Gå til innhold

Første ata disk.. trenger litt hjelp her..

Anbefalte innlegg

Hello har nettop kjøpt denne

dette er min første ATA disk og jeg trenger derfor litt hjelp..

jeg har koblet den inn, formatert og lakt inn win på nytt..

jeg har koblet kablene rett, såpass vet jeg^^

men når den er tilkoblett blir pc'en så treig.. bruker dobbel så lang tid på å komme seg inn på windows og ting inne på windows tar også litt lengre tid..

er det noe "drivers" eller noe jeg må instalere for ATA HD'er eller?

har Asus K8N-E Deluxe hovedkort.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.. er vandt med gode gammle IDE.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet du har, har "bare" Sata, mens disken du kjøpte er en SATAII disk

På noen SATAII harddisker så har man mulighet for å dempe hastigheten til Sata. Har du mulighet til det på disken din? Og da i såfall prøv å sett på en "kort sluttning" som gjør disken din til Sata

På min 300GB SATAII harddisk så satt de pinnene ved strøm / sata kabelen...

Lenke til kommentar

På noen SATAII harddisker så har man mulighet for å dempe hastigheten til Sata. Har du mulighet til det på disken din? Og da i såfall prøv å sett på en "kort sluttning" som gjør disken din til Sata

5802783[/snapback]

fant den.. eller tror jeg da^^

virker nesten fint her no.. finner hd'en min og ser ut som at det virker..

MEN:

windows bruker enda ca 30sec lengre tid på å starte opp enn uten den. og jeg har et Safely remove hardware icon nede ved klokken hele tiden.. (se bilde)

post-32072-1143166679_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har samma problemet selv. Får ikke det ikonet nå, men når jeg kommer inn i windows går det ca et halvt minutt før jeg kan gjøre noe... Var ikke slik med en gang etter reinstall, men etter et par windows update'r kom det... Abit KN8-Ultra.

Burde vi prøvd å oppdatere chipsettene våre kanskje?

Lenke til kommentar

ikonet med "trygg fjerning/safely remove" SKAL være der, det er pga HK og HDD støtter "hot-swap"..

Dvs s-ata harddisker kan kobles til og fra mens maskinen er på, akkurat som f.eks et usb-minne (går ikke med OS disken selvsagt)..

Sjekk under oppstart om HDD aktivitets lyset bare står og blinker en god stund før den begynner å laste windows skikkelig, da kan det være NCQ problem, noe som viser seg flere og flere opplever med Samsung diskene.

Andre ting som kan gjøre oppstarten treg er mange programmer som starter med windows, at nettverkskortet bruker en viss tid på å konfigurere seg selv (anbefaler statisk IP, hjelper på oppstart), virusprogram osv..

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem som trådstarter.

Nytt HK, frisk installasjon på S-ATA disk (Raptor). Maskinen bruker ikke systemressurser, eneste problemet er at den skriver/leser til disken hele tiden. Vet ikke hvordan jeg får den til å oppføre seg normalt igjen.

HJELP!

Lenke til kommentar

Maskina min kommer inn i windows med windows-lyden å greier... Så går det ca 20-25 sekunder der det ikke skjer noe. Om jeg klikker på "min datamaskin" kommer vinduet opp, men inni kommer lommelykta opp (søker etter elementer). Etter en stund funker alt som det skal.

Lenke til kommentar

Det var mye sammenblandinger av begreper i første innlegg.

IDE er et "kjert barn" og har mange navn: IDE, UATA, Ultra ATA, UDMA, Ultra DMA, ATA33, ATA66 Parallell ATA, P-ATA osv.

S-ATA er noe annet, men har færre navn. Som regel brukes bare navnene S-ATA, SATA, Seriell-ATA, SATAII, SATA 1,5Gb/s, SATA 3Gb/s, SATA-150, og SATA-300.

En fellesbetegnelse på alle disse med parallelle og serielle grensesnitt er ATA. Når trådstarter sa at dette var hans første ATA-disk så antok jeg at han kun har brukt SCSI fra før. Når han så sier at han har brukt IDE fra før så har han jo brukt ATA fra før. Som sagt: mye rot.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

5802783[/snapback]

For det første er det ikke noe som heter SATAII, men det er likevel mange som kaller SATA 3Gbit/s for SATAII. Dette er feil siden det ikke er det offisielle navnet. Det finner to hastigheter på SATA for tiden: 1,5 Gbit/s (150MB/s etter å ha regnet fra overhead) og

3,0 Gbit/s (300MB/s etter å ha regnet fra overhead)

Der sistnevnte ofte feilaktig kalles for SATAII. (Jepp, nettbutikkene er ikke akkurat med på å redusere feilskrivingen)

For det andre skal de to hastighetene være fullstendig kompatible med hverandre. Man skal kunne plugge en disk med SATA 3Gbit/s rett i et hovedkort med SATA 1,5Gbit/s eller omvendt og det skal fungere uten noe mer om og men.

_tHokA_, du sier du har en Seagate Barracuda "SATAII" 300GB med jumpere nede ved strømkontakten. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noen jumpere der. SATA-disker skal jo ikke ha behov for jumpere i det hele tatt.

En siste ting: lange og korte sluttninger har lite med dette å gjøre. Du mener sikkert kortsluttning?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...