men jeg har aldri testet disse selv. http://www.ntfs-linux.com/ Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 trenger du å skrive til disse diskene fra linux? kan du ikke bare skaffe deg en ur-billig 40gb disk og installere linux, behold windows i dual boot, og lese musikk og video fra dine ntfs disker i linux når du ønsker deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå