Mojo Pin Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Hei. Har sammen med mange medelever hatt en intensiv diskusjon med vår norsklærer. Flere av oss har ved gjentatte ganger brukt ordtaket "Å gre alle under samme kam". Læreren mener dette er helt feil. Han mener at det er noe vi har funnet på, etter å ha hørt det kjente ordtaket "å skjære alle over en kam". Er det noen som er med meg? eller er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar
fox Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 "å skjære alle over en kam" er det ekte ordtak, det mener jeg velfall å gre? det er noe nytt for meg.. dere har sikkert funnet det på Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Har hørt begge deler, men jeg mener at ordtaket skjære alle over èn kam er riktig. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Det er "å skjære alle over en kam". Ta en titt på en frisør som jobber, de kjemmer opp håret og klipper bort det som ligger over kammen for å få lik lengde på håret under. Ordtaket handler om å ikke gjøre forskjell, f.eks. når folk forbinder innvandrere med noe negativt, basert på én innvandrers gjerninger. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Ja, jeg vet godt at det ordtaket stemmer. Det kommer fra gamle dager da de brukte barberbla hos frisøren, og skar over en kam... Men man viderutvikler jo språket... :S Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Det er nok læreren din som har rett ja... Men bare stå på ditt Hater å tape diskusjoner som jeg har stått for noe leeenge selv. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Eller du kan eventuelt bruke ordtaket : "Sette alle inni samme bås" Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Jeg ville nå sagt skjære, men for all del... Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 22. april 2006 Forfatter Del Skrevet 22. april 2006 Jeg tror vi ble ferdige med diskusjonen for en måned siden Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Du har uten tvil et poeng... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå