Gå til innhold

Hva er NCQ ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NCQ står for Native Command Queuing, kort fortalt så får det ned søketiden på disken din.

 

Hvis du vil lese mer kan du sjekke ut denne linken: NCQ

 

Jeg har akkurat samme disken som deg, min er veldig stille. Har du prøvd å kjørt et diagnoseprogram for å se om det finner noe? Hvis ikke syns jeg du skal forsøke det.

Lenke til kommentar

Her er en del info om NCQ. En fin tommelfingerregel: hvis disken høres ut som om den tar kveld snart, så stemmer det som regel. ;)

 

Og krymp siggen din litt, 8 linjer er unødvendig og dobbelt så mange som retningslinjene for forumet tillater.

 

EDIT: slått på målstreken... :blush:

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Hei.

 

Opplever hakking under oppstart av Samsung S ATA 250 GB disk,

høres ut som den er i ferd med å ta kvelden men maskina starter opp etter en god stund.

 

Noen anbefaler å slå av NCQ .. hva er det ?

 

Noe i BIOS ?

 

Hilsen Tom

5799314[/snapback]

 

 

Fikk hjelp av en hyggelig kar på Norek:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...062A9076E37DA36

 

hilsen Tom

 

tcarl

Lenke til kommentar

Har samme HDD og en kamerat også, begge opplevde den hakkingen under oppstart.

På min maskin kom det så langt at harddisken til slutt endte opp med mye skrivefeil, blåskjermer og til slutt krasj.

 

Nå har vi begge slått av NCQ og ingen flere problemer..

 

NCQ er ikke i bios men i innstillinger i windows.

 

Du vil kun vinne på å slå av NCQ om du har vanlig pc.

NCQ gir ikke bedre ytelse på en vanlig pc, heller motsatt, det er en teknologi beregnet for servere med RAID løsninger.

 

"Boot into safe mode and turn off NCQ. It will be a check box on the

Primary channel tab in the nForce 4 serial ATA controller. The box is

'Enable Command Queuing'. Clear the check box and reboot."

Lenke til kommentar
Har jeg mulighet til å deaktivere NCQ denne funksjon via dette kortet

: A8N32-SLI Deluxe

 

5799495[/snapback]

Ja, du finner det i enhetsbehandling, gå inn på s-ata kontrolleren og finn disken, der skal du kunne slå av.

Finner sikkert forklaringer på nettet med bilder..

 

Mange har sikkert hørt om problemer med nvidia drivere på harddisker, NCQ blir lagt inn med disse driverne, noen som ser en sammenheng? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hm.. inne i enhetsbehandling finner jeg IDE /ATA ATPIk kontrollere, i den finner jeg Nvidia nforce4 Seriell Ata controller.. to ganger og Primær idekanal, sekundær idekanal og standard dual og PCI controller.

 

Men jeg klarer ikke å se C disken i noen av disse.. hm

 

Jeg skal vel ikke deaktivere hele controlleren og i tilfelle hvilken av dem ?

 

hilsen Tom

Lenke til kommentar
Hm.. inne i enhetsbehandling finner jeg IDE /ATA ATPIk kontrollere, i den finner jeg Nvidia nforce4 Seriell Ata controller.. to ganger og Primær idekanal, sekundær idekanal og standard dual og PCI controller.

 

Men jeg klarer ikke å se C disken i noen av disse.. hm

 

Jeg skal vel ikke deaktivere hele controlleren og i tilfelle hvilken av dem ?

 

hilsen Tom

5802214[/snapback]

 

Nei dette var litt vanskelig gitt.. finner ikke noen boks for avkryssing / deaktivering av NCQ eller noe som ligner. Har noen valg under primær idekanal som er automatisk gjennkjenning eller ingen og DMA hvis tilgjengelig eller bare PIO

 

hilsen tom

Lenke til kommentar

Harddisker er i motsetning til det meste annet i PCen en mekanisk enhet. Mekanikken er svært mye tregere til en del ting enn elektriske ting. Blandt annet akesstid. NCQ er en metode for å senke gjennomsnittlig aksesstid ved å stable søkene i en bestemt rekkefølge (kø) som minimerer de mekaniske bevegelsene hvert søk er. Se f.eks denne illustrasjonen:

 

ncq.gif

 

På illustrasjonen leser disken uten NCQ de fire dataene i løpet av litt over 2 runder. Disken med NCQ leser det samme på bare litt over en runde. Omentrent dobbelt så raskt altså.

 

Men merk at det er ikke alle situasjoner som tjener så mye på NCQ. Tester viser at NCQ gir veldig økt ytelse på bruksmønstere som ofte finnes i servere. F.eks web-servere, epost-servere, etc. Altså når det er ørten helt uavhengige søk spredt utover. NCQ gir derimot ingen merkbar ytelseforskjell på typiske enbrukermønster. F.eks til å starte opp windows, programmer, spill etc. NCQ gir heller ingen ytelseøkning ved lesing av store filer. Ved lesing av store filer (godt over 1MB) har ikke aksesstiden noe å si for ytelsen og dermed virker ikke NCQ heller.

 

Hvis du skal sette opp en server så vil jeg anbefale å prøve å slå på NCQ og få det til å fungere, men hvis du bare skal bruke PCen som personlig PC og har normal bruk så kan du like gjerne slå det av.

Lenke til kommentar

Joda.. hadde jeg bare funnet noen plass å deaktivere NCQ på..

 

Jeg har sikker gjort noe merkelig med mine drivere.. hm, for bare forske litt.

 

Prøver noe som heter bootvis, er ikke helt enig med meg selv om dette virker eller ikke, nå sto oppstarten å tikket i 2 minutter før den kom seg videre..

 

hilsen tom

Lenke til kommentar
Veldig rart, her er det alle du har pluss primary og secondary..

Sjekk på alle som ligger under IDE /ATA ATAPI kontrollere..

5815954[/snapback]

 

 

Nå fant jeg ut av det.. og oppstarten går som en drøm.. 30 sek fra jeg slår på til jeg er på skrivebord..

Nvidia Sata controllerene var ikke installert, dermed hadde jeg ingen mulighet til å

finne disse i enhetsbehandling og heller ikke få slått av NCQ, men nå har jeg gjort det og min 250 GB Spinpoint snurrer softly i oppstart.. Rare saker gitt..

 

Hilsen tcarl

Lenke til kommentar
Veldig rart, her er det alle du har pluss primary og secondary..

Sjekk på alle som ligger under IDE /ATA ATAPI kontrollere..

5815954[/snapback]

 

 

Nå fant jeg ut av det.. og oppstarten går som en drøm.. 30 sek fra jeg slår på til jeg er på skrivebord..

Nvidia Sata controllerene var ikke installert, dermed hadde jeg ingen mulighet til å

finne disse i enhetsbehandling og heller ikke få slått av NCQ, men nå har jeg gjort det og min 250 GB Spinpoint snurrer softly i oppstart.. Rare saker gitt..

 

Hilsen tcarl

5829508[/snapback]

Var det jeg var litt i tvil om, det virker som XP kjører NCQ uansett og man får ikke opsjon om å slå av uten nvidia driverne..

Bra du fikk det til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...