ladida Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Er det lov å bruke en oppgave på nytt? Altså, hvis det er en stil jeg var fornøyd med og fikk en bra karakter på i andre klasse, er det da lov å skrive en nesten helt identisk stil på en tentamen i tredje hvis det skulle passe? Selv om man har skrevet den "samme" stilen på en annen tentamen bare et annet år? Det gjelder forsåvidt andre oppgaver en stiler også, og jeg prater om oppgaver som jeg har selv produsert. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Vanskelig spørsmål, spør læreren din Lenke til kommentar
ladida Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Jo...men... Det er bare at jeg har lurt litt på å gjøre det, og hvis svaret da er nei... Så har jeg jo fått han på tanken om at jeg kanskje har gjort det allikevel, og det er ikke bra hvis det ikke er lov. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Jo...men... Det er bare at jeg har lurt litt på å gjøre det, og hvis svaret da er nei... Så har jeg jo fått han på tanken om at jeg kanskje har gjort det allikevel, og det er ikke bra hvis det ikke er lov. 5800454[/snapback] Det vil vel virke noe fantasiløst å skrive det samme om igjen. Vær klar over at du ikke bør pugge stilen din og skrive nøyaktig det samme, lurer på om du ikke da kan bli tatt for juks, selv om det er din egen stil. Egentlig veldig vanskelig å si... men om det er samme læreren som skal rette stilen, vil du sannsynligvis ikke få noen bra karakter om du bruker stilen din om igjen. Det viser ikke akkurat at du har lært noe. Dessuten øker jo kravene hvert år, og det som var bra et år er kanskje ikke like bra neste år. Jeg antar at ulike lærere vil ta dette forskjellig, men er du uheldig kan du risikere dårlig karakter på noe slikt. Bruk gjerne de beste vendingene og formuleringene fra din gamle stil, men skriv en stil som er forskjellig fra den gamle i oppbygning og innhold. Lenke til kommentar
ladida Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Hadde ikke tenkt til å pugge hele stilen for så å skrive den ned igjen ord for ord, men hovedtrekk og mange av eksemplene og setninger hvor jeg mener jeg har formulert meg ekstra bra feks. Er klar over at nivået stiger, og jeg hadde tenkt til oppdatere språk og eventuelle feil jeg har gjort. Og jeg ville ikke funnet på å levere samme stil til samme lærer. Ærlig talt. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Hadde ikke tenkt til å pugge hele stilen for så å skrive den ned igjen ord for ord, men hovedtrekk og mange av eksemplene og setninger hvor jeg mener jeg har formulert meg ekstra bra feks. Er klar over at nivået stiger, og jeg hadde tenkt til oppdatere språk og eventuelle feil jeg har gjort. Og jeg ville ikke funnet på å levere samme stil til samme lærer. Ærlig talt. 5805504[/snapback] I så fall ser jeg ikke noen problemer. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Jeg gjorde det, med hell. Når lærern er så dum at han gir tre rimelig like oppgaver på tre prøver etterhverandre, så utnytter jeg det. Leste kommentarene fra hver prøve og forbedret det til neste gang. Dog, jeg pugget ikke min egen stil. Jeg pugget stoffet i bøkene, så jeg kunne fortelle og tilpasse etter oppgavene. Innholdet ble mye likt, men litt nyanser var det jo naturligvis mellom oppgavene. 5, 5+, 6. Gud, man savner vgs.. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Lærere må være utrolig sløve. På skolen min har vi brukt å ha mappeinnlevering hvert halvår hvor vi skriver tre tekster i norsk i løpet av noen måneder, deretter leverer vi inn og får vurdering. Det en kompis at meg gjorde var å låne noen tekster fra en venninnes mappe fra 8. klasse. Han fikk naturligvis ikke bedre karakter enn det hun fikk i 8.ende siden dette var i 10.ende, men han gir stort sett blaffen så lenge han slipper og gjøre noe. Selvfølgelig er dette sett litt gjennom fingrene. Det er to år siden, og det er ikke godt å vite om det er samme læreren som har rettet. Men jeg har i hvert fall fått på følelsen av at man lett kan lure dem. Lenke til kommentar
ladida Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Sannsynligheten for at han skulle ha funnet det ut er liten, men selv om jeg ikke hadde kopiert stilen nøyaktig så hadde det vært ganske så enkelt å kjenne den igjen for å si det sånn. Hadde vært flere likheter enn ulikheter. Så det er jo ikke umulig, men det er siste året mitt nå, så har ikke så veldig lyst til å gjøre noe som kan ødelegge unødvendig mye for meg. Så hvis han hadde funnet det ut, og det regnes som juks, så hadde jeg ligget litt tynt an. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå