Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sært problem med Olympus Mju 300

Anbefalte innlegg

Hei!

Dama har et Olympus Mju 300 kamera.

Hun bruker å ta bilder med det hele tiden, og det har aldri vært noe feil på kameraet.

Men i dag så sluttet plutselig kameraet og ta bilder. Eller, det tar bilder, men bildene er helt sorte. På skjermen får man se det man vanligvis får se, batterimåler, den grønne fokusprikken, hvilken modus blitzen er satt på, og hvor mange bilder som er igjen på minnekortet. Men, det er med helt sort bakgrunn, der man vanligvis får se hva man tar bilde av. Og når vi tar bilder, så blir alle bildene sorte .. Hun har tatt bilder tidligere i dag, og da fungerte det greit, men dette skjedde bare sånn plutselig.

Noen som har noen tips?

Skal prøve å ta ut batteriet sånn at kameraet får lastet inn standard instillinger. Hjelper dette? Eller er det bare klokken som blir tilbakesatt?

P.S. Den grønne prikken blinker, noe som vil si at den ikke klarer å få nok lys/fokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg tenker på er brudd mellom bildesensoren og resten av elektronikken i kameraet. Har også vært borte i kamera der bildesensoren har forskyvet seg, slik at den ikke "titter" ut av objektivet lenger, men mot den svarte innsiden av kameraet. Du må nok ta kameraet til service eller kjøpe et nytt. Olympus mju-600, som er på vei ut nå, får du tak i til under 2000 kroner.

Lenke til kommentar

- Dette er ikke en garantisak tror du? (kameraet er kjøpt hos El-Kjøp for mindre enn 1 år siden)

- Hva tror du en slik service vil koste?

Dama svor dyrt og hellig på at hun ikke hadde mistet det i gulvet eller noe. Er dette ting som skjer relativt lett? Eller må det en real kavring til?

Hun får nok klare seg med kameraet på K700i'en sin en stund gitt.

Kjipt siden vi har en baby på snart 6 måneder, og hun eeelsker å lage scrapbook.

Får se hva vi klarer å kutte ut resten av måneden, så månedsbusjettet går i boks.

Lenke til kommentar

Vi har ikke vane for å slenge ting rundt oss, så vi behandler tingene våre bra.

Kameraet har ikke èn skrappe eller ripe. Det eneste som viser at kameraet er brukt er fingermerker. Bruker også bestandig polstret veske når vi ikke har det hjemme.

Men det eneste som er kjipt at kameraet er kjøpt på El-Kjøp på Lade (Trondheim) og fortiden befinner vi oss i Evenes (Nordland) .. Blir en lang tur å slenge seg på sykkelen og dra 90mil.

Er det sånn at vi kan gå til hvilken som helst El-Kjøp butikk? Vi har alt av kviteringer, både til kameraet (, vesken og minnebrikken)

Lenke til kommentar
- Dette er ikke en garantisak tror du? (kameraet er kjøpt hos El-Kjøp for mindre enn 1 år siden)

Siden kameraet er kun én måned gammelt, er det en klar garantisak. Om ikke ditt lokale El-Kjøp tar imot det, er det jo mulig å sende det til Trondheim (men kontakt dem først, mulig det skal sendes et annet sted og/eller ha et spesielt returnummer), bare pass på at du tar kopi av kviteringene og ikke sender orginalene.

Lykke til.

Lenke til kommentar

De er nødt til å ta det inn til vurdering på verksted. De kan rett og slett ikke nekte. Selv om mange her ser på Elkjøp som djevelen i forkledning, så er de langt fra så slemme. Jeg regner med at de oppfører seg eksemplarisk i slike saker. Faktisk er ofte mindre butikker vanskeligere å ha med å gjøre i slike saker, fordi det er importøren som til slutt avgjør om det er grunnlag for reklamasjon uansett. I en stor kjede som Elkjøp tar de ikke slike saker "personlig", og behandler dem stort sett korrekt.

Lenke til kommentar

Halvannet år? Disse kamera solgte vi ut de siste av i 2002, eller tidlig i 2003. Ei venninne av meg kjøpte dette kamera omtrent samtidig som jeg kjøpte mitt Ixus V3, derfor jeg husker dette.

Men det går absoutt ann å prøve seg på reklamasjonsrett. Avhengig av når det er kjøpt, bør du ha enten to eller fem års reklamasjonsrett (kom nye regler sommeren 2002 eller 2003 så vidt jeg husker). Ettersom Elkjøp er en kjede, burde alle filialer være pliktige til å ta det mot. Dette kan sikkert Alastor svare på.

Lenke til kommentar
Halvannet år? Disse kamera solgte vi ut de siste av i 2002, eller tidlig i 2003. Ei venninne av meg kjøpte dette kamera omtrent samtidig som jeg kjøpte mitt Ixus V3, derfor jeg husker dette.

Men det går absoutt ann å prøve seg på reklamasjonsrett. Avhengig av når det er kjøpt, bør du ha enten to eller fem års reklamasjonsrett (kom nye regler sommeren 2002 eller 2003 så vidt jeg husker). Ettersom Elkjøp er en kjede, burde alle filialer være pliktige til å ta det mot. Dette kan sikkert Alastor svare på.

5806206[/snapback]

Jeg tror du husker litt feil, Afseth. Olympus Mju 300 og Mju 400 ble presentert av Olympus på pressekonferanse 9 januar 2003. Og kom vel da i salg en stund etter det.

Mju 410 serien som tok over for disse ble presentert av Olympus 12 februar 2004.

Og 300 og 400 serien var i salg fremdeles når 410 serien kom i salg.

Så det må være i 2004 at du solgte restene av Mju 300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...