Gå til innhold

Synger bærbarharddisken min på siste verset?

Anbefalte innlegg

Vel, som emnetittelen sier så lurer jeg på om harddisken i bærbaren min holder på å ta kveld.

Her på mandag fikk jeg en blåskjerm etter at Firefox hadde låst seg, og måtte slå den av med på-knappen.

Da jeg startet opp igjen så kom den med beskjed om at Windows ikke kunne starte fordi filen "C:\Windows\System32\Config\system" var skadet eller manglet.

Denne filen hadde jeg byttet ut før, med å sette harddisken over i en annen maskin. Dette var ikke mulig med bærbarharddisken, og var derfor ikke et alternativ. Fikk satt inn en ny fil via masse dos-kommandoer og slikt, og fikk den tilbake slik det skulle være. Nå startet maskinen, og fikk en blåskjerm og restartet så snart den begynte å loade windows.. :hrm:

Alt sammen endte med at jeg innstallerte Windows på nytt, tok sikkerhetskopi av alt jeg hadde og formaterte en gang til, for å starte med blanke ark.. :cry:

Uansett, etter "krasjen" så har harddisken lagd en ganske stygg og høy hylelyd. Etter noen timer gir den værste lyden seg, men det er fortsatt mye høyere enn disken brukte å være.

Dette var så som så, men nå er den begynt å lage skumle klikkelyder i tillegg. Kommer et klikk ca hvert 20. sekund. Klikket er tydelig hørbart, kommer fra harddisken og minner litt om at lesearmen slår i selve chassiet på disken (lyden er het lik en gammel disk jeg hadde som gjorde akkurat dette etter å ha fiklet litt med et skrujern på).

Disken er en 100GB Fujitsu, og alle SMART-verdier jeg kan lese ut via Notebook Hardware Control står markert som OK.

Er det noen grunn til å frykte at disken kommer til å dø for godt snart, eller finnes det noen måte å fikse det på selv (tekniskt spark eller lignende.. :innocent: )?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...