Gå til innhold

hvordan starte progz. i linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Hva heter filen? Hvilken distro? Hva skal du med mysql hvis du ikke vet hva det er engang? mySQL er en SQL database server/klient.

Lenke til kommentar
Hva heter filen? Hvilken distro? Hva skal du med mysql hvis du ikke vet hva det er engang? mySQL er en SQL database server/klient.

5801378[/snapback]

filen er den jeg leter etter. jeg kjører suse 10.0.

jeg lastet ned mysql fordi det stod at jeg trengte det for å kjøre dette programmet (mythtv).

men finner ikke ut hvilken fil jeg må trykke på for å instalere programmet. :no:

takker!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

du lastet ned en .tar.gz pakket fil sant? eller lastet du ned en .rpm fil?

Om du lastet ned .tar.gz fil så må du åpne den (det har du sannsynligvis gjort) og gå i terminal, bla deg frem til mappen du pakket filen ut i, og først lese INSTALL eller README filen (nano INSTALL). Du må kopiere alle filer og sånt manuelt tror jeg, isåfall anbefaler jeg deg å heller få tak i en .rpm fil. Det ligger ute tror jeg.

Lenke til kommentar
SUSE kan helt sikkert installere mySQL fra pakkesystemet.

Dersom hovedpoenget med pc'n er mythTV, ta en titt på knopmyth...

5801585[/snapback]

om du har installert myth, kan du starte det ved å åpne en terminal og skrive

mythfrontend

eller var det med bindestrek? skriv myth, og trykk på tab to ganger, så får du se alternativene. om ingen ting kommer opp, har du ikke installert det.

Lenke til kommentar

suse bruker vel et rpm system?

Og bruker vel også yast.

Søk i yast og velg da mythv gjennom yast hvis det finnes der.

Åpne yast gjennom terminal ved å skrive yast, eller sudo yast eller su yast.

så søker du etter programmet du vil installere....

Hvis det ikke finnes i yast søk etter en rpm installasjon av programmet du vil installerer, f.eks. mythtv .rpm

Korriger meg hvis jeg tar feil alle.

Jeg har kun brukt ubuntu men har lest litt av andres spm.

Lenke til kommentar
ok. men problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg instalerer i suse. har prøvd alt som har vært skrevet men jeg får et ikke til....er det noe grunnlegende jeg må vite? :hmm:

5806913[/snapback]

Ja. Du må si hva du har prøvd og om du fikk en beskjed om hva som gikk galt. Om det er noe du ikke finner, så må du forklare hvor du har leita.

Lenke til kommentar

for å ta det første først:

Er det riktig å stå i root superbrukermodus når jeg skal instalere?

jeg har prøvd å skrive ./configure her og jeg har prøvd å skrive det mens jeg står i den mappen hvor jeg har pakket det ut. her ligger det en fil som heter configure med "sh" på seg. (er sh) det som blir kaldt en scriptfil?

jeg har prøvd med og uten ./ forran.

har desverre ikke feilmeldingen nå. men kommer tilbake med den veldig snart.

takk så langt!!

Lenke til kommentar

Et ørlite spørsmål til ang. mythtv: Jeg har hørt (på dette forumet) at myth kan startes vha. egen innlogging i gdm. Men er det også mulig å starte det innenfor en annen sesjon, slik at jeg f.eks. bare kan klikke på et ikon på desktop'en så kommer myth opp?

Enda en heeelt annen ting: Hvor godt separert er egentlig front- og backend i mythtv? Er det sånn at hvis jeg fyrer opp frontend'en (f.eks ved å klikke på nevnte ikon), og setter ett opptak, for så å gå ut av mythfrontend, og bruke pc'n til noe heelt annet (surfe, kalkulere, programmere, se på film i mplayer, whatever) så vil opptaket starte og slutte av seg selv, uten av jeg behøver løfte en finger?

Hvordan/hvor blir disse lagra? Hjemmekatalogen min? Noen enkel-og-grei måte jeg kan fyre opp en webserver som moren min kan sette opp opptak og senere se på dem fra en annen maskin (win eller lin, wireless)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...