Endrre Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 System: Amd sempron 3200+ 512 mb ram 128 mb grafikkort en matrox 160 GB harddisk en gammel 20-GB harddisk (urelevant) Jeg hjalp en venn med å formatere (en harddisk som ble delt opp i 2 partisjoner, en på 25 GB (systemdisk) og en på 135 GB (alt annet)) og reinnstallere sitt operativsystem (Win-XP, med ekte cd og nødvendige drivere) på nytt. Formateringen gikk ganske greit og systemet ble prikkfritt installert, drivere og nødvendig software ble lagt inn. Problemet som oppstod var ved formateringen av 135 GB partisjonen (for å kunne ta andre partisjoner i bruk for første gang må en jo formatere de). Det var en grundig formatering (ikke hurtig-formatering) med ntfs-filsystem. Den gikk helt greit, til det i slutten kom opp en feilmelding om at det var skjedd en feil underveis. Vel, jeg ante fred og ingen fare og restarta systemet, programmer som trengte omstart hadde ikke kunnet gjøre det tidligere, pga formateringen som da var satt i gang. Da den hadde begynt å lete etter boot-områder fant den inge på harddisken. Litt småpanikk oppstod, jeg sjekket bios (harddisk var gjenkjent der) og jeg putta i windows-cd'en og gikk inn i "reparerings"-modus (den der har valget mellom å innstallere eller repare). I konsollen brukte jeg chkdsk, fixmbr og alle verktøyene som fulgte med for å diagnostisere og "reparere" partisjoner, men det var ingen hjelp å få (senere fant jeg ut at den hadde hoppet inn i 20 GB harddisken). Prøvde så å installere systemet på nytt, og i partisjonsvelgeren som setupen viste fram, stod det at harddisken (160 GB-en) ikke var tilgjengelig (husker ikke ordrett). Hva kan ha skjedd? Er harddisken ødelagt på grunn av en feilpartisjonering? Kan det fikses ved å boote inn i en live-cd-ting (en eller annen system-gjenopprettings-linux)? Kan oppsummeres som: Et system skulle formateres og repartisjoneres: en part. på 25 GB og en part. på 135 GB. Systemet ble prikkfritt installert på 25 GB-partisjonen, med alt som trengtes. Ved bruk av 135 GB-partisjonen måtte en formatere den (grundig). Formateringsporgrammet kom med en feilmelding. Restarta maskinen og fant ut at harddisken "ikke var til stede". Noen hjelp å få? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Du finner diskfakbrikantens disgnodeverktøy på UBCD: http://www.ultimatebootcd.com/ Men det er nok ikke "matrox" som er fabrikanten, antar du mener Maxtor. Hvis disken fungerer så skal det alltid være mulig å fjerne alle gamle partisjoner og starte på nytt. Du har vel en nyere XP CD som inneholer SP2? Førsteutgaven av XP bør ikke brukes til store disker. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Hei og velkommen til forumet! Prøv det hårek sier, eller eventuellt prøv med ny BIOS. (mulig begrensing for store disker) Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå