Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighets tap ved trådløstnettverk?

Anbefalte innlegg

Heisann folken, jeg har bestilt meg bærbar pc og vurderer å kjøpe meg trådløs router, men jeg lurer på om man vil merke noen hastighets tap på ADSL linja ved bruk av trådløs router kontra vanlig LAN kobling?? Routeren vil 99% av tiden stå i samme rom som laptopen.

Og er det noen som kan anbefalle en stabil trådløs router til ca.400-499,-?

Jeg takker for alle svar på forhånd :)

Endret av kas86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann folken, jeg har bestilt meg bærbar pc og vurderer å kjøpe meg trådløs router, men jeg lurer på om man vil merke noen hastighets tap på ADSL linja ved bruk av trådløs router kontra vanlig LAN kobling?? Routeren vil 99% av tiden stå i samme rom som laptopen.

Og er det noen som kan anbefalle en stabil trådløs router til ca.400-499,-?

Jeg takker for alle svar på forhånd :)

5799875[/snapback]

Jeg jobber i en bredbåndsleverandør, og kan skrive under på at trådløse routerer "stjeler" kapasitet. Også når du kopler deg til med kabel. Dette er som regel ikke merkbart ved vanlig surfing, men det kan (og vil) påvirke hastighetsmålinger.

Jeg har god erfaring med 3Com OfficeConnect (litt høyere prisklasse, ca 6-700 kr).

:)

Edit: Skrivefeil.

Endret av l1th1um_
Lenke til kommentar

Alt er relativt. Den faktiske kapasiteten til en trådløs link blir mindre når forskjellige faktorer spiller inn: Signalstyrke, kanalvalg, kryptering, antall sessions over linken etc.

Latency kan også spille inn som et problem noen.

For ADSL linjer under 10mbit og uten bruk av p2p programmer som f. eks. bittorrent (som lett kan koble opp flere hundre sessions av gangen) så vil du nok ikke merke noe spesielt tap i kapasiteten.

Hvis du derimot vet at du kommer til å være avhengig av lavest mulig latency, bruke mange sessions samtidig og ellers er manisk med tanke på hele tiden maksimere den teoretiske kapasiteten til linja di, så vil jeg anbefale deg å bruke kablet nettverk.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.. Jeg har en 2,2Mbit Bluecom linje og i parksis ca.280kbps ned nå ved bruk av kablet LAN. Men det vill ikke bli mere tap en ca +-10kbps ved bruk av trådløs router?? eller er det ett mye større merkbart tap?

Lenke til kommentar

På en så liten linje tror jeg ikke du vil har noe merkbart tap:)

Jeg merket det litt på en 15000/1024 linje, men den var jo i utgangspunktet

så rask at om jeg fikk 8000 eller 10000 på en linjetest så var jo ikke det noe å bry seg om:)

Lenke til kommentar
På en så liten linje tror jeg ikke du vil har noe merkbart tap:)

Jeg merket det litt på en 15000/1024 linje, men den var jo i utgangspunktet

så rask at om jeg fikk 8000 eller 10000 på en linjetest så var jo ikke det noe å bry seg om:)

5806450[/snapback]

Hehe da så.. Da blir det vel bare å finne seg en grei router da, hvis jeg ikke får gjort om betillinga mi på Dell så jeg får med en trådløs router, det var hvist helgens tilbud :-P

Endret av kas86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...