Gå til innhold

Diett for trening.

Anbefalte innlegg

Har startet å trene nå, og må da også endre kostholdet for at treningen skal bli mer effektiv. Så lurte jeg på om noen hadde et bra program, eller noen tips til mat.

En kamerat sa havregryn til frokost var bra, og kylling er visst også veldig bra. Dessuten sa han at det var bra å spise mindre måltider ofte, istedetfor å spise mye få ganger om dagen.

Jeg er en ganske normal gutt på 16 (kansje litt mindre enn normal), er vel ca 1,85 høy tror jeg. Og veier 68 kg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du ute etter å legge på deg mest mulig med en gang eller er det viktig å beholde litt definisjon (selv om det gjerne betyr mindre muskelmasse sånn med en gang)?

Spis masse og ofte slik at kroppen aldri har underskudd av næring. Mat som anbefales:

- Kylling

- Tunfisk

- Egg

- Biff

- Grove brødtyper

- Fet fisk

- Alt av grønnsaker/frukt

Om du trener en liten stund og finner ut at dette er noe du virkelig liker så ville jeg gått til innkjøp av et proteintilskudd/gainer for å oppnå maksimal effekt uten å måtte spise mor og far ut av huset. :)

Lenke til kommentar
Er du ute etter å legge på deg mest mulig med en gang eller er det viktig å beholde litt definisjon (selv om det gjerne betyr mindre muskelmasse sånn med en gang)?

Spis masse og ofte slik at kroppen aldri har underskudd av næring. Mat som anbefales:

- Kylling

- Tunfisk

- Egg

- Biff

- Grove brødtyper

- Fet fisk

- Alt av grønnsaker/frukt

Om du trener en liten stund og finner ut at dette er noe du virkelig liker så ville jeg gått til innkjøp av et proteintilskudd/gainer for å oppnå maksimal effekt uten å måtte spise mor og far ut av huset. :)

5802392[/snapback]

Takk takk. Mye fint her som jeg kan be mamma lage til meg, selvom jeg nok stort sett må følge det mamma lager til hele familien.

Av grønnsaker og frukt er jeg altetende, så det er kjekt. Grovt brød skal jeg skjerpe meg på, og middagen får jeg som sagt be mamma om å lage mer av det du nevnte.

Jeg spiser en del egg og bacon på grovt brød, gjør det noe om jeg spiser bacon i tillegg, eller burde jeg kutte ut det?

Og når det gjelder godteri og slikt, hvor mye burde jeg kutte ned på dette? Tenker da på alt fra sjokolade, smågodt, brus, potetgull og slikt.

Jeg tenkte meg da kansje noe slikt:

Frokost før skolen - En bolle havregryn med lettmelk.

På skolen - Grovt brød med vanlig pålegg (men ikke nugatti ol.)

Fra jeg kommer hjem fra skolen/trening - Grovt brød, havregryn, eller noe slikt.

Middag - Det det blir :p

Kveldsmat - Grovt brød.

Drikke skal jeg prøve å holde meg bare til vann. Skal også spise mye yoghurt og frukt/grønnsaker.

Sånt proteintilskudd tenkte jeg å vente med til etter jeg har blitt vant til denne dietten. ;)

Til slutt så lurer jeg litt på det med havregryn... Jeg synes ikke det er spessielt godt uten sukker i, og da blir det gjerne veldig mye sukker for at jeg skal få det ned.

Er dette veldig dumt, og burde jeg heller prøve å presse det ned (skal da klare det), eller har du noen andre alternativer?

Takk igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Bacon er ikke akkurat det sunneste kjøttet på grisen da det inneholder mest fett.

En gyllen regel for godteri og lignende er at det skal være forbeholdt spesielle anledninger som f.eks bursdager, jul, konfirmasjon og lignende.

Om du ikke liker havregryn uten sukker så bør du heller finne deg noe annet. Rafinert sukker gjør deg feit og hyper/passiv.

Et godt alternativ er Nesle's havregrøt som du varmer i mikroen på 3 minutter. Utrolig deilig å starte dagen med et varmt måltid. Du finner den sammen med resten av frokostblandingene hos f.eks Rema 1000.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke helt enig i grove brødtyper nødvendigvis lars. Med mindre man snakker om det mest jævlige helbrune brødet som smaker veldig vondt. Men alt er bedre enn loff selvsagt.

@ Ziron:

Jeg har merket god progresjon etter jeg begynte med proteintilskudd, og det ikke lenge siden heller. Har begynt å øke mye fortere enn det jeg pleide å gjøre. Kan selvsagt skyldes andre ting også, men har god tro på at det har hjulpet en del.

Når det gjelder godteri er jeg forsåvidt enig med Lars. Hvis du klarer å begrense deg såpass. Du kan også prøve å finne gode erstatninger for godteri, som f.eks. nøtter som inneholder bra typer fett og litt proteiner.

Pasta er også å annbefale. Da spesielt pasta av grovere typer. De er nokså dyre dog. Pasta med durum hvete er bra, som f.eks. spaghettien til barilla. Grunnen til at denne type pasta er bra er at den inneholder store mengder komplekse karbohydrater som er en viktig energikilde. Grove typer ris er bra føde av samme grunner.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
vist du skal legge på deg må du ha ca 6 måltid kvar dag og drikke veldig mye, rett etter du har trent burde du få i deg næring som f.eks protein

5850664[/snapback]

Man burde få i seg protein og raske karbohydrater. Banan er ideelt. Dette er for å gjenoppbygge glukoselagerne i kroppen.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips :) Noen som kan gi meg noen tips til når og hva jeg burde spise?

En vanlig hverdag for meg ser vel slik ut: Står opp, går på skolen, trener rett etter skolen før jeg drar hjem og slapper av. Holder meg stort sett hjemme etter treningen i hverdagenene. Kjører en liten treningsøkt hjemme om kvelden ved 9tiden, med manualer og sit-ups og. Legger meg 11-12 om kvelden.

Jeg er veldig glad i alt av grønnsaker og frukt, så mye av det spiser jeg gjerne. :yes: Jeg spiser og en del Nesquick frokostblanding med melk, denne inneholder 25% fullkorn. Det finnes og frokostblandinger med høyere %, men de smaker ikke likegodt. Kan jeg f eks: spise en porsjon havregryn med melk og uten sukker(eller tilsvarende) om morgenen, og holde meg til nesquick resten av dagen?

Lenke til kommentar

Du burde spise hele tiden, små spise litt

skal du ha mer muskler hjelpe ikkje det med manualer og sit-ups

du må få deg benkpress... eller du kan gå til nærmaste trenings-senter

også må du legge deg tidligare du må få 8-9 timer med søvn kvar dag

Lenke til kommentar
Du burde spise hele tiden, små spise litt

skal du ha mer muskler hjelpe ikkje det med manualer og sit-ups

du må få deg benkpress... eller du kan gå til  nærmaste trenings-senter

også må du legge deg tidligare du må få 8-9 timer med søvn kvar dag

5860068[/snapback]

Trener jo såklart benk og slikt på studioet jeg går på, men i tillegg trener jeg litt hjemme hver dag ;) Søvn får jeg da altså for lite av, og skal prøve å få lagt meg senest 11 fra nå av. Det vil nok hjelpe meg på skolen og :)

Småspise høres bra ut i og med jeg nesten går konstant rundt "småsulten". :p

Lenke til kommentar

Vil også legge til noe ang. dette med trening. Er du av typen som skal vise frem sixpacken på stranda til sommeren, bør du jogge i tillegg til styrketrening. Dette for å få ned fettprosenten. Derfor er også riktig diett viktig, man kan jogge og drive styrke som bare dét, men spiser man feil uteblir resultatene ;)

Lenke til kommentar
Vil også legge til noe ang. dette med trening. Er du av typen som skal vise frem sixpacken på stranda til sommeren, bør du jogge i tillegg til styrketrening. Dette for å få ned fettprosenten. Derfor er også riktig diett viktig, man kan jogge og drive styrke som bare dét, men spiser man feil uteblir resultatene  ;)

5863704[/snapback]

det du snakke om nå er veldig vanskelig og få til!

men med det riktige treningen blir det veldig bra

les dette her .. her

Lenke til kommentar

5802392[/snapback]

Er du kroppsbygger selv eller noe? høres ut so du er proff.

For å si det sånn, protein tilskudd og karbohydrater er ikke vits. De som bruker det er idrettsutøvere som ska få ut de siste 2-3% av sitt potensiale. Hvis du skal kjøpe noe tillskudd ville jeg heller kjøpt kreatin eller andre vitaminer. Proteiner får du i deg nok av om du spiser kylling, egg, banener, ris, pasta, tunfisk osv.

EDIT: sorry, men jeg mener ikke at du ikke skal kjøpe proteintilskudd, men jeg ville sett på hva målene dine er. Er du kroppsbygger eller toppidretssutøver er det lurt med proteintilskudd, men hvis det bare er for å holde seg i form er det noe annet.

Fy faen, jeg formulere meg som en tosk :p

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Istede for sukker på havregrynen din kan du ha syltetøy, det er veldig godt ;)

MagnusW: stoler mer på protein og karbotilskudd i stede for kreatin når det gjelder muskelbygging. Og dersom du skal få i deg nok proteiner gjennom vanlig mat må du spise _veldig_ mye, proteinpulver er både lettvint og billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...