Gå til innhold

Siviløkonom, veldig mye matte?

Breivik.

Anbefalte innlegg

Hei

Skal velge utdanning nå. Satser på å ta siv.økonom studiet i kristiandsand.

Har helt greie karakter i alle fag (rundt firer i snitt) Men her kommer problemet:

Jeg fikk bare 2 i karakter på 2mx! (fikk 3 på 1mx).

Lurte derfor på om det vil være så mye matte på studiet at jeg bør holde meg borte?

Er det også noen som går/har erfaringer med kristiandsand som studieplass, og siviløkonomstudiet der?

Takker for alle svar!

Mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er hva du mener med høy matte... Er ca. på nivå med 3. klasse matte på videregående.. Er egentlig ikke så vanskelig, men sliter du skikkelig med matte så kan den være vanskelig..

Matte er som alle andre fag, leser man/løser oppgaver så får man bra karakter, om ikke så sliter du..

Lenke til kommentar

Matematikken du må gjennom i økonomistudiet er ikke veldig relevant i forhold til 1-2MX. Anbefalte forkunskaper er vel 1MY. De fleste kommer greit gjennom mattekurset, bare de jobber litt med det. Møter du opp i alle øvingene og legger ned litt innsats før eksamen er det ikke noe problem å stå med en grei karakter.

Du bruker matematikk som verktøy gjennom hele siv.øk studiet. Som Klette nevner er økonomi mye tall.

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke, men ikke noen hadde fått meg til å flytte til Norges mest forblåste plass.. (Bodø)

Liker du tidlige vårer og milde vintrer, ta Kr.sand.. Derimot liker du regn, kulde og konstant vind fra havet er Bodø plassen for deg.. Skolemessig er dem på lik linje..

Bergen og BI er vel de som er bedre..

Lenke til kommentar
Matematikken du må gjennom i økonomistudiet er ikke veldig relevant i forhold til 1-2MX. Anbefalte forkunskaper er vel 1MY. De fleste kommer greit gjennom mattekurset, bare de jobber litt med det. Møter du opp i alle øvingene og legger ned litt innsats før eksamen er det ikke noe problem å stå med en grei karakter.

Du bruker matematikk som verktøy gjennom hele siv.øk studiet. Som Klette nevner er økonomi mye tall.

5814162[/snapback]

Nå er anbefalte forkunnskaper for å bli siviløkonom NOE mer enn 1MY. InntaksKRAV(altså ikke bare anbefalt) er tross alt 2MX/3MZ. ANBEFALT er bedøk, men det er ikke noe krav.

Tror det kommer mye ann på innstillingen til trådstarter. Jeg synes selv ikke matte i seg selv er grusomt spennende(ligger dog noe høyere på karakterskalaen..), men synes alt blir mye greiere når det står NOK, USD eller lignende bak/foran tallene. Beregning av vinkler er kanskje ikke like relevant iforhold til studiet.

Lenke til kommentar

5814162[/snapback]

Nå er anbefalte forkunnskaper for å bli siviløkonom NOE mer enn 1MY. InntaksKRAV(altså ikke bare anbefalt) er tross alt 2MX/3MZ. ANBEFALT er bedøk, men det er ikke noe krav.

Tror det kommer mye ann på innstillingen til trådstarter. Jeg synes selv ikke matte i seg selv er grusomt spennende(ligger dog noe høyere på karakterskalaen..), men synes alt blir mye greiere når det står NOK, USD eller lignende bak/foran tallene. Beregning av vinkler er kanskje ikke like relevant iforhold til studiet.

5851159[/snapback]

Har lest litt i studiehåndboka til Hia. Anbefalte forkunnskaper er 2MY viser det seg. Det er vel strengt tatt ikke noe som heter 1MY. Tror matematikk på grunnkurs vidergående het 1MA, da jeg var elev på vidergående. Det eneste kravet for å begynne på studiet er generell studiekompetanse, men studenter som har erfaring fra bedøk fra vidergående stiller med en meget stor fordel.

Jeg er helt enig med deg i at innstillingen til matematikk har mye å si for det endelige resultatet. Enkelte jeg studerte sammen med hadde en utrolig negativ innstilling til faget, karakteren ble deretter. Matematikk på økonomistudier er ikke vanskelig! Det eneste som skal til er litt selvdisiplin og egeninnsats forusatt at man er normalt oppegående.

http://www.hia.no/studiehandbok/05/emne_no...emnekode=MA-115

Lenke til kommentar

Etter hva jeg hørt av en sivøk-student bør du være rimelig god i matte og like tall, bedøk fra videregående har du absolutt ikke bruk for. Mye viktigere er det å kunne stoffet fra 3MX, siden dette er vanskeligere å lære seg senere.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg hørt av en sivøk-student bør du være rimelig god i matte og like tall, bedøk fra videregående har du absolutt ikke bruk for. Mye viktigere er det å kunne stoffet fra 3MX, siden dette er vanskeligere å lære seg senere.

5856632[/snapback]

Selvsagt bør man like tall for å ta en økonomiutdannelse. Matte brukes som verktøy gjennom hele studiet, men er ikke i nærheten av den matematikken f.eks en siv.ing student må gjennom.

Resten av det du skriver har ingen rot i virkeligheten, det er rett og slett helt feil. Du har tydeligvis ikke mye peiling på hva du snakker om, evnetuelt har du "hørt" feil.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg strøyk nesten i matte på VGS, men det er nesten 10 år siden. Jeg går nå på siv.øk, og mestrer all mattematikk der fordi jeg jobber hardt med den. Mattematikken er ikke altfor vanskelig, men det behøves mengdetrening i alt, spesielt i de samfunnsøkonomiske fagene. Moralen er at man må være motivert nok til å gjøre en innsats, hvis ikke kan man bare drite i skole.

Jeg går i Bodø, og kan på det sterkeste anbefale den skolen. Spesielt etter at den nye bibliotekfløyen åpnet. Helt utrolig hvor mye man får for 60 millioner.

Lenke til kommentar

Hvorfor gidder man å ta siviløkonom i Bodø, når man kan ta det samme studiet i Bergen?? eller Oslo! NHH og BI er svært annerkjente skoler, og de fleste som studerer der kan velge å vrake i arbeidsmarkedet.

Det er jo de aller færreste (arbeidsgivere) som i det hele tatt vet at det eksisterer en handelshøgskole "der oppe"..

Lenke til kommentar

kaanskje du var litt arrogant der.

First of all, inntakskravet til Bergen er B i sniitt, second of all, BI i Oslo koster over 40000 kroner i året, og ekstralån for skolepenger når Pappa ikke kan betale for deg dekker ikke halvparten engang. I tillegg er klimaet her oppe fantastisk.

Og at jeg heller hadde bosatt meg hvor som helst før jeg hadde dratt kone, baby på vei og bil til Bergen.

Fler og fler arbeidsgivere får øynene opp for at det er et høyt faglig nivå på oss fjotter her oppe.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...