Gå til innhold

TES: Oblivion: Hjelp til nybegynner

Anbefalte innlegg

Et tips tongue.gif Fant nettopp ut at jeg måtte sove for å levle. Sov 4 x 1 time, og levlet til lvl 4 tongue.gif

5802574[/snapback]

Ah, man må sove for å levle?... Synes de monstrene inni den portalen var litt vanskelig på lvl 1, men jeg ble da ferdig med hele questen etter en stund.

Bare en liten ting jeg lurer på, jeg står fast nå fordi jeg bærer med meg for mye, men jeg får på ingen måte droppe ting på bakken fordi "there's no room to do that"... Hva skal man da gjøre, ikke kan man røre seg, og ikke kan man slippe ned ting. :roll:

5802747[/snapback]

Hold inne shift når du trykker på ting i inventory, da legger du fra deg ting. Ganske frustrerende før du finner ut slikt... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For meg virker det som mobs skalerer etter din level..

5802574[/snapback]

Ja, bladde i den offisielle guiden, og der står det også at mobs går opp i level samtidig som karakteren. Videre sto det at dette er fordi spillet er åpent, og det er umulig å vite når folk velger å gjøre main quest.

Jeg ser klart hvorfor det er gjort på denne måten, men jeg vet ikke helt om jeg liker at vitsen med å gå opp i level er borte. Jeg vet ikke om mobs justeres etter skills eller level. Ettersom det er mulig å øke skills uten å øke level (ved å sove) kan man, dersom mobs kun justeres etter level, utnytte dette ved å ha unaturlig høye skills på level 1?

Lenke til kommentar
Etter 4 timer spilling er jeg lvl 1 ennå, men jeg har ikkenoe problemer å banke gørra ut av alle.

5804613[/snapback]

For å lvl i dette spillet så trenger du tilsammen 10 skill ups spredd utover dine major skills. F.eks si du har marksmanship, blade, alchemy, light armor, sneak, security og atlethic. Da trenger du 10 skill ups spredd utover de skillsene.

Da vil det komme opp en beskjed om at du må sove for å tenke over hva du har lært og neste gang du rester vil du få muligheten til å plasere poeng i 3 stats (agi,str, willpower osv)

Håper ikke jeg svarer på noe du allerde viste :p

Endret av Dobbelmoral
Lenke til kommentar
Etter 4 timer spilling er jeg lvl 1 ennå, men jeg har ikkenoe problemer å banke gørra ut av alle.

5804613[/snapback]

For å lvl i dette spillet så trenger du tilsammen 10 skill ups spredd utover dine major skills. F.eks si du har marksmanship, blade, alchemy, light armor, sneak, security og atlethic. Da trenger du 10 skill ups spredd utover de skillsene.

Da vil det komme opp en beskjed om at du må sove for å tenke over hva du har lært og neste gang du rester vil du få muligheten til å plasere poeng i 3 stats (agi,str, willpower osv)

Håper ikke jeg svarer på noe du allerde viste :p

5804645[/snapback]

Hehe, jeg viste det, men jeg hadde glemt det, så det var bra du svarte!

Takk :thumbup:

Lenke til kommentar

5804613[/snapback]

Det er akkurat det jeg synes er litt snodig med spillet. Poenget med å gå opp i level forsvinner, ettersom mobsene vil øke i level samtidig.

Hva er egentlig poenget med å gå opp i level i Oblivion?

Lenke til kommentar

Jeg har skjønt hvordan man går opp i level, men ikke hvorfor. Hvis mobs følger egen level, kan man (slik jeg oppfatter systemet) risikere at det blir vanskeligere å drepe de samme mobsene på høyere level dersom man ikke passer på å forbedre/trene riktige skills.

I de fleste andre RPG går man opp i level nettopp for å ha en progresjon i forhold til hvilke quest og mobs man kan håndtere. Men hvis mobs alltid har samme level som karakteren, blir vanskelighetsgraden temmelig flat slik jeg ser det...

Har jeg misforstått noe elementært ved TES? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har skjønt hvordan man går opp i level, men ikke hvorfor. Hvis mobs følger egen level, kan man (slik jeg oppfatter systemet) risikere at det blir vanskeligere å drepe de samme mobsene på høyere level dersom man ikke passer på å forbedre/trene riktige skills.

I de fleste andre RPG går man opp i level nettopp for å ha en progresjon i forhold til hvilke quest og mobs man kan håndtere. Men hvis mobs alltid har samme level som karakteren, blir vanskelighetsgraden temmelig flat slik jeg ser det...

Har jeg misforstått noe elementært ved TES?  :hmm:

5804998[/snapback]

Hvorfor flat kurve? Føler du det selv slik når du spiller? Etter å ha spilt i over 7 timer synes jeg ærlig talt spillet begynner å få en ganske mye vanskeligere tone over seg..

Lenke til kommentar

Har jeg misforstått noe elementært ved TES?  :hmm:

5804998[/snapback]

Leste i et intervju siden jeg lurte på det samme at mobs levler ikke, men de blir byttet ut med større mobs.. Dette kan enten være like mobs med annen endelse etter navnet (som er sterkere) eller nye typer. Feks etterhvert møter du på sterkere dyr i skogen. Bosser derimot må du levle for å ta.

Savner at man ikke kan feks se en svær drage et sted som man vet man ikke kan ta før om 10 levels, så etter maange timer kommer du tilbake og knuser den.

Lenke til kommentar
Hvorfor flat kurve? Føler du det selv slik når du spiller? Etter å ha spilt i over 7 timer synes jeg ærlig talt spillet begynner å få en ganske mye vanskeligere tone over seg..

5805608[/snapback]

Jo, men det har ingenting med det jeg påpekte. At spillet blir vanskeligere kan komme av at de første delene av main quest er enklere, og at senere deler blir vanskeligere.

Poenget med at mobs følger egen level, går ut på at en viss quest (feks Kvatch), er like vanskelig enten man er på level 1 eller 40. Dvs. hvis man har problemer med å komme gjennom en quest/dungeon/område, så hjelper det ikke at man går et annet sted og forbedrer skills, går opp i level, og kommer tilbake igjen - ettersom mobsene vil ha styrket seg tilsvarende.

Skjønner at dette må gjøres ettersom alt skal være så fritt, men når jeg har prøvd ser jeg at jeg heller foretrekker en noe mer lineær story for å faktisk ha utbytte av å gå opp i level.

EDIT: Leif

Endret av Jarlsberg
Lenke til kommentar

Et interessant aspekt av level-skaleringen på fiendene er at NPC-er som hjelper deg i quests osv ikke levler sammen med fiendene. Dermed ender de opp med å bli slengt veggimellom så snart de møter på noe som matcher din (spillerens) level.

Med andre ord - Om du ikke vil soloraide Kvatch (i motsetning til å ha backup fra fem-seks relativt kompetente legionærer), gjør det før styrkeforholdet mellom NPC-ene og fiendene er fullstendig på viddene.

Dette er for øvrig et problem som kan hindre progresjon i historien for ganske mange, særlig om man ikke har en nobrainer-klasse (heavy armor/blade/destruction rargh smash etc.), da:

- Hjelperene dine gjerne er komplett ubrukelige

- Du har levlet ved å øke skills som ikke gjør deg mye bedre i nærkamp (av mann mot mann-typen), og dermed er fiendene blitt demiguder, mens du er en veldig usynlig tyv som likevel er ganske hjelpeløs om de ser deg først.

Vi (eller jeg, iallefall) håper på en patch i nær fremtid som sørger for at alle faktisk følger med deg opp i level, ikke bare fiendene.

Personlig foretrekker jeg opplegget i Morrowind, som de åpenbart ikke valgte å videreføre til Oblivion. Enkelte ting fulgte din level, mens mesteparten av verden (inkludert alle som hadde noe med hovedquestet å gjøre) var statisk.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...