Ulkesh Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/23/461616.html Dette var muligens litt sterk kost for noen, men jeg synse dette henger på lik linje med hva politiet og aviser gjør ved utlysing av signalement og beskrivelser av gjerningspersoner. Ikke det at en bok fra et bibliotek er særlig viktig, men hvor går grensen hen ? Noen sanksjoner må til ! Lenke til kommentar
Arangaras Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Eg forstår rett og slett ikkje problemet. Personen som stjal bøkene har innvandrarbakgrunn, og bibliotekarane gjorde berre personen som stjal bøkene oppmerksom på at han/ho fyrte opp under bålet som er rasisme. Rasisme i Noreg er eit problem, blir berre teit å gå rundt og tru at vi ikkje har ein del rasistar i Noreg. Lenke til kommentar
underground Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Ser heller ikke problemet med dette igrunnen. Er bare noen som desverre alltid skal overreagere. Blir egentlig bare komisk når det kommer på forsida av dagbladet. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Dere skulle sett de mailene som kom på epostlisten til skolen. Det klikka totalt for enkelte, og KREVDE en unnskyldning...Hele saken er idiotisk. Det som er skrevet er sant og det er ikke diskriminerende. At det var unødvendig kan jeg forøvrig si meg enig i, men at folk klikker så kraftig at det havner på forsiden av dagbladet fatter jeg ikke. Hvorfor ikke fokusere på viktigere ting? Det som er litt artig med denne saken, men som ikke kommer tydelig nok frem er at innvandrere flest ved skolen gir faen i hele greia. De som har reagert er i stor grad ikke-innvandrere. Endret 23. mars 2006 av invictus Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Jeg skjønner ikke hva som er galt jeg?... Hadde det vert en blondine eller en "Kvit" en som hadde tatt de, og de hadde skrevet det, så hadde ingen brydd seg, men så fort noen bare tenker ordet innvandrer så er det rasisme. Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Jeg skjønner ikke hva som er galt jeg?...Hadde det vert en blondine eller en "Kvit" en som hadde tatt de, og de hadde skrevet det, så hadde ingen brydd seg, men så fort noen bare tenker ordet innvandrer så er det rasisme. 5799726[/snapback] Poenget var vel at personalet mistenkeliggjorde samtlige uskyldige utlendinger med den eposten. Det var jo strengt tatt bare èn som hadde tatt de bøkene. Endret 23. mars 2006 av VikingF Lenke til kommentar
haarod Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Rasisme er et problem, men de som har "anlegg" for å ( i mangel av noen bedre ord) bli utsatt for rasisme tolker ofte alt som går i mot dem som rasisme. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Det var kanskje unødvendig å komme med denne bemerkningen, særlig når den blir sendt ut til svært mange, og det er sikkert ikke så innmari mange der borte som er innvandrere. Men når det er sagt så synes jeg responsen ifra andre som "raser" over denne lille bemerkningen er minst like tåpelig. Skikkelig storm i vannglass. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Jeg skjønner ikke hva som er galt jeg?...Hadde det vert en blondine eller en "Kvit" en som hadde tatt de, og de hadde skrevet det, så hadde ingen brydd seg, men så fort noen bare tenker ordet innvandrer så er det rasisme. 5799726[/snapback] Tror du at de hadde skrevet "Du bør være klar over at, du som er blond, bygger opp under andre menneskers diskriminering"? Så det er OK at biblioteket skriver "Du bør være klar over at vi nå har fått bekreftet at innvandrere er tyvpakk"? Endret 23. mars 2006 av darkness| Lenke til kommentar
underground Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Tror ikke det er så veldig mange av alle studentene på HiG som synes dette var så forbanna ille. Fikk hvertfall det inntrykket selv idag. Selvom ikke akkurat lærere osv syns det var dritartig når det kom på dagbladet.no Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg skjønner ikke hva som er galt jeg?...Hadde det vert en blondine eller en "Kvit" en som hadde tatt de, og de hadde skrevet det, så hadde ingen brydd seg, men så fort noen bare tenker ordet innvandrer så er det rasisme. 5799726[/snapback] Tror du at de hadde skrevet "Du bør være klar over at, du som er blond, bygger opp under andre menneskers diskriminering"? Så det er OK at biblioteket skriver "Du bør være klar over at vi nå har fått bekreftet at innvandrere er tyvpakk"? 5801106[/snapback] Men så blir ikke blondiner diskriminert på lik linje med innvandrere. Det er veldig manges oppfatning at innvandrere er kriminelle (og da ofte de med en annen hudfarge) og det at den personen stjal de bøkene gjorde det ikke akkurat lettere for andre innvandrere. Alt de skriver er jo sant. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Artig problemstilling. Jeg la merke til at på den lokale europris butikken så har de skilt der det står "Alle tyverier blir politianmeldt!", med bilde av en streng politimann, med tekst både på norsk og arabisk. Er dette rasistisk? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Best å fornekte sannheten.