Gå til innhold

Meny på hjemmeside

Anbefalte innlegg

Med "grunnleggende include-script", mener du da helt enkelt <?php include ("filnavn.htm" ?> ? I såfall: Du kan jo forsåvidt slippe å lage designen på nytt for hver side, greia er at du må legge inn en include i hver fil i hvertfall, du trenger ikke det engang med et dynamisk(som også er veldig enkelt egentlig). Er i tillegg lettere å holde orden osv, og så vil alt åpnes som index-fila, sånn at du har samme relative baner uansett hvor du includer fra.

Den frames-løsningen din høres noe tvilsom ut, og skjønner jeg deg rett når du sier at det er helt ok med en side som kun støttes av IE? I såfall er du helt på jordet (men godt mulig jeg misforsto noe her). Frames er vel uansett ikke særlig å anbefale hvis man har muligheten til å bruke includes istedenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med "grunnleggende include-script", mener du da helt enkelt <?php include ("filnavn.htm" ?> ? I såfall: Du kan jo forsåvidt slippe å lage designen på nytt for hver side, greia er at du må legge inn en include i hver fil i hvertfall, du trenger ikke det engang med et dynamisk(som også er veldig enkelt egentlig). Er i tillegg lettere å holde orden osv, og så vil alt åpnes som index-fila, sånn at du har samme relative baner uansett hvor du includer fra.

Den frames-løsningen din høres noe tvilsom ut, og skjønner jeg deg rett når du sier at det er helt ok med en side som kun støttes av IE? I såfall er du helt på jordet (men godt mulig jeg misforsto noe her). Frames er vel uansett ikke særlig å anbefale hvis man har muligheten til å bruke includes istedenfor.

5821397[/snapback]

Skal utdype litt. Jeg synes ikke det er ok med en side som kun støttes av IE og med den funksjonen i DW så ble den jo faktisk støttet av flere enn IE. Men poenget mitt er at man kanskje kan begynne ett sted og deretter når man tilegner seg mere kunnskap om feks php (som jeg gjorde etter hvert) så kan man gjøre siden mere "global". Jeg spør rett og slett om hvor hard man skal være på kompabilitet i første forsøk. Man vil med aller største sannsynlighet være lesbar av over 95% av leserne uansett. Må være litt lov å prøve og feile litt i begynnelsen. Derimot synes jeg det er feil at profesjonelle sider (Les bedrifter osv) har sider som kun kan leses i IE. For eksempel nettbutikken til H&M var i hvert fall sånn sist jeg prøvde å åpne den i Opera. Fikk melding å bruke IE. Switcha selvfølgelig over til at Opera skulle oppfattes som IE. Jeg selv kommer aldr til å bruke IE.

Btw så fungerte den iFrame/Frame-kombien strålende i både Opera og FF. Var jo som sagt Dreamweaver-generert kode.

Ps: Takk for en litt bedre beskrivelse av det dynamiske include-scriptet. Er som sagt ikke så kjempeavansert mtp på php, men jeg prøver å lære meg. Synes det er ett genialt programmeringsspråk for nettsider og webapplikasjoner.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Ok, da skjønte jeg mere, og ble også et godt hakk mer enig :)

Selvsagt må man lære seg å krype før man kan lære å gå, også i webdesign. Men vil som regel ikke anbefale noen å bruke tabeller og frames til å bygge opp layout med pga. mange forskjellige ulemper.

edit: Så forbaska nerdete jeg begynner å høres ut i de siste innleggene her på forumet :hmm:

Endret av anners
Lenke til kommentar
Ok, da skjønte jeg mere, og ble også et godt hakk mer enig :)

Selvsagt må man lære seg å krype før man kan lære å gå, også i webdesign. Men vil som regel ikke anbefale noen å bruke tabeller og frames til å bygge opp layout med pga. mange forskjellige ulemper.

edit: Så forbaska nerdete jeg begynner å høres ut i de siste innleggene her på forumet  :hmm:

5821481[/snapback]

For en stund tilbake (noen år siden faktisk..) lagde jeg en side der jeg i hovedsak brukte div-tag'er, men var litt frekk og brukte tabeller og iFrame inne i div-tag'en (Veldig rotete og tung kode... :hrm: ), men jeg fikk siden til å se bra ut syntes jeg og jeg lærte MASSE. Inkludert å bruke en php-styrt gjestebok. Ble derfor motivert til å lære meg mere når jeg ble så fornøyd med resultatet.

Lenken til den gamle siden er her. Der kan du jo se litt på koden. Er som sagt veldig rotete og ganske så "mixed up". Men jeg var som sagt ganske fornøyd med utseendet.

Lenke til kommentar

Joda, skjønner hva du mener. Brukte faktisk tabeller med littegrann css lenge lenge, før jeg endelig fant ut hvor mye du kan gjøre med css.

Php tok jeg ikke i bruk før for et halvt år siden eller noe, har lært myyye php siden da.

Men nå ble det veldig mye offtopic her, får vel avslutte chattinga ;)

Trådstarter: bare si ifra hvis du trenger mer hjelp du.

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen anners! Jeg har fått det enkle include scriptet til å fungere, og har forsøkt å satt meg litt inn i det dynamiske. Før jeg setter meg bedre inn i det har jeg et par spørsmål:

1. Når jeg bruker .css filer til designet til siden, vil det da fungere knirkefritt med det dynamiske scriptet?

2. Hvordan blir egentlig filene hentet inn til index.php? Jeg vet ikke helt om jeg er med på hvordan menyen osv blir inne på siden.

Sitat fra readme fra includescriptet "Nå kan du hente frem sidene med 'index.php?page=hovedside". Hva menes egentlig med dette? Er dette noe som skal skrives i browser eller i dokumentet?

Jeg mener jeg har forstått prinsippene til hva du vil oppnå med det dynamiske scriptet, men jeg er ikke helt med på hvordan det fungerer i praksis. Hadde vært fint hvis du eller noen andre kunne forklart bare kort litt mer om hvordan scriptet virker!:) Uansett så er jeg veldig takknemmlig for hjelpen som allerede har kommet frem!

Lenke til kommentar

Vis du bruker

<?PHP

include("meny.php");

?>

Vil ikke css forandre noe på denne (med mindre du bestemmer det)

For og få menyen dit du vil kan du bare bruke de samme kodene som du bruker ellers. (du skriver php inn i html)

Håper dette hjalp deg litt

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du lurer på hvordan det hele egentlig fungerer hvis du ikke har vært borti php før. Skal prøve å forklare litt nærmere:

Forholdet til css-filen blir akkurat det samme som før. Når du includer en fil blir bare "innholdet" hentet inn til filen du inkluderer fra (for eksempel index.php). Alle relative filbaner osv også i de sidene som blir includet er akkurat de samme. De sidene du henter blir bare lagt inn i index.php, den eneste siden du egentlig åpner er index.php.

Med det dynamiske include-scriptet fungerer alt på samme måten som med det enkle/statiske, bare det at scriptet leser fra adresselinjen hvilken side det er som skal inkluderes. Det du åpner er fremdeles kun index.php , men du inkluderer også innholdet fra en annen fil.

Eks. hvis du har et standard oppsett på includescriptet:

index.php ser slik ut:

<html>
<head><title>Min hjemmeside</title></head>
<body>
<h1>Min hjemmeside</h1>
------INCLUDE-SCRIPTET HER------
</body>
</html>

og inc/ting.php ser slik ut:

<p>Blablablablabla blabla bla.... ikkesant?</p>

og du skriver inn adressen index.php?page=ting i adresselinjen vil den altså inkludere inc/ting.php så index.php blir slik:

<html>
<head><title>Min hjemmeside</title></head>
<body>
<h1>Min hjemmeside</h1>
<p>Blablablablabla blabla bla.... ikkesant?</p>
</body>
</html>

Det er med andre ord det som blir skrevet i adresselinja (som du selvsagt linker til på vanlig måte) som bestemmer hva som skal inkluderes.

Jeg har vel aldri vært veldig god til å forklare ting så noen andre enn meg selv forstår det, men håper det ga litt mening i det minste ;)

Lenke til kommentar

Der var en god forklaring!

Jeg skjønner nå hvordan det henger sammen, og det skal bli spennende å prøve!

Er veldig fristende å sette seg vesentlig dypere inn i PHP og andre programmeringsspråk for den saks skyld, men det er vanskelig å få tiden til å strekke til. Valget for utdanningen sto mellom Datateknikk og Bygg & Miljøteknikk på NTNU, men valget falt på sistnevnte. Da er det veldig mye annet å sette seg inn i også:)

Men tusen takk for hjelpen! Nå gjelder det å forsøke å finne noe litt interessant å ha på siden:)

Lenke til kommentar

5821481[/snapback]

Hva vil du anbefale da?

Hvilke andre måter er det å gjøre det på?

ja, jeg spør kanskje litt dumt, men det sies jo: ask an be a fool for 5 minutes, don't ask and be a fool rest of your life. ;)

Edit: skrivefeil :whistle:

Endret av harrir
Lenke til kommentar
Takk for informasjonen anners! Jeg har fått det enkle include scriptet til å fungere, og har forsøkt å satt meg litt inn i det dynamiske. Før jeg setter meg bedre inn i det har jeg et par spørsmål:

1. Når jeg bruker .css filer til designet til siden, vil det da fungere knirkefritt med det dynamiske scriptet?

2. Hvordan blir egentlig filene hentet inn til index.php? Jeg vet ikke helt om jeg er med på hvordan menyen osv blir inne på siden.

Sitat fra readme fra includescriptet "Nå kan du hente frem sidene med 'index.php?page=hovedside". Hva menes egentlig med dette? Er dette noe som skal skrives i browser eller i dokumentet?

Jeg mener jeg har forstått prinsippene til hva du vil oppnå med det dynamiske scriptet, men jeg er ikke helt med på hvordan det fungerer i praksis. Hadde vært fint hvis du eller noen andre kunne forklart bare kort litt mer om hvordan scriptet virker!:) Uansett så er jeg veldig takknemmlig for hjelpen som allerede har kommet frem!

5825590[/snapback]

Designet burde fungere fint overalt hvor du bruker det :roll: Når du bruker include, så inkluderer du bare innholdet av en ekstern fil et sted på siden din. Idag er det ofte vanlig å bruke div-bokser til layout. Du kan f.eks ha en div-boks kalt meny, som du inkluderer f.eks meny.html i. Innholdet vises da kun i denne boksen (så fremt du har gjort ting riktig).

Forklaring på siste spørsmål:

<a href="index.php?page=nytt">Nytt</a>
<a href="index.php?page=links">Links</a>

<?php
switch($page) {
case 'nytt':
 include(nytt.html);
 break;
case 'links':
 include(links.html);
 break;
default:
 include(default.html);
 break;
}
?>

index.php?page=nytt gir variabelen page verdien nytt. I php-koden over blir variabelen sjekket, og handling utført avhengig av verdien på denne. Dersom verdien ikke er lik noen av de du har spesifisert, så blir handlingen under default utført. Innholdet inkluderes da selvsagt der du har php-kode tilsvarende den over på siden din.

Har ikke drivi med no php på en stund, så husker ikke om koden er helt korrekt. Men du skjønner forhåpentligvis litt av dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...