Gå til innhold

lurer på om det er feil med ramen i bios eller

dado

Anbefalte innlegg

Har fått det til nå, tror jeg etter mya strev... :(

Det som var trikset, var å sette MHz til 333 manuelt. jeg sjekket med Sis software (Sandra), og får opp at logical på bank 0 og 1 er : 2-3-3-3 på speed 2x157MHz

Men det som er problemet er at sandra viser på memory module 1 og 2 at de er satt opp opprinnelig til 3-3-3-8:(

Noen som vet hva dette kan skyldes? har sjekket fysisk på minnebrikene at dette ikke er tilfellet. de er CL2!

De innstillingene som jeg har satt opp i bios under advanced/Cpu Config/DRAM config er:

1t/2t=2t

CAS latency (Rc)l=2

RAS to cas delay=3

Min RAS active time=6

Row preacharge time=3

Row cycle time =19t

Row refresh cycle time= 21t

Write recovery time=2t

Read to write delay=6t.

Jeg måtte da også sette DDR votlage manuelt til 2,75V i Advanced/Jumperfree config/DDR voltage.

Noen som vet om disse er det som er optimalt? vurderer å sette ned Row cycle tim og Row refresh time litt. Men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det som er problemet er at sandra viser på memory module 1 og 2 at de er satt opp opprinnelig til 3-3-3-8:(

Noen som vet hva dette kan skyldes? har sjekket fysisk på minnebrikene at dette ikke er tilfellet. de er CL2!

Dette er pga SPD, du kan bare se bort ifra de tallene, er mest som en "barnesikring" så man er mer sikret at maskinen starter.

Alle timingsene utenom 2-3-3-6 1T (som jeg forklarte innstillingene på min maskin i forrige innlegg) skal du såvidt jeg har forstått ikke trenge å stille på, de er som regel best å la være som de er..

Lenke til kommentar
Dette er pga SPD, du kan bare se bort ifra de tallene, er mest som en "barnesikring" så man er mer sikret at maskinen starter.

Alle timingsene utenom 2-3-3-6 1T

ok. 2 spørsmål: hva står SPD for? og jeg har dual matched corsair

TWINX1024-3200C2, da må jeg sette T1/T2=T2? siden jeg bruker 2 brikker?

Lenke til kommentar

"SPD (Serial Presence Detect)

The new DIMM-modules include a EPROM-chip holding information about the module. This little 8-pin chip works as a SPD (Serial Presence Detect) - a unit storing information about the RAM type. The idea is that BIOS can read this information and this way tune the system bus and the timings for a perfect CPU-RAM performance."

Med 2 brikker skal du kjøre i 1T

Lenke til kommentar

Alle timingsene utenom 2-3-3-6 1T

ok. 2 spørsmål: hva står SPD for? og jeg har dual matched corsair

TWINX1024-3200C2, da må jeg sette T1/T2=T2? siden jeg bruker 2 brikker?

5807857[/snapback]

HVis du har 4 ganger 512,eller 4 ganger 1gig skal du kjøre t2,resten er t1

Jeg sat volt på 2,75,men den viste etterpå 2,80,så jeg gikk ned på 2,70 tror ikke det blir noe problem eller. Har ordnet allt,det funker fint nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Har funnet optimale settings nå. Nesten..

kjørte memtest86+ i natt og det gikk fint

Men det jeg lurer på (og takk for all hjelp forresten), er: når det før sto på auto, så kjørte minnebrikkene på 3-3-3-8 på 400MHz, nå kjører dem på 2-3-3-6 å 333MHz. Er det ikke bedre med 400MHz? jeg får dem ikke til å kjøre på 400MHz hvis jeg setter dem til nettopp 2-3-3-6. da må jeg resette hovedkortet mitt.

På forhand takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du har 2stk brikker så skal det gå fint med 400MHz.

Prøv å oppdatere bios til HK om det ikke går.

5809201[/snapback]

Har gjort det, først til den nyeste versonen til ASUS A8N sli premium(som er verson 1009), det funka ikke på 400 MHz. og nå kjører jeg på en enda nyere beta verson (verson 1011), og det fungere heller ikke på 400 MHz og på 2-3-3-6. men som sagt går den på 400MHz på auto instillinger på 3-3-3-8.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. har prøvd det meste nå, kjørte sandra en gang til og fikk ikke så bra resultater. Den går dårligere enn en CL2,5 på pakker som er større 512Kb. HMMM

Lenke til kommentar
Har du prøvd å kjøre minnet i de 2 andre slottene?

5809936[/snapback]

På min CPU-Z står det at frequency 200hz.Jeg har 2*1gig ramm. Skal det da være 400mhz eller. Jeg er ikke helt med,hvor ser du hvor fort rammen går

Endret av dado
Lenke til kommentar
Har du prøvd å kjøre minnet i de 2 andre slottene?

5809936[/snapback]

Nei, men jeg har de i A1/B1, altså "hovedslotsene" mener du at jeg skal prøve å kjøre dem i A2/B2? eller A1/A2?

Og det er jo ganskje teit om det skal funke. men man vet aldri da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...