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg skjønner ikke hva som er galt jeg?...Hadde det vert en blondine eller en "Kvit" en som hadde tatt de, og de hadde skrevet det, så hadde ingen brydd seg, men så fort noen bare tenker ordet innvandrer så er det rasisme. 5799726[/snapback] Tror du at de hadde skrevet "Du bør være klar over at, du som er blond, bygger opp under andre menneskers diskriminering"? Så det er OK at biblioteket skriver "Du bør være klar over at vi nå har fått bekreftet at innvandrere er tyvpakk"? 5801106[/snapback] Men så blir ikke blondiner diskriminert på lik linje med innvandrere. Det er veldig manges oppfatning at innvandrere er kriminelle (og da ofte de med en annen hudfarge) og det at den personen stjal de bøkene gjorde det ikke akkurat lettere for andre innvandrere. Alt de skriver er jo sant. 5803713[/snapback] Er det sant at man skal skjære alle over en kam fordi en innvandrer har stjelt et par lusne bøker? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Som folk har sagt tidligere, kommentaren i brevet var kanskje unødvendig. Samtidig var det ingenting rasistisk i det som var skrevet, og jeg regner med at det som sto der var sant. For å minske det såkalte "rasistiske" preget kunne de lagt til ytterligere beskrivelser av gjerningsmannen, f.eks. høyde, hårfarge, bekledning osv. Mye bra omformulering som kunne vært foretatt. Men at noen reagerer slik på den eposten, kan jeg ikke forstå. Innvandrer er faktisk ikke et skjellsord (utenom i visse miljøer), og sier kanskje mer om de som ble sinte da de leste den. Det går an å være for politisk korrekt også. Men eposten er et godt eksempel på misbruk av uttrykk. Når de skriver at vedkommende har innvandrerbakgrunn, regner jeg med at de har den antagelsen på bakgrunn av vedkommendes utseende. Men en innvandrer kan like godt være en svenske. Man kan jo også være både født og oppvokst i Norge, men ha et utseende som forbindes med innvandrere. De kunne vel heller hatt en beskrivelse av gjerningsmannen, som jeg nevnte ovenfor, uten kommentarer om hvorvidt han bygde opp rundt eksisterende fordommer. Eksempel: "Tyven var av afrikansk opprinnelse, kraftig bygd, med blå boblejakke". Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Problemet var jo nettopp denne kommentaren om at han bygde opp under deres eksisterende fordommer. At de har fordommer skal vel ikke være andres problem? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Problemet var jo nettopp denne kommentaren om at han bygde opp under deres eksisterende fordommer. At de har fordommer skal vel ikke være andres problem? 5803934[/snapback] Det er likefullt sant. Hvis man ser folk med mørk hud gjøre forbrytelser ofte nok, så skaper hjernen et inntrykk at av folk med mørk hud har tendenser til å gjøre forbrytelser. Det er rett og slett sånn hjernen fungerer, ved å generalisere enkeltinntrykk. Det var kanskje ikke nødvendig å skrive det, men enda mindre nødvendig å komme med krasse reaksjoner. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg skjønner ikke hva som er galt jeg?...Hadde det vert en blondine eller en "Kvit" en som hadde tatt de, og de hadde skrevet det, så hadde ingen brydd seg, men så fort noen bare tenker ordet innvandrer så er det rasisme. 5799726[/snapback] Poenget var vel at personalet mistenkeliggjorde samtlige uskyldige utlendinger med den eposten. Det var jo strengt tatt bare èn som hadde tatt de bøkene. 5800543[/snapback] Synes det blir feil om man ikke skal kunne bruke ord som utenlandsk opprinnelse o.l. uten at det blir knyttet til rasisme, selv om man kanskje kan tenke seg litt om. Hvis de skriver at vedkommende var blond eller hadde skjegg, så kan jo de som er blonde eller har skjegg bli stemplet. Kanskje litt på spissen, men det er jo feil at man ikke kan beskrive folk uten at de reagerer på det. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Det er likefullt sant. Hvis man ser folk med mørk hud gjøre forbrytelser ofte nok, så skaper hjernen et inntrykk at av folk med mørk hud har tendenser til å gjøre forbrytelser. Det er rett og slett sånn hjernen fungerer, ved å generalisere enkeltinntrykk. Det var kanskje ikke nødvendig å skrive det, men enda mindre nødvendig å komme med krasse reaksjoner. 5803950[/snapback] Men er det slik vi vil ha det? Er det ikke på sin plass å motarbeide slike generaliseringer? Jeg ser ærlig talt ikke nytteverdien i presiseringen av at det var en med utenlandsk opprinnelse slik det ble formulert i eposten fra biblioteket. Men jeg har ingen problemer med å se at dette bare øker fordommene rundt innvandrerne. Innvandrerne har det allerede på seg at de er kjeltringer - noe som også kom frem i eposten fra biblioteket - og da synes jeg det er på sin plass å drive en annen type holdningsskapende arbeid. For som du selv sier; folk generaliserer. Ideelt sett burde vi hatt overskrifter som; "innvandrer reddet katt ned fra tre", "innvandrer kom til unnsetning like etter kjedekollisjon på E6", eller "innvandrer reddet familie ut fra brennende hus". Det hadde skapt gode holdninger det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå