Gå til innhold

Nedlastning av mp3 på siden

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt opp mp3 på siden min. Når jeg trykker på linken åpner den seg automatisk i quicktime i et nytt browser vindu. Jeg vil at når man trykker på linken får man spørsmål i om filen skal åpnes eller lagres som...

Hvordan gjøres dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lagt opp mp3 på siden min. Når jeg trykker på linken åpner den seg automatisk i quicktime i et nytt browser vindu. Jeg vil at når man trykker på linken får man spørsmål i om filen skal åpnes eller lagres som...

Hvordan gjøres dette ?

5797473[/snapback]

Du har sansyneligvis denne filen på datamaskinen allerede!

Da vil mest sannsynelig vis de andre som går inn på den linken kunne laste det ned!

Lenke til kommentar

Hvordan gjøres dette ?

5797473[/snapback]

Da vil mest sannsynelig vis de andre som går inn på den linken kunne laste det ned!

5797490[/snapback]

Har prøvd å åpne fila på andre maskiner. Den åpnes da automatisk i windows mediaplayer. Skulle gjerne hatt det sånn at folk får spørsmål om å laste ned... =\

Lenke til kommentar

Hvordan gjøres dette ?

5797473[/snapback]

5797490[/snapback]

Har prøvd å åpne fila på andre maskiner. Den åpnes da automatisk i windows mediaplayer. Skulle gjerne hatt det sånn at folk får spørsmål om å laste ned... =\

5797510[/snapback]

Ok, bruker du smartFTP? så gjør følgende: lag en folder som du kaller musikk eller det som media filen er. Så laster du den over i den mappen. når du har gjort det går du inn på adresse: http://home.no.net/DITTDOMENE/musikk/FILEN.wma

Lenke til kommentar

Her har du iallfall en enkel oppskrift:

<a href=flottSang.mp3 onclick="alert('Du må høyreklikke sangen!');return false;">Flott sang</a>

Når denne link klikkes får man melding om å høyreklikke linken. Gjør man dette, dukker browserens default kontekstmeny opp, og fra denne kan klienten velge om sangen skal åpnes i nytt vindu eller lagres. NB! Oppskriften krever at klienten har aktivert javascript i sin web-browser. ;)

Lenke til kommentar

Kort teori: Når en server sender en fil over HTTP-protokollen, enten det er html, css, bildefiler, mp3 eller noe annet, sender den et sett med headere. Disse blir blant annet brukt av klienten til å identifisere hva det er den holder på å motta, og har lite med filetternavn å gjøre. Med andre ord kan en HTML-fil sendes som bildefil til klienten -- og fortsatt ha .html som filetternavn.

Dette utnytter vi ved å sende headeren "application/force-download", som er beregnet til nettopp dette. "Force download" sier vel det meste.

Du kan bruke et serversidespråk som for eksempel PHP til å sende slike headere. Mulig du kan bruke htaccess også, det vet jeg ikke.

Har dessverre ikke testet dette i praksis, bare lest om det.

Lenke til kommentar

Hvordan gjøres dette ?

5797473[/snapback]

5797490[/snapback]

5797510[/snapback]

Du har to muligheter.. slik jeg ser det..

1) Pakk mp3-filen ned i enten .rar eller .zip-format - da vil nedlastningsdialogen komme opp uansett hva du bruker av medieavspiller på pc-en din

2) Bruk formatet file://mittdomene.no/minfil.mp3 istedetfor http:// men mest sannsynlig vil det ikke hjelpe stort.. :-)

Lenke til kommentar

Hvordan gjøres dette ?

5797473[/snapback]

5797490[/snapback]

5797510[/snapback]

Du har to muligheter.. slik jeg ser det..

1) Pakk mp3-filen ned i enten .rar eller .zip-format - da vil nedlastningsdialogen komme opp uansett hva du bruker av medieavspiller på pc-en din

2) Bruk formatet file://mittdomene.no/minfil.mp3 istedetfor http:// men mest sannsynlig vil det ikke hjelpe stort.. :-)

5815006[/snapback]

Vil ikke funke nei :p HTTP er protokollen filer blir overført med. file viser til filer lokalt på din egen data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...