OnetroM Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Hehe, du høres litt oppgitt ut Simen. Prøv en dag eller to på Battlefield.no forumet så skal du se hvor behagelig det er her hvor folk i alle fall skjønner halvparten av hva man snakker om Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Huff, det er vist mange som ikke skjønner de grunnleggende og vesentlige forskjellene på hva en CPU og en GPU er. Forvirringen i både denne og andre tråder er jo total når det dukker opp nye brikker med nye bruksområder. 5804316[/snapback] Du får skrive en guide som du kan linke til i signaturen din, da. Jeg vil gjerne bli enlighted... Men vil det si at nVidia fint kunne lagd fysikkakselerering med én chip, da? Hvorfor har ingen hentet ut dette potensialet før? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 nVidia og ATi er vel et stykke unna dual-core på skjermkortet, så det er jo ikke akkurat gjort i en håndvending. 5804219[/snapback] Det er kanskje litt forenklet sagt men ATI er jo allerede oppe i 48 kjerner på et kort og nvidia er jo oppe i 24. En pixel pipeline kan på mange måter sammenlignes med en pipeline i en CPU. Poenget er at en GPU er en såkalt massivt parallell special purpose prosessor, mens en CPU er en enkel eller dobbel general purpose prosessor. Det er jo derfor en GPU kan ha 350 Gflops beregningskraft med bare 5-600 MHz klokkefrekvens mens en CPU bare har bortimot 10 Gflops beregningskraft til tross for klokkefrekvenser på flere GHz. Huff, det er vist mange som ikke skjønner de grunnleggende og vesentlige forskjellene på hva en CPU og en GPU er. Forvirringen i både denne og andre tråder er jo total når det dukker opp nye brikker med nye bruksområder. 5804316[/snapback] ATi har ikke 48 pixel pipelines, men 16. Ja den har 48 shader pipelines. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Angående oppgradering står det på AGEIAs sider at prosessoren i utgangspunktet er nøytral og "dum", og at alt av funksjoner bestemmes av software. Etterhvert som nye, fancy ting dukker opp skal det derfor være så enkelt som å legge inn nye drivere til kortet, og eneste grunn til å oppgradere vil være å få direkte kraftigere prosessor. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Skulle likt å se dette i CS:S *hint, hint: magnum og headshot* 5800576[/snapback] Det ville jo ikkje skjedd noko spesielt i den situasjonen då. Skuddet ville gått tvers gjennom hodet til fyren og fyren ville sunket til bakken som ein sekk. 5800644[/snapback] Emh... Gått i bakken som en sekk? Med støtte for PhysX i CS:S så ville ikkje fyren gått i bakken som en sekk, med magnum og headshot så ville han nok flydd 2 meter... EDIT: Ser for meg de folka finne opp noe ala SLI for PhysX-kort 5800750[/snapback] Hehe, tror du har sett for mye "film", det er bare på amerikanske filmer man flyr 2 meter bakover med heftig skudd. Den virkelige-vikelige verden så flyr man ikke så mye bakover med mindre man bruker sine egne men og hopper bakover samtidig. (Kjekt å se på Mythbusters) Frankie Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Fikk inntrykk av, i opphypingen foran PCI-e-sleppet, at PCI-X ville erstatte PCI på alle nyere hovedkort. Sett i den sammenhengen, ville det jo være mer naturlig å legge kortet til en PCI-X-port. Og uansett; kommer det virkelig hovedkort med så mange PCI-E-porter? Ser jo på et par nye skjermkort som har kommet den siste tiden, som tar -tre- plasser på hovedkortet. Er det da naturlig med nok plass til en PhysX-prosessor under den igjen? 5803570[/snapback] Som andre her har poengtert PCie og PCI-X er IKKE det samme, dine innlegg framstår som litt forvirrende når du blander. Bare til informasjon. AtW 5803691[/snapback] Nøyaktig hvor i min post blander jeg de to? Poenget med det jeg skriver er nettopp det at PCI-X burde være en naturlig erstatter for PCI, men at PhysX heller velger PCI-E som port i sin utvikling. PCI-X ble for alvor lansert sammen med PCI-E på hovedkort (papirlanseringen, iallefall), og det er derfor jeg tar opp poenget. Les hva jeg skriver før du maser og klager. Bare til informasjon. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Fikk inntrykk av, i opphypingen foran PCI-e-sleppet, at PCI-X ville erstatte PCI på alle nyere hovedkort. Sett i den sammenhengen, ville det jo være mer naturlig å legge kortet til en PCI-X-port. Og uansett; kommer det virkelig hovedkort med så mange PCI-E-porter? Ser jo på et par nye skjermkort som har kommet den siste tiden, som tar -tre- plasser på hovedkortet. Er det da naturlig med nok plass til en PhysX-prosessor under den igjen? 5803570[/snapback] Som andre her har poengtert PCie og PCI-X er IKKE det samme, dine innlegg framstår som litt forvirrende når du blander. Bare til informasjon. AtW 5803691[/snapback] Nøyaktig hvor i min post blander jeg de to? Poenget med det jeg skriver er nettopp det at PCI-X burde være en naturlig erstatter for PCI, men at PhysX heller velger PCI-E som port i sin utvikling. PCI-X ble for alvor lansert sammen med PCI-E på hovedkort (papirlanseringen, iallefall), og det er derfor jeg tar opp poenget. Les hva jeg skriver før du maser og klager. Bare til informasjon. 5807065[/snapback] PCI-X har aldri vært lansert som en arvtager til PCI på desktop, PCIe har vært lansert som en arvtager til PCI på desktopen. PCI-X er en relativt gammel standard, som er vanlig på serverkort. Det er derfor jeg tror du blander de to, fordi du skrev "fikk intrykk av at PCI-X skal erstatte PCI på alle nyere hovedkort". Nå kan det hende du ikke blander de to, men det inntrykket er neppe riktig, det er PCIe som er erstatningen for PCI (på desktop) AtW Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Da var to BFG Physics Accelerator Cards bestilt. Får dem fra statene, Komplett har ikke svart på henvendelse om når dem får kortene inn. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Da var to BFG Physics Accelerator Cards bestilt. Får dem fra statene, Komplett har ikke svart på henvendelse om når dem får kortene inn. 5809284[/snapback] Nice. Gi en tilbakemelding her når du får de da.... Og fortell om ytelse osv. (evt. også en egen tråd om de ) Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) gleder meg vanvittig. godt med en dedikert prosessor til dette som kan ta litt av byrden fra cpu og gpu. trenger jeg ikke bruke fult så mye kroner på de to heller. edit: er ikke pci-x server varianten av pci med 133Mhz kontra normale 66? jo det er det. Odin, pci-x har ikke vært noen natulig arvtager for pci porten. det at dagens hovedkort ennå kommer med pci er utelukkende fordi det fortsatt brukes og produseres utstyr som bruker det. du får lete, lese og lære litt. edit igjen: har pci-x på den gamle serveren min som står som torrent maskin. den er fra mellom 96 og 98 tror jeg, så det bekrefter jo at pcix ikke er noe arvtager i såmåte. Endret 26. mars 2006 av Demogorgon Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 gleder meg vanvittig. godt med en dedikert prosessor til dette som kan ta litt av byrden fra cpu og gpu. trenger jeg ikke bruke fult så mye kroner på de to heller. edit: er ikke pci-x server varianten av pci med 133Mhz kontra normale 66? jo det er det. Odin, pci-x har ikke vært noen natulig arvtager for pci porten. det at dagens hovedkort ennå kommer med pci er utelukkende fordi det fortsatt brukes og produseres utstyr som bruker det. du får lete, lese og lære litt. edit igjen: har pci-x på den gamle serveren min som står som torrent maskin. den er fra mellom 96 og 98 tror jeg, så det bekrefter jo at pcix ikke er noe arvtager i såmåte. 5812691[/snapback] Er det stor forskjell på Pci-e 1x og Pci? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 gleder meg vanvittig. godt med en dedikert prosessor til dette som kan ta litt av byrden fra cpu og gpu. trenger jeg ikke bruke fult så mye kroner på de to heller. edit: er ikke pci-x server varianten av pci med 133Mhz kontra normale 66? jo det er det. Odin, pci-x har ikke vært noen natulig arvtager for pci porten. det at dagens hovedkort ennå kommer med pci er utelukkende fordi det fortsatt brukes og produseres utstyr som bruker det. du får lete, lese og lære litt. edit igjen: har pci-x på den gamle serveren min som står som torrent maskin. den er fra mellom 96 og 98 tror jeg, så det bekrefter jo at pcix ikke er noe arvtager i såmåte. 5812691[/snapback] Er det stor forskjell på Pci-e 1x og Pci? 5813471[/snapback] Om du bare har et kort så er det vel ikke det. PCIe 1x har vel omtrent samme båndbredde som PCI (om jeg ikke husker feil, eller var det like mye opp og ned som PCI har tilsammen?), men PCI deler denne båndbredden på alle portene, PCIe 1x-porten har all sin alene. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) edit: er ikke pci-x server varianten av pci med 133Mhz kontra normale 66? jo det er det.5812691[/snapback] Vanlig PCI er 33,333...MHz, 32bit bred og deler båndbredde med alle de andre enhetene på bussen. Bådbredden er altså 33,..M/s * 32bit = 33,..M/s * 4 Byte = 133,33.. MByte/s. Desimalene utelates som regel for enkelhets skyld slik at det kalles 33MHz og 133MByte/s. PCI-X er som du sier en servervariant. Eller egentlig flere servervarianter fordi det finnes flere varianter av PCI-X. Det varierer mellom 66, 133 og 266MHz samt mellom 32 eller 64bit bussbredde. Det mest vanlige på moderne serverhovedkort er 66 og 133MHz med 64bit bussbredde. (også her utelates desimalene) Edit: PCI-e x1 er 250 MByte/s begge veier samtidig, mens PCI er 133 MByte/s en vei av gangen. Det vil si at PCI-e x16 er 4GByte/s begge veier samtidig. For ordens skyld kan jeg ta med AGP også: 1xAGP er 66MHz * 32bit buss = 266 MByte/s, mens 2xAGP er bruker DDR-teknikken og kommer dermed opp i 533 MByte/s, 4xAGP bruker QDR og er 1066 MByte/s, og 8xAGP er ODR og 2133 MByte/s. AGP kan bare sende informasjon en vei av gangen. Endret 26. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) edit: er ikke pci-x server varianten av pci med 133Mhz kontra normale 66? jo det er det.5812691[/snapback] Vanlig PCI er 33,333...MHz, 32bit bred og deler båndbredde med alle de andre enhetene på bussen. Bådbredden er altså 33,..M/s * 32bit = 33,..M/s * 4 Byte = 133,33.. MByte/s. Desimalene utelates som regel for enkelhets skyld slik at det kalles 33MHz og 133MByte/s. PCI-X er som du sier en servervariant. Eller egentlig flere servervarianter fordi det finnes flere varianter av PCI-X. Det varierer mellom 66, 133 og 266MHz samt mellom 32 eller 64bit bussbredde. Det mest vanlige på moderne serverhovedkort er 66 og 133MHz med 64bit bussbredde. (også her utelates desimalene) 5813514[/snapback] Jeg tenkte på Pci-E ikke pci-X. Du skjønner at jeg kun har en pci-e utgang ledig på pcen. Ellers må jeg skaffe meg en mindre kjøler til skjermkortet for å få plass til Physix. Endret 26. mars 2006 av andrull Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) PCI 2.2 inkluderte også 66MHz på "vanlig" 32bit PCI også. Endret 26. mars 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Så fort dere svarer Jeg har oppdatert innlegget mitt med PCI-e og AGP nå. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Så fort dere svarer Jeg har oppdatert innlegget mitt med PCI-e og AGP nå. 5813542[/snapback] Kanskje fikse Det vil si at PCI-e x16 er 4MByte/s begge veier samtidig. ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jepp, har fikset det nå. johneinar: Det med 66MHz på vanlig PCI visste jeg ikke. Det må jeg lese litt mer om. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Jepp, har fikset det nå. johneinar: Det med 66MHz på vanlig PCI visste jeg ikke. Det må jeg lese litt mer om. 5813561[/snapback] 66MHz/32bit PCI brukes en del på gamle IDE (RAID) kontrollere og nyere SATA (RAID) kontrollere blant annet. Endret 26. mars 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) edit: er ikke pci-x server varianten av pci med 133Mhz kontra normale 66? jo det er det.5812691[/snapback] Vanlig PCI er 33,333...MHz, 32bit bred og deler båndbredde med alle de andre enhetene på bussen. Bådbredden er altså 33,..M/s * 32bit = 33,..M/s * 4 Byte = 133,33.. MByte/s. Desimalene utelates som regel for enkelhets skyld slik at det kalles 33MHz og 133MByte/s. PCI-X er som du sier en servervariant. Eller egentlig flere servervarianter fordi det finnes flere varianter av PCI-X. Det varierer mellom 66, 133 og 266MHz samt mellom 32 eller 64bit bussbredde. Det mest vanlige på moderne serverhovedkort er 66 og 133MHz med 64bit bussbredde. (også her utelates desimalene) Edit: PCI-e x1 er 250 MByte/s begge veier samtidig, mens PCI er 133 MByte/s en vei av gangen. Det vil si at PCI-e x16 er 4GByte/s begge veier samtidig. For ordens skyld kan jeg ta med AGP også: 1xAGP er 66MHz * 32bit buss = 266 MByte/s, mens 2xAGP er bruker DDR-teknikken og kommer dermed opp i 533 MByte/s, 4xAGP bruker QDR og er 1066 MByte/s, og 8xAGP er ODR og 2133 MByte/s. 5813514[/snapback] Er det ikke slik at AGP bare er en vei. Mens f.eks Pci-e 8x er 2133 MByte/s. begge veier. Slik at Pci-e 8X er nærmest dobbelt så bra som AGP 8x? (har A8N sli deluxe og SLI, så jeg har 2 pci-e 8x. Jeg skjønner ihvertfall at Pci-e er en goood del raskere en pci! (og hvis alle deler bussen så stjeler jo trådløst nettverkskort og lydkort en god del. Så jeg får kjøpe Physix med pci-e (når en slik versjon kommer ut da). BTW: Jeg har overklokket fsb'en på min pc til 257, og jeg har låst PCI busse ntil 33mhz. ville jeg fått bedre Pci ytelse ved å ikke låse den? Kan det skade hovedkortet alvorlig? Endret 26. mars 2006 av andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå