PMnormal Skrevet 23. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2006 Der var jeg tilbake fra Roma. Tre uker gikk utrolig hurtig, og 527 nye bilder ligger nå på harddisken. Siden de fleste kjenner til min kjærlighet for kirker, så regner man kanskje med at det utgjør hovedvekten av bildene jeg har tatt. Det stemmer, naturligvis. Likevel ønsker jeg å ikke presentere kirker i mine første bidrag til Kritikken. Like etter min kjærlighet for Gud, kommer kvinnen (Guds største gave til mannen) og god mat og drikke. Her er alle tre repressentert i form av Betty Boob (foxy), en typisk italiensk kokk og en fin samling goood drikke. Enjoy. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 24. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg vil anta at det er et vell av motiver, men samtidig har du vært edruelig (muligens ikke i dobbel forstand;)) på avtrykkeren med i overkant av 20 bilder per dag. Det kan bety som en ser her, at du har tatt det tid til å finne bra motiv og ikke bare knipset i vildenssky slik det fort kan bli når man er turist. Alle tre bildene er flotte dokumentarbilder og liker godt at du har lite, om noe, med på bildene uten at det har en hensikt. Lyset og fargene er veldig tiltalende og en kan studere de alle (spesiellt 2 og 3) for detaljer en stund uten å gå lei. Synest ikke det blir helt rett med 'litt mer til venstre, og synd med kutting'-type kommentarer. Bildene står de, selv om jeg ikke nødvendigvis kaller de for knallbilder, men de gjør seg glimrende i et Roma-galleri du sikkert får. Betty Boob falt mest i smak Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 24. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 Først og fremst: Velkommen tilbake. Ett liten kjapp kritikk på bildene og litt sånn 'litt mer til venstre og synd med kutting kommentarer' Får en snapshotfølelse her grunnet beskjæringen. Bilde1: Litt trangt nederst, ville ha hatt litt mer luft her. Ville også ha hatt ett mer utpreket froskeperspektiv. Bilde2: Personlig ville jeg ha kvittet meg med mest mulig reflekser i glasset. Polefilter kanskje? Her ville jeg også ha tatt mer nedenfra og opp. Bilde3: Flasken til venstre er kuttet. Ville nok ha hatt alle flaskene komplette. Får en følelse at bildet er uklart? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Det er helt riktig at jeg savnet polafilter under oppholdet i Roma. Jeg var overbevist om at jeg ikke hadde det med, helt til jeg fant det under utpakking hjemme i Norge (!). Kokken kunne jeg har speilvendt. Det hadde kanskje gjort seg. Her er han i alle fall i speilvendt utgave, siden det så få kinesisklesende her på forumet. Ja da, det er snapshots. Slike man tar når man har en unge på slep hele tiden. De fleste motiver er det kun tatt et bilde av, for det var tiden jeg fikk før jeg måtte haste videre for å ikke miste de andre av syne, he he. Endret 24. mars 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg kjenner til problemet med bare et bilde per motiv pga. foelge, men i mitt tilfelle er det barnet som maa foelge foreldrene og ikke motsatt Jeg har hauger av bilder fra ferien min, men har ikke planer om aa publisere saerlig mange av dem. Jeg har faatt lite tid til fotografering i det siste pga. MYE skolearbeid, men kameraet blir for foerste gang paa en maaned med paa skolen til neste uke, saa da kan det hende det dukker opp noe fra min kant. On topic: Jeg likte bildet av kokken bedre i speilvendt versjon, men synes det ble litt kjedelig. Bildet av betty boop burde du gaatt et lite hakk bak paa, da kuttingen av lampen i hoeyre hjoerne ble litt uharmonisk. Likte best det siste bildet, til tross for at jeg er avholdsmann Alle tre hadde fine farger og var fine snapshots, men ikke de t mest spennende jeg har sett fra deg. Staa paa! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 24. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg er stort sett enige med de andre her; bildet til venstre hadde gjort seg bedre med froskeperspektiv, bildet i midten ble litt rotete og forstyrret av reflekser, og bildet til høyre virker veldig uklart (mulig originalen er bedre?). Ellers bra valg av motiver! Du prøvde deg ikke på bilder innendørs i Pantheon? Det er et av de vanskeligere motivene i Roma...alt er stappmørkt, bortsett fra solskinnet som kommer inn gjennom hullet i taket og ødelegger eksponeringen fullstendig, pluss at du må ha ekstrem vidvinkel for å få noe særlig bilde i det hele tatt Jeg er selv i Italia for ett års opphold og var en snartur i Roma i august; da oppdaget jeg at innendørsfotografering i severdigheter er veldig vanskelig (noe jeg også erfarte i Siena, Montepulciano, Pienza, San Gimignano etc). Dårlig lys, forbud mot blitz, fullt av turister som stiller seg i veien osv. De fineste bildene jeg har tatt i Italia er definitivt ikke fra kjente "severdigheter".. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 Det er vanskelig å ta bilder innendørs, hvis man er allergisk mot støy. Det er ikke jeg, så jeg lot det stå til. Siden jeg bruker litt mye tid til andre ting enn turisme, så har jeg langt fra dekket Roma enda. Pantheon har jeg ikke forsøkt å ta bilder fra enda. Jeg har besøkt alle 4 hoved-basilicaer, dog, og bilder fra noen av disse kan ventes. Tror jeg kommer til å bidra med noe fra St. Paulus Utenfor Murene i løpet av helgen. Søylene i kirkerommet var spennende objekter, blandet med noen spredte turister. Dere får vente og se. Jeg må gå gjennom bildene og rediger litt først. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 Helt enig med at kokken funker i den speilvendte versjonen. Jeg likte det hvertfall bedre av den grunn. Ikke så veldig spennende bilde, men det er jo veldig italiensk, ingen tvil om det. Syns det ble litt mørke og udetaljerte skygger, noe som kjapt kan fikses litt. Betty Boob-bildet likte jeg bedre. Her er det også vanvittig mye detaljer å studere, noe som også (dessverre) inkluderer refleksjoner i vinduet. Man blir automatisk sittende og studere refleksjonene og se etter fotografen. Ser man bort ifra det syns jeg dette er det beste av de tre. Over til alkoholen: Er det litt blurry? Syns det ser slik ut, men jeg er ikke sikker. Har ikke så mye annet å sette fingeren på, egentlig. Godt motiv, men kanskje litt vel streit. Noen andre vinkler hadde kanskje gjort seg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg har lurt lenge på de flaskene selv, men har kommet frem til at det er sjampanjekjølerene som får bildet til å se litt soft ut. Synes uansett at bilder av alko skal være litt softe.... Refleksene kunne jeg ha fikset med pola, hvis jeg bare hadde visst at jeg hadde det med. Uansett så synes jeg den kitschy butikkutstillingen var ganske herlig, og litt reflekser skader ikke av og til. Perfeksjonisme har jeg aldri forsøkt meg på. Se opp for alvorlige tilfeller av støy i fremtiden, så det er nok å kvesse knivene sine på her, he he. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå