Gå til innhold

Du med innvandrerbakgrunn....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke hva som er galt jeg?...

Hadde det vert en blondine eller en "Kvit" en som hadde tatt de, og de hadde skrevet det, så hadde ingen brydd seg, men så fort noen bare tenker ordet innvandrer så er det rasisme.

5799726[/snapback]

Poenget var vel at personalet mistenkeliggjorde samtlige uskyldige utlendinger med den eposten. Det var jo strengt tatt bare èn som hadde tatt de bøkene.

5800543[/snapback]

Synes det blir feil om man ikke skal kunne bruke ord som utenlandsk opprinnelse o.l. uten at det blir knyttet til rasisme, selv om man kanskje kan tenke seg litt om. Hvis de skriver at vedkommende var blond eller hadde skjegg, så kan jo de som er blonde eller har skjegg bli stemplet. Kanskje litt på spissen, men det er jo feil at man ikke kan beskrive folk uten at de reagerer på det.

5804166[/snapback]

Men herregud da mann, les hva jeg skriver. De kan få kalle fyren for neger, innvandrer eller hva de vil. Poenget er siste linjen i eposten hvor de skriver at "Du som innvandrer bør vite at du er med på å bygge oppunder andre menneskers diskriminering".

Lenke til kommentar

Hadde det vert en blondine eller en "Kvit" en som hadde tatt de, og de hadde skrevet det, så hadde ingen brydd seg, men så fort noen bare tenker ordet innvandrer så er det rasisme.

5799726[/snapback]

Poenget var vel at personalet mistenkeliggjorde samtlige uskyldige utlendinger med den eposten. Det var jo strengt tatt bare èn som hadde tatt de bøkene.

5800543[/snapback]

Synes det blir feil om man ikke skal kunne bruke ord som utenlandsk opprinnelse o.l. uten at det blir knyttet til rasisme, selv om man kanskje kan tenke seg litt om. Hvis de skriver at vedkommende var blond eller hadde skjegg, så kan jo de som er blonde eller har skjegg bli stemplet. Kanskje litt på spissen, men det er jo feil at man ikke kan beskrive folk uten at de reagerer på det.

5804166[/snapback]

Det har ingenting med rasisme å gjøre, men snarere det at det unødvendig mistenkeliggjorde en rekke uskyldige studenter. Hadde de skrevet: "Du som er en tykkfallen person, husk at dette er med på å opprettholde diskrimineringen av tykke mennesker", så hadde det vært det samme problemet. Nettopp det at hvis man tilfeldigvis var overvektig, så ville man føle seg uglesett på skoleområdet.

Dessuten var ikke eposten en etterlysning, men en melding rettet direkte mot den aktuelle personen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ser man aldri gjerningsmenn omtalt som "kristen vestfolding slo i hjel kona", eller "bilmekaniker med rotnorsk Rogalandsbakgrunn tatt for narkosmugling", og så videre?

Det er denne trangen til å klistre merkelapper på folk som gjør at man nærmest ubevisst begynner å tro at alle med samme "merkelapp" er like.

Det finnes både nordmenn og pakistanere som har slått andre med balltre, men det er da vel ingen som i sin villeste fantasi har begynt å koble dette til kristendommen? Men hvis en pakistaner bruker balltre, da har det med islam å gjøre.

For mange nordmenn vil ikke utlendinger bli fullt integrert før de er like lyse i huden som den opprinnelige befolkningen.

Ganske ironisk, egentlig, at media - som i meget liten grad sympatiserer med FrP -, gjennom sin kortfattede, overfladiske, tabloide rapporterende form nettopp bidrar til FrP's fremgang ...

Lenke til kommentar

5799726[/snapback]

Tror du at de hadde skrevet "Du bør være klar over at, du som er blond, bygger opp under andre menneskers diskriminering"?

Så det er OK at biblioteket skriver "Du bør være klar over at vi nå har fått bekreftet at innvandrere er tyvpakk"?

5801106[/snapback]

Men så blir ikke blondiner diskriminert på lik linje med innvandrere. Det er veldig manges oppfatning at innvandrere er kriminelle (og da ofte de med en annen hudfarge) og det at den personen stjal de bøkene gjorde det ikke akkurat lettere for andre innvandrere.

Alt de skriver er jo sant.

5803713[/snapback]

Er det sant at man skal skjære alle over en kam fordi en innvandrer har stjelt et par lusne bøker?

5803849[/snapback]

Etter hva jeg kan se står det ikke noe der om at innvandrere er forbrytere, men det er mange folks oppfatning av innvandrere, og det denne mannen gjorde hjelper ikke akkurat på. "Du bør også være klar over at du, som har innvandrerbakgrunn, bygger opp under andre menneskers diskriminering" Dette er jo bare sant.

Lenke til kommentar
Hvorfor ser man aldri gjerningsmenn omtalt som "kristen vestfolding slo i hjel kona", eller "bilmekaniker med rotnorsk Rogalandsbakgrunn tatt for narkosmugling", og så videre?

[...]

Ganske ironisk, egentlig, at media - som i meget liten grad sympatiserer med FrP -, gjennom sin kortfattede, overfladiske, tabloide rapporterende form nettopp bidrar til FrP's fremgang ...

Det stemmer ikke helt at dersom man setter en "merkelapp", som du kaller det, på folk så får man automatisk fordommer mot dem. Det får man kun dersom man forbinder "merkelappen" med noe negativt, og dermed er det ikke merkelappen men dine egne fordommer det er noe galt med. Det finnes mange eksempler på det, og jeg ser hele tiden gjerningsmenn omtalt som f.eks. østfolding, rogalending osv. Ta for eksempel en overskrift som "Østfolding siktet for metanolsalg". Hvis man ikke forbinder østfolding med noe negativt, bidrar det bare til å gi mer informasjon om saken. Det hadde jo vært svært lite interessant om man skrev en hel avisartikkel uten noe slags informasjon om hvor på jordkloden saken skjedde, hvor gjerningsmannen kom fra eller hvilken nasjonalitet han hadde, eller andre "diskriminerende" ting (Uttrykket "å diskriminere" betyr forresten bare å forskjelliggjøre. F.eks. er det diskriminering å kalle en fugl for and eller gås, i stedet for bare fugl. Det motsatte er altså å generalisere). Tenk deg en helt nøytral avissak: "Individ skjøt et annet individ etter krangel om penger, et sted i verden". For en interessant artikkel det hadde vært... :thumbdown:

Og når kom FrP inn i diskusjonen her? Kan du med egne ord forklare nøyaktig hva det er med FrP som gjør det relevant i denne saken?

Lenke til kommentar
Tror du at de hadde skrevet "Du bør være klar over at, du som er blond, bygger opp under andre menneskers diskriminering"?

Om blonde mennesker var noen promille av befolkningen og stod for 38% av den grove kriminaliteten, halvparten av alle som soner i fengsel, og 80-90% av de mindre tyveriene så ja... men i og med at det ikke er tilfelle, så holder ikke sammenligningen.

Jeg la merke til at på den lokale europris butikken så har de skilt der det står "Alle tyverier blir politianmeldt!", med bilde av en streng politimann, med tekst både på norsk og arabisk.  Er dette rasistisk?

Det er sikkert mange som vil hevde det. Og de er idioter :tease:

Lenke til kommentar

Jeg synes da ikke det var rasisme?

De beskriver jo hvordan tyven ser ut. Men det er trist at noen får oppfatninger om at alle innvandrere er tyver.

Har selv fått oppfatninger om at de fleste innvandrere er tyver, de fleste pakistanske gutta i klassen er det (ja, det bevist, ikke bare noe jeg sier fordi jeg tror).

Har selv blitt frastjålet en del utstyr fra dem, og da får man ofte tanker som at de fleste pakistanere (eller for den saks skyld innvandrere generelt) er tyver. Selv om jeg vet slike tanker er teite.

Lenke til kommentar

Om blonde mennesker var noen promille av befolkningen og stod for 38% av den grove kriminaliteten, halvparten av alle som soner i fengsel, og 80-90% av de mindre tyveriene så ja... men i og med at det ikke er tilfelle, så holder ikke sammenligningen.

Jeg la merke til at på den lokale europris butikken så har de skilt der det står "Alle tyverier blir politianmeldt!", med bilde av en streng politimann, med tekst både på norsk og arabisk.  Er dette rasistisk?

Det er sikkert mange som vil hevde det. Og de er idioter :tease:

5805103[/snapback]

Dette var ikke MIN sammenligning. Det var de anre som påsto at det hadde vært det samme om man skrev at personen var blond.

Lenke til kommentar

Rasisme er et veldig misbrukt ord i mange sammenhenger.

Du er ikke rasist selv om du skriver en advarsel på både norsk og arabisk for eksempel.

Rasisme er å se ned på andre samfunssgrupper/raser, og oppfatte disse som mindre verdt enn deg selv og de som hører til din egen samfunnsgruppe/rase.

Lenke til kommentar

Det var en noe sterk uttalselse fra en bibliotekar syns jeg - men det var ikke annet enn sant. Jeg kommer fra ei bygd med minimalt av innvandrere, og det er klart sånne småting som det der bygger oppunder "diskrimineringen" av de med innvandrer-bakgrunn. Folk har veldig lett for å feie ALLE under èn kam, og det er litt synd siden det absolutt ikke er tilfelle.

Men sånne ting som det her er bare å kaste bensin på bålet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...