Gå til innhold

Feil komponenter i ferdigpc


Anbefalte innlegg

Min bror kjøpte for ca. 3 mnd siden en ny pc hos datakjeden.no (Datakjeden Dinside AMD3500+ heter pcen), og naiv som jeg er, sjekket han ingenting med den før for et par dager siden (var tilfeldigvis min far som kom over dette).

 

Vi fant så ut at den inneholdt en AMD3200+ og GeForce 6600 i steden for AMD3500+ og GeForce 7800GT.

 

Jeg er fult klar over at dette burde sjekkes med en gang. Men vi har kviteringen på hva vi kjøpte fremdeles.

 

Vil garanti dekke dette? Har vi noen rett til å klage, og hva tror dere i så fall utfallet vil bli?

 

PS: Fant pcen på datakjeden.no, men kjøpte den i en datakjede-butikk på Sandnes, Rogaland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har broren din vært på LAN med maskinen ?

Tar ca. 4-5 min. å bytte ut delene...

5801349[/snapback]

Er dette noen som faktisk skjer? Rimelig lett for andre og oppdage det når en person som ikke har vært borti pcen siden lanet starta, begynte å bytte ut deler fra pcen. Haha, tenk så eid å bli tatt på fersken av eieren.

 

edit: Quota feil. :p

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Min bror kjøpte for ca. 3 mnd siden en ny pc hos datakjeden.no (Datakjeden Dinside AMD3500+ heter pcen), og naiv som jeg er, sjekket han ingenting med den før for et par dager siden (var tilfeldigvis min far som kom over dette).

 

Vi fant så ut at den inneholdt en AMD3200+ og GeForce 6600 i steden for AMD3500+ og GeForce 7800GT.

 

Jeg er fult klar over at dette burde sjekkes med en gang. Men vi har kviteringen på hva vi kjøpte fremdeles.

 

Vil garanti dekke dette? Har vi noen rett til å klage, og hva tror dere i så fall utfallet vil bli?

 

PS: Fant pcen på datakjeden.no, men kjøpte den i en datakjede-butikk på Sandnes, Rogaland.

5801292[/snapback]

Sannsynligvis har datakjeden feilutlevert pc til dere. Dere har reklamasjonsrett fra 2 måneder FRA DERE OPPDAGET MANGELEN.

 

Dvs at i praksis så har dere reklamasjonsrett på dette her - om det går i praksis er en litt annen sak, da man burde gjennomsjekke spesifikasjonene på pcen man har fått ved levering.

 

Jeg hadde tatt kontakt med datakjeden, forklart min sak og spurt om de ikke hadde hatt noe feil på telling på akkurat disse pcene/komponentene på tellinger rundt tidspunktet du kjøpte maskin.

 

Får håpe det ordner seg :).

Lenke til kommentar
Sannsynligvis har datakjeden feilutlevert pc til dere. Dere har reklamasjonsrett fra 2 måneder FRA DERE OPPDAGET MANGELEN.

 

Dvs at i praksis så har dere reklamasjonsrett på dette her - om det går i praksis er en litt annen sak, da man burde gjennomsjekke spesifikasjonene på pcen man har fått ved levering.

 

Jeg hadde tatt kontakt med datakjeden, forklart min sak og spurt om de ikke hadde hatt noe feil på telling på akkurat disse pcene/komponentene på tellinger rundt tidspunktet du kjøpte maskin.

 

Får håpe det ordner seg :).

5802087[/snapback]

 

 

Sier meg helt enig her!

 

Ta kontakt med Datakjeden, og hør hva de har å si.

 

Semi-offtopic: Har man ikke også en viss tid på seg til å sjekke at man har fått korrekt vare? Man har vel et bevisproblem om man etter eksempelvis 3 år og 4 mnd. sier at "Jeg oppdaget i går at jeg fikk gal CPU på maskinen jeg bestilte for over tre år siden"?

Lenke til kommentar
Jeg finner ikkenoe i forbrukerkjøpsloven som tvinger en kunde til å sjekke varen for mangler ved levering feks. Så er usikker på dette.

5802386[/snapback]

 

Det går vel inn under "burde ha oppdaget" som det står i lovteksten. Her vil det vel også kunne ha innvirkning på kravet dersom spesifikasjoner står på esken eller fulgte med maskinen. Om spesifikasjonene som er oppgitt på selve emballasjen stemmer med innholdet f.eks., så holder det ikke å komme etter noen måneder for å si at innholdet ikke stemmer med det man trodde det skulle være.

 

Eksempelet med å komme 3 år etter kjøp å klage på CPU ville jo ikke hatt en sjanse i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Skal kontakte dem i morgen og se hva som skjer.

 

Og nei, er sikker på at pcen ikke har vært åpnet (heller ikke vært på LAN så vidt meg bekjent). Alt dette er sjekket uten å åpne pcen, men jeg er såpass sikker på meg selv at jeg kan si dette uten å fysisk se det:)

 

Skulle gjerne visst hvor sterkt jeg står i følge jusen på dette her, men som mye annet innenfor forbruker vs foretning, virker det som om loven kan tolkes begge veier (når starter de 2 månedene osv).

 

Men uansett, takk for hjelpen.

 

edit:

 

TEE: Vi fikk aldri med skriftlige spesifikasjoner til pcen, så akkurat det skulle nok ikke være et problem. Var kun en standar pappeske og en god del manualer (manualer som ikke sa noe om CPU/grafikkort, kun hovedkort og en del installasjonsdisketter + noen spill etc).

Endret av Myggleif
Lenke til kommentar
Vi fant så ut at den inneholdt en AMD3200+ og GeForce 6600 i steden for AMD3500+ og GeForce 7800GT.

5801292[/snapback]

 

Ta en titt under PC'en. Datakjeden pleier å ha et klistremerke med "innholdsfortegnelse" der. :)

Kanskje du rett og slett har fått feil PC? I så fall er det sikkert ikke noe problem å få ordnet opp. De har sikkert beholdningskontroll på PC'ene, og med en for mange av den du skulle hatt og en for lite av den du fikk er det neppe noe problem å få ordnet opp. (forutsatt at du har fått feil PC)

Lenke til kommentar
Det går vel inn under "burde ha oppdaget" som det står i lovteksten. Her vil det vel også kunne ha innvirkning på kravet dersom spesifikasjoner står på esken eller fulgte med maskinen. Om spesifikasjonene som er oppgitt på selve emballasjen stemmer med innholdet f.eks., så holder det ikke å komme etter noen måneder for å si at innholdet ikke stemmer med det man trodde det skulle være.

 

Eksempelet med å komme 3 år etter kjøp å klage på CPU ville jo ikke hatt en sjanse i det hele tatt.

5802611[/snapback]

 

Ja, så lenge man har en oversikt over hva spesifikasjoner er, så burde man ha en plikt til å sjekke ting innen rimlig tid :yes:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Min bror kjøpte for ca. 3 mnd siden en ny pc hos datakjeden.no (Datakjeden Dinside AMD3500+ heter pcen), og naiv som jeg er, sjekket han ingenting med den før for et par dager siden (var tilfeldigvis min far som kom over dette).

 

Vi fant så ut at den inneholdt en AMD3200+ og GeForce 6600 i steden for AMD3500+ og GeForce 7800GT.

 

Jeg er fult klar over at dette burde sjekkes med en gang. Men vi har kviteringen på hva vi kjøpte fremdeles.

 

Vil garanti dekke dette? Har vi noen rett til å klage, og hva tror dere i så fall utfallet vil bli?

 

PS: Fant pcen på datakjeden.no, men kjøpte den i en datakjede-butikk på Sandnes, Rogaland.

5801292[/snapback]

 

Noe sent svar dette men...

Jobber selv i slik butikk, og vet at i utgangspunktet så lenge maskinen er

åpnet, bortfaller "ferdigmaskin-garantien", rett og slett for at da har ikke butikken

lenger noen helhetskontroll over hva som fysisk har hendt med maskinen.

 

Om dere ikke har ÅPNET maskinen, altså sjekket innholdet opp imot

enhetsbehandleren istedenefor å åpne den fysisk bør det overhodet ikke

være noe problem.

 

Om den ER åpnet har du lite med rettigheter, da er det kun kundeservicen du har å stole på, i og med at du må kunne bevise at du har fått levert maskinen med disse komponentene. Det beste du isåfal kan håpe på, dersom butikken ikke uten videre godtar at det er "levert feil", kan du håpe på at butikken får sjekket opp komponentenes serienummer/delenummer, for så å finne ut når/hvordan/om de ble solgt av butikken.

 

Som oftest når en komplett maskin blir bygget loggfører man hver enkelt serienummer på grunnkomponenter i maskinen, noe butikken gjør for egen referanse (så de skal vite hva de egentlig har oppfølgningsansvar på eller ikke). Ellers kunne du i utgangspunktet tatt med deg kviteringa til en kompis med defekt skjermkort kjøpt en annen plass, å fått en annen butikk til å erstatte det (rett og slett for at butikken ikke hadde kunne kontrollert OM de har solgt det eller ikke).

 

Av erfaring; Ta med maskina til butikk, spørr pent å forklar saken, er det ikke en som er uhyre vanskelig så går det helt sikkert i orden, men IKKE stil krav, selgeren vet hva han/hun har av rettigheter, så prøver du å være vanskelig, så skal jeg love deg selgeren også kan bli vanskelig. Prøv å forstå selgerens begrensninger, at selgeren ikke uten videre som en selvfølge kan gjøre noe med det der og da, myndigheten til selgerene varerer veldig bådde iht. erfaring og

stillingsbetegnelse etc. I verstefall kan du jo spørre etter butikksjef/daglig leder.

 

Men igjen; Vær hyggelig, å ungå å stille krav til selgeren. Personlig ville jeg tatt inn maskinen på intern service, kontrollert grunnkomponentene, og forsøkt å komme til enighet på beste mulige måte for begge parter, butikken får fornøyd kunde, og kunden får riktige deler.

 

Forøvrig sier ikke forbrukerkjøpsloven noe om en løsning i en slik sak som dette,

det så lenge maskinen er solgt fysisk i butikk er det like mye selger som kundens ansvar å kontrollere at riktig produkt ble levert. Dersom selgeren har gjort en feil, altså å levert feil maskin i sin helhet (iht varenummer) så er det enkelt å se dette på esken til maskina, sjekk på kvitteringen i butikken at betegnelsen på maskinen er den samme som på "varelappen" på esken, eventuelt under/bak maskinen, der serienummeret er oppført. Er det derimot "riktig" maskin med feil innehold, mister man i hovedsak det meste av rettigheter dersom maskinen åpnes, i og med at da kan ikke kunden lenger bevise at feil komponenter ble levert. Datamaskiner er en nokså spessiel og streng vare, i og med at en datamaskin i realiteten er en "sammling" av løse produkter som alle selges hver for seg, derfor er en slik situasjon som dette svært streng og delikat. Om man i denne situasjonen har en kvittering, som spesifiserer HVA som er levert i maskina, er dette så klart ikke lenger noe bevis på hva som i virkeligheten ble levert eller ikke, selv om det står på kvitteringen at DEN og DET produktet "ble" levert, er det når garantien blir brutt ikke lenger noen juridisk innholdsfortegnelse.

 

Det eneste man kan stole på nå; Kundeservice, butikkens evne til å loggføre/spore

opp serienummre, og ikke minst samarbeid imellom kunden og butikk.

- Og derfor; Ikke gi selgeren en grunn til å bli vanskelig, da kommer du ingen vei

i og med at det ikke ligger noen juridiske rettigheter i saken, især når maskinen er åpnet.

Endret av thegateway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...