Gå til innhold

TVen kræsjer - reklamasjonsgrunn eller ikke?

Anbefalte innlegg

1. TVen kræsjer

får jeg reFor ca 2 måneder siden kjøpte jeg en LCD-TV hos en av de store elektrokjedene. Etter ca en måned skjedde det noe merkelig: Apparatet ville ikke reagere når jeg trykte på fjernkontrollen. Jeg antok at batteriene var blitt tomme uvanlig raskt (elendige medfølgende batterier), men der tok jeg feil. Etter byttet av batterier fungerte det fortsatt ikke. Lyden sto høyt på og det var plagsomme rekamer jeg ville desperat klikke bort fra. Jeg prøvde knappene på TVen og de fungerte heller ikke. (!) :huh: Selv ikke power-knappen ville reagere. Reklamen jallet plagsomt ut og jeg dro ut stikkontakten for å få slutt på levenet. Etter at jeg stakk i stikkontakten igjen så fungerte alt som det skulle. Fjernkontrollen og knappene fungerte perfekt. Jeg glemte av dette som et mystisk engangsproblem. Helt til i går. Da skjedde det igjen, to ganger på samme dag. Hverken fjernkontrollen, knappene på TV-en eller power-knappen fungerte. Ut med stikkontakten (som ligger veldig klønete til), inn igjen også fungerte det igjen. Jeg vet ikke hva som er galt, men antar at det er bugs i firmwaren som gir den panikk/blåskjerm/kræsj. Jeg antar at dette er reklamasjonsgrunn, men hva vil skje i praksis? Det har jo gått en måned mellom hver gang dette har skjedd så det er jo ikke noe som kan etterprøves enkelt på bakrommet der jeg kjøpte den. Vil de bare si at "den fungerer som den skal" og gi meg en regning på undersøkelsen? For det er jeg slett ikke interresert i. Jeg vil jo enten ha den utbedret med ny firmware eller byttet kostnadsfritt i en tilsvarende eller bedre modell.

2. Har jeg rett på gratis utbedring?

På hjemmesiden til selger opplyses det om følgende:

Bytte av antennekabel til flatskjermer

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Elektronikkbransjen gikk mandag 6.mars ut med en melding om at flatskjermer med jordet strømkontakt brukt mot kabelnett/telenett kan føre til kraftige elektriske støt, varmgang og økt brannfare. For å sjekke hvordan en jordet kontakt ser ut, se vedlegg.

Vi tilbyr Hama 42997 antenneadapter som løsning.

At den nye TVen min viser seg i ettertid å gi fare for kraftige elektriske støt, varmgang og økt brannfare ser jeg på som en alvorlig og vesentlig mangel etter forbrukerkjøpsloven. Betyr ikke dette at jeg har krav på gratis utbedring i form av en gratis slik adapter (og evt. et lite prisavslag i samme slengen for ulempen jeg har blitt påført, samt dekning av fraktutgifter jeg måtte ha i forbindelse med reklamasjonen).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det vil du få nytt antenneadapter, men denne feilen er vel ikke nødvendigvis knyttet til det at TV'n ikke responderer på fjernkontroll/knapper.

Hadde et lignende problem med min Phillips CRT TV, der verken fjernkontroll eller knapper på TV fungerte. Det var litt hipp som happ, og til slutt hjalp det ikke å skru av/på engang. Fikk dette utbedret på reklamasjon, de både hentet og bringte TV'n. Mener de sa det var en feil med en prosessor, som de derfor byttet ut.

Hva med å ringe til en TV-reperatør eller produsenten og spørre om dette er en typisk "reklamasjonsfeil"?

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det vil du få nytt antenneadapter, men denne feilen er vel ikke nødvendigvis knyttet til det at TV'n ikke responderer på fjernkontroll/knapper.

5798671[/snapback]

Det er egentlig to helt separate problemer og spørsmål. Jeg kunne kanskje startet to tråder, men valgte å ta det opp i den samme tråden, bare adstkillt av to uthevede overskrifter.

Det høres ut som det kan være en eller annen prosessor som som gir kræsjene ja. Merket er forsåvidt SABA og produseres vistnok av Thomson. Modellen heter T69013.

Lenke til kommentar

Oppdatering

Saken har tatt en ny og uventet vending. I morges nektet TVen å slå seg på. Jeg prøvde på alle mulige måter i morges uten å få frem noe annet enn ekle striper på skjermen (med Xboksen på og kilde:AV1). Alt annet var fullstendig svart. Dermed har det blitt en klinkende klar reklamasjonssak og TVen går selvfølgelig i retur. Siden det har vært så my trøbbel med denne håper jeg de går med på å bytte den i en tilsvarende eller bedre modell uten at det skal koste meg noe.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hadde et liknende problem med vår Sony sommeren 2004. Plutselig gikk tv-en berserk, skiftet kanaler fortløpende og sendte lydnivået til himmels. TV-en reagerte ikke på fjernkontrollen og vi måtte bare sende den inn til rep.

Nøyaktig et år senere skjedde det samme og vi brukte enda en tusenlapp på å skifte en elektronisk komponent. Ganske surt egentlig, siden TV-en veier 40-50 kilo og er ekstremt uhåndterlig.

Gjør det ikke noe bedre av at vi bor i fjerde etasje i en blokk uten heis heller :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...