Gå til innhold

Meny på hjemmeside

Anbefalte innlegg

Hei på dere

Jeg har drevet litt med hjemmesidelaging før, men har kun basiskunnskap og er interessert i å utvikle den litt videre.

En ting jeg lurer på før jeg kommer ordentlig i gang, er hvordan det er standard å lage menyer.

Slik jeg lager hjemmesider så lager jeg en meny på alle sidene jeg lager, slik at dersom jeg skal oppdatere eller legge til et menypunkt så må jeg oppdatere alle sidene. Dette krever følgende en del tid. Er det noen annen måte å gjøre dette på bortsett fra å lage frames? Altså at jeg kun trenger å lage en meny som jeg trenger å oppdatere.

Er det riktig at dette går ann å gjøre greit med CSS eller har jeg helt missforstådt dette?

Håper noen kan hjelpe meg!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei på dere

Jeg har drevet litt med hjemmesidelaging før, men har kun basiskunnskap og er interessert i å utvikle den litt videre.

En ting jeg lurer på før jeg kommer ordentlig i gang, er hvordan det er standard å lage menyer.

Slik jeg lager hjemmesider så lager jeg en meny på alle sidene jeg lager, slik at dersom jeg skal oppdatere eller legge til et menypunkt så må jeg oppdatere alle sidene. Dette krever følgende en del tid. Er det noen annen måte å gjøre dette på bortsett fra å lage frames? Altså at jeg kun trenger å lage en meny som jeg trenger å oppdatere.

Er det riktig at dette går ann å gjøre greit med CSS eller har jeg helt missforstådt dette?

Håper noen kan hjelpe meg!:)

5800370[/snapback]

Nå skal jeg være forsiktig med å være for skråsikker, men ut i fra de erfaringer jeg har så er CSS kun ment for å styre de visuelle delene av siden din. Menyene (lenker) er styrt av innhold og ikke utseende. MAO så bruker du ikke CSS for å oppdatere menyene dine.

I stdet for å bruke frames kan du, etter hva jeg vet, bruke php. Mener å huske at det i pHP er ett include-script som er gnaske enkelt. Sjekk ut www.sindrem.com. Der finner du mye om php.

Det finnes også java-script for dette etter hva jeg vet.

dHTML vet jeg dessverre alt for lite om, men det jo også være lurt å sjekke ut dette.

Hvis du har ett område som støtter php og har mySQL kan du jo installere Joomla.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet så er også CSS kun for det visuelle, men er mye jeg ikke vet så tenkte at det kunne være mulig:)

Takk for meget informativt svar, jeg har nettopp skaffet lånt meg en bok om PHP så da gjelder det bare å få tid til å sette seg inn i det:)

Det er ikke noen som har et eksempel på en kode, uansett hva slags programmeringsspråk som er benyttet, der det er en meny slik som jeg beskriver som de kan legge ut?

Lenke til kommentar
Etter det jeg vet så er også CSS kun for det visuelle, men er mye jeg ikke vet så tenkte at det kunne være mulig:)

Takk for meget informativt svar, jeg har nettopp skaffet lånt meg en bok om PHP så da gjelder det bare å få tid til å sette seg inn i det:)

Det er ikke noen som har et eksempel på en kode, uansett hva slags programmeringsspråk som er benyttet, der det er en meny slik som jeg beskriver som de kan legge ut?

5800463[/snapback]

Som sagt ville jeg lett litt på www.sindrem.com. Tror du kan finne eksempler på kode der. Ellers så er det bare å google i vei.

Lenke til kommentar

Hvis webhotellet ditt klarer f.eks PHP kan du gjøre dette veldig enkelt med PHP. Er en funksjon i PHP som heter include. Dermed kan du med en setning inkludere menyen din på alle sider.

da blir følgende kode du trenger:

<?php 
require ($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."/Meny/meny.php"); 
?>

eller du kan bruke:

<?php
include ($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."/Meny/meny.php"); 
?>

Men husk at filene dine må være lagret som PHP og webhotellet må ha støtte for PHP

Lenke til kommentar
Hvis webhotellet ditt klarer f.eks PHP kan du gjøre dette veldig enkelt med PHP. Er en funksjon i PHP som heter include. Dermed kan du med en setning inkludere menyen din på alle sider.

da blir følgende kode du trenger:

<?php 
require ($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."/Meny/meny.php"); 
?>

eller du kan bruke:

<?php
include ($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."/Meny/meny.php"); 
?>

Men husk at filene dine må være lagret som PHP og webhotellet må ha støtte for PHP

5800588[/snapback]

Hvorfor må man i det hele tatt bruke $_SERVER i den er det ikke bare å slenge inn direkte bane til filen. Mener det burde holde. Det trådstarter også kan gjøre er å bare ha en indexfil og så bruke et includescript til å inkludere undersidene i denne.

Lag en liste i html og lag utseende til den i css.

Deretter kan du bruke et incudescript i php og inkludere de forskjellige sidene/linkene.. Sjekk steder som www.w3schools.com o.l.!

5801297[/snapback]

Dette hjelper jo ikke trådstarter med problemet sitt. Det han ønsket var jo å kunne legge til / fjerne/ endre punkter i menyen. Dette kan ikke gjøres med en liste og css såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

Du kan også bruke en iframe selv om mange forbanner dette:

<iframe src="meny.html" height=400 width=100></iframe>

Egentlig så skal du bruke en object-tag, men den fungerer ikke i IE:

<object data="meny.html" height=400 width=150>

<a href="meny.html">Klikk her for meny</a>

</object>

Hvis serveren har støtte for det kan du bruke SSI:

http://httpd.apache.org/docs/1.3/howto/ssi.html

Lenke til kommentar

EDIT: Trykte svar på feil innlegg. Det var svar på innlegget til tsg1zzn som jeg skulle svare på.

Har nå sjekket at serveren har støtte for SSI. Var inne på siden å kikket litt, men ble ikke veldig klok på det dessverre. Er det slik at jeg legger til en kode i hver HTML fil og så legges menyen inn der jeg vil ha den på hjemmesiden?

Hvordan lager jeg da menyen?

Hadde du kunne vist til akkurat hvor i dokumentet det står beskrevet hvordan jeg gjør dette?

Jeg er i hovedsak ute etter en måte å lese problemet mitt på uten at jeg trenger å sette meg inngående inn i et nytt programmeringsspråk.

Tusen takk for hjelpen!

Endret av Lars_Olav_N
Lenke til kommentar

SSI har jeg ikke peiling på, men med PHP blir det slik. Dette hvis jeg forstår deg riktig.

Du har 2 filer på hjemmesiden.

index.php

meny.php

Du skriver all (X)HTML slik du vil ha det i "index.php". Bortsett fra der du vil at menyen din skal være. Der må du gjøre følgende:

<!-- her kommer menyen som er lik for alle sider -->
<?php
include "meny.php";
?>

Filen meny.php innholder da kun ren (X)HTML code f.eks:

<ul>
<li>Link nummer 1</li>
<li>Link nummer 2</li>
<li>Link nummer 3</li>
<li>Link nummer 4</li>
</ul>

Håper dette var forklarende. :)

Endret av kimthoma
Lenke til kommentar

Hmm, sliter litt med å få det til å funke.

Har bare laget en meget enkel HTML side for å prøve å få satt den inn, men den vil ikke.

Jeg har nå lagret meny.php og index.php skriverbordet. Lagt inn koden du beskriver i index.html, men får ikke opp menyen. Har prøvd å erstatte meny.php med .\meny.php og \meny.php i tillegg til å skrive hele den absolutte banen der det ligger på den lokale maskinen. Ingen av disse måtene virker. Er det noen som ser hva jeg kan ha gjort feil?

Lenke til kommentar
Hmm, sliter litt med å få det til å funke.

Har bare laget en meget enkel HTML side for å prøve å få satt den inn, men den vil ikke.

Jeg har nå lagret meny.php og index.php skriverbordet. Lagt inn koden du beskriver i index.html, men får ikke opp menyen. Har prøvd å erstatte meny.php med .\meny.php og \meny.php i tillegg til å skrive hele den absolutte banen der det ligger på den lokale maskinen. Ingen av disse måtene virker. Er det noen som ser hva jeg kan ha gjort feil?

5809928[/snapback]

Skal du få det til å funke må hele greia iallfall ligger under en kjørende webserver som støtter php. Du må således ha installert på hjemmemaskina en passende webserver skal du der teste dem php greine det her er snakk om. ;)

Lenke til kommentar

Det enkleste for deg til å begynne med er å laste det opp på webhotellet ditt. Dette må da ha støtte for PHP. Hvis ikke må du installere PHP på din egen maskin og en server. Jeg bruker Apache 2.0 og PHP 5. Men det er litt jobb for å få dette til å fungere derfor anbefaler jeg deg til å laste filene opp til å begynne med.

Hvis du får mersmak av PHP så anbefaler jeg deg å se på hvordan du installerer det på din egen maskin. :)

Endret av kimthoma
Lenke til kommentar

Husk å ha en .php-endelse på filen du bruker include i da, ser at du har prøvd å legge det i index.html ...

Vil også anbefale deg å bruke et dynamisk includescript som vil gjøre alt mye lettere siden du da heller ikke trenger å endre 100 filer hvis du skal endre på design/oppsettet på siden osv. Her er for eksempel mortz' include-script som burde være ganske enkelt å forstå:

<?php
/*	______________________________________________________________________
_INCLUDESCRIPT_v1.3___________________________________mortz.tjokk.net_

Forfatter:   Morten Daniel Fornes
E-post:      [email protected]
Hjemmeside:  http://mortz.tjokk.net
Sist endret: 21/10/2005

/*** KONFIGURASJON ***/

$default	= "hovedside";	// fila som skal inkluderes hvis variabelen er tom.
$directory	= "inc";  // mappa filene dine ligger i.
$extension	= "php";  // filendingen på filene dine.

/*** SCRIPTET STARTER HER ***************************************************/
/*** (ikke gjør endringer med mindre du vet hva du gjør! =) *****************/

$page = $_GET['page'];

// for å hindre at det inkluderes fra uønskede plasser (stopper hackerne)
if (preg_match('/(http:\/\/|^\/|\.+?\/)/', $page)) echo "I'll h4x yuo!!1"; 

elseif (!empty($page))          	// sjekke at variabelen ikke er tom.
{
if (file_exists("$directory/$page.$extension"))    // sjekke om fila eksisterer.
 include("$directory/$page.$extension");    	// inkluder fila.
else              // hvis ikke,
 echo "<h1>Error 404</h1>\n<p>Finner ikke siden!</p>\n";	// skriv en feilmelding.
}
else              	// eller,
include("$directory/$default.$extension");    	// inkluder fila som definert som $default.

?>

edit: Dette er definitivt ikke første gangen temaet er oppe. Kanskje disse linkene kan være til hjelp også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=529767

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=537221

Endret av anners
Lenke til kommentar

Oppnår man ikke det samme med det grunnleggende include-scriptet i php pluss en ekstern CSS-fil til alle sidene?

Ellers vet jeg at Dreamweaver har en egen "legg til"-funksjon som gjør at du legger til både iFrame og den andre typen frame som Netscape/Mozilla støtter.

Jeg har brukt Dreamweaver og lagt en iFrame/Frame-kombinasjon i ett Layer eller en Div-tag. Funker det også. Kanskje ikke hundre prosent "tilgjengelig" som man ellers helst vil ved å kun bruke div-tag'er og ikke tabeller og frames men... :blush: Men så spørs det hvor "proff" man vil være også. Sånn ca 95% klarer å se siden sånn nogenlunde uansett (IE-brukere vet dere..).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